TEXT: Benny Holmgren, Lycksele I dagens moderna samhälle när allt ska förnyas och uppdateras så är det väl härligt när vissa saker är lika idag som det var för hundra år sedan. Det jag tänker på är motorcyklistens längtan efter våren. För oss här uppe i norra delarna av landet så har vi sällan ro att vänta med premiären tills all snö har försvunnit. Personligen så tycker jag att första turen, när vägarna har torkat upp, men snön ligger kvar i omgivningen är den bästa. Jag brukar invänta första dagen när vägen är torr, himlen är blå, snön i dikena gnistrar i solskenet och luften är frisk och sval. Det kan hända att jag möter en snöskoter vid sidan av vägen, och vi kisar och vinkar till varandra, han gör säsongens sista tur och jag gör den första. När jag såg den här bilden så tänkte jag att det nog kändes likadant för hundra år sedan, förutom att snöskotrar inte fanns på den tiden. Kanske har vinterns service och justeringar gjort att min motorcykel känns ännu bättre i år... och möjligen lite snabbare än kompisens. Allt behöver inte uppdateras Själv var jag en MC-älskande 14-åring som läste ”MC Nytt” och ”Allt om MC” från pärm till pärm, och när jag såg bilden på den nya Hondan så var den med sin Candy-lack, blinkers, dubbla backspeglar, krom och 4 ljuddämpare som ett rymdskepp i mina ögon. Motorcykeln kom att tillverkas i lite olika skepnader fram till 1978, men det är fram för allt den första modellen som tillverkades 1969–1970 som fått den riktiga kultstämpeln och som internationellt kallas för "Worlds first Super-bike". Eftersom efterföljarna fick beteckningarna K1-K7, så har just denna första modell i efterhand fått beteckningen K0. Denna första modell tillverkades endast för den amerikanska och den tyska marknaden, men ett antal hamnade även i resten av världen, även Sverige. Jag känner mej förunnad som fick möjligheten att renovera ett av de svensksålda exemplaren, och som jag hade färdig för tolv år sedan, år 2007. Varje gång som jag startar den och drar iväg på en tur så fascineras jag av hur modern den känns trots sina 50 år. Med en oljetät och vibrationsfri 4-cylindrig motor, el-start och skivbroms så förstår jag varför den för evigt förändrade motorcyklismen, och tråkigt nog, tog död på hela den brittiska MC-industrin, som dessförinnan hade varit den ledande. Priserna på dessa rariteter har på senare år eskalerat, och förra våren såldes en av de första 10 tillverkade exemplaren på en auktion i England för motsvarande 1,9 miljoner kronor. Hyfsat andrahandsvärde på en motorcykel som ny kostade 8500 kronor. TEXT & BILD: Benny Holmgren, Lycksele VETERANAKTUELLT 1 . 2019 25
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=