VeteranAktuellt 1-2019

1 . 2019 VETERANAKTUELLT 32 >> 1938, ”lyxmodellen”. Det innebär plåtkaross, ekerfälgar och en avancerad sufflett. Motorn ger dock bara 20 hästar precis som i standardmodellerna. Inget fartåk precis. En marchfart kring 60 km/timmen klarar den dock av, och det räcker. Bilens helrenoverades för 33 år sedan. Merparten är av detta jobb gjorde hon själv inklusive att sy en ny sufflett helt enligt originalet. Pappa Torsten fixade motor och drivlina. Brorsan stod för lackeringen efter att Imma under många timmar slipat och gjort karossen helt plåtren, den var ”blank som en kastrull” berättar hon. Trots att det nu gått många år sedan dess är bilen lika fin än idag! Benny fick pappans mässing T-Ford från 1915 i arv. En bil som funnits i familjen sedan år 1920, då inköpt begagnad av hans farfar. Benny var 15 år när han tillsammans med sin pappa renoverade bilen till det skick den är idag. Många veteranrallyn har avverkats genom åren. Ett antal år senare köpte Benny själv in en annan T-Ford, en grön helrenoverad tvåsitsig Runabout från 1914. Bägge T-Fordarna är mycket trevliga bilar att färdas i men med en marchfart på 50 km i timmen är det kanske inget man ger sig iväg med på några längre sträckor, om det kan undvikas. En ungdomsdröm förverkligades därför för fyra år sedan. En pedantrenoverad tvåsitsig mintgrön Ford Thunderbird från 1955 inhandlades och används nu flitigt varje sommar av hela familjen. Som sagt. Snart är det dags igen för årets marknad på Bergsåker. Pricka redan nu in datumet den 24 - 25 maj i din almanacka. Tips: kanske ni i er klubb kan prova att ordna en gemensam marknadsresa till oss i Sundsvall? Vår egen erfarenhet är att ett sådant initiativ kan bli väldigt populärt och trevligt. Fundera på det! Mycket välkomna till årets veteranmarknad, önskar vi i Sundsvalls Motorveteraner! //

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=