Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, kallad Väg & Vatten började nu att höra av sig och ville kolla alla bilar hos generalagenten, redan vid importhamnen. Det var föregångaren och början till Statens Trafiksäkerhetsverk, som genom åren drivit fram säkerhetsbestämmelser för bilar och andra fordon, till trafikanternas fromma. Det var början till Svensk Bilprovning och det höjdes våldsamma protester till att börja med, men ganska snart insåg bilisterna värdet av den årliga kontrollen. TSV har utfört mängder av förändringar och påpekanden i det tysta. Extra klamningar av vibrerande bromsrör, elkablar som varit klamrade längs bromsrör eller bränslerör o.s.v. Avgasrörets mynningsriktning i kombination med bakändans utformning, kunde medföra att avgaserna trängde in i passagerarutrymmet, beroende på undertryck i kupén. Särskilt när man öppnade ventilationsrutan i framdörren. Eller körde det nya kylskåpet till landet, i bilens bagageutrymme, med luckan halvöppen. Nej, det vaacr- och är bättre-, att stänga alla rutor och sätta på full fläkt. Det gäller att få övertryck i kupén. De flesta bilarna förelades att ändra mynningsriktningen på avgasröret före godkännandet. En nödvändig åtgärd, eftersom en mängd singelolyckor klassades som, ”somnade vid ratten”, ”körde av vägen”, ”oförklarlig olycka.” CO-förgiftning var den vanligaste orsaken. Det här var en okänd upptäckt för de flesta bilfabriker, som insåg allvaret, men besvärades av att med omedelbar verkan behöva framställa ett speciellt avgasrör enbart till Sverige. Hastighetsmätaren fick inte ha mer än 10% felvisning. Det fria utrymmet mellan rattens periferi och dörrsida fick vara min. 8 cm. Likaså mellan instrumentbrädan och rattens yttre diameter, där den ev. rattmuffen skall monteras. Vidare, avståndet mellan centrum av sätet och dörrsidan skulle vara mer än 32 cm. Det var inte lätt att få kollegorna på fabriken att lösa problemet. Och det var ofta svårlösta problem under pågående produktion, bl.a. det här med 32 cm-måttet. I synnerhet när mindre än 1 % av biltillverkningen skulle exporteras till Sverige. För det var bara i Sverige som bestämmelsen gällde. Inget annat land! Dispensansökningar skickades till TSV. De flesta godkändes. Bara man angav rimliga skäl, och begärde vettig tid för modifiering. Eller, ny modell kommer inom......månader. Ett problem som gav oss onödigt bekymmer, var TSV:s föreskrift om spänningsfall, på högst 0.8 volt, mellan batteri och strålkastare. Jaguar och flera andra bilar, hade byggt in spänningsfall, genom att minska kabelarean vid strålkastaren. Det fanns då fortfarande likströmsgeneratorer på en del bilar och generatorerna var försedda med temperaturkännande relä. Vid minus 15 graders kyla kunde laddspänningen uppgå till 16.8 volt. Det gjorde man för att ladda batteriet lite mera vid sträng kyla. Batteriet gavs det där lilla extra, som behövdes vid nästa morgons köldstart. Utan spänningsfall, kan man lätt förstå, att glödlamporna fick allt för kort livslängd. Och alltid ”pajade” den lampan, som satt närmast batteriet. Överspänning, det klarade förresten halogenlamporna av betydligt bättre. Efter några års protesterande av biltillverkarna, ändrade TSV på skrivningen till ”minst 12 volt vid glödlampan”. Någon lagskrivare på TSV, var- och är- inte tillräckligt bilelektriskt kunnig. glödlampstillverkarna anger 14.2–14.6 volt, som optimalt vad gäller ljusutbyte, kombinerat med max. livslängd på glödlamporna. Förresten, varför kollas inte lux-värdena vid SBP:s årliga kontroll.? Det är lika lätt- kontrollerat, som ljusinställningen och minst lika viktigt. Dessutom än viktigare nu, när endast två ljuspunkter får visas framåt. SBP känner ju väl till, att spänningsfallen kommer med åren och ljusutbytet försämras högst märk- och mätbart, redan efter några år. Några exempel till; Opel hade en sportbil, en coupé, som ej uppfyllde 32 cm- måttet och den fick sluta importeras till Sverige efter ett par år. Fabriken brydde sig inte om att modifiera SveriVETERANAKTUELLT 1 . 2019 17 Den engelska bilindustrin '(/ Lj /$*$5 2&+ )525'1,1*$5 Nedtecknat av Bengt Eklind. Redigerat av Håkan Nordin. Bengt Eklind. >>
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=