missas av domarna. Pucken går direkt till en medspelare som gör mål. Det försvarande laget utmanar domslutet med hänvisning till missat spelstopp. Skulle detta bli en framgångsrik utmaning? SVAR Ja, även om detta är en missad utvisning (som inte går att utmana) så är det samtidigt en missad handpassning och således ett missat spelstopp som kan utmanas. Regel 38.2 och 38.9. SITUATION 38.12 Pucken skjuts in i anfallszonen från den neutrala zonen. Innan den går över blålinjen så träffar den en handske på en spelare som hänger över sargen från sitt spelarbås (i den neutrala zonen). Detta missas av domarna. Pucken går vidare in i anfallszonen och det anfallande laget gör mål. Det försvarande laget vill utmana beslutet med hänvisning till missat spelstopp när pucken träffade handsken. Är detta en utmaning de kan vinna? SVAR Nej, detta ska inte vara en framgångsrik utmaning. Det missade spelstoppet måste äga rum i anfallszonen. Regel 38.2. Kontakten med handsken ägde rum i den neutrala zonen och således var det missade spelstoppet i fel zon. SITUATION 38.13 Pucken skjuts in i anfallszonen från den neutrala zonen. Efter att ha passerat blålinjen träffar pucken en handske på en spelare som hänger över sargen från sitt spelarbås inne i ytterzonen. Domarna missar detta. Pucken blir kvar i anfallszonen och det anfallande laget gör mål. Det försvarande laget utmanar då domslutet med hänvisning till missat spelstopp när pucken träffade handsken. Är detta en utmaning de kan vinna? SVAR Ja, det missade spelstoppet ägde rum i anfallszonen. Regel 38.2. SITUATION 38.14 En försvarande spelare spelar pucken med hög klubba i sin egen försvarszon, men när en medspelare spelar pucken så blåses spelet inte av. Spelet fortsätter och det anfallande laget gör mål. Spelet borde ha stoppats för spel med hög klubba. Är detta en möjlig framgångsrik utmaning? SVAR Nej. Det missade spelstoppet var en händelse orsakad av det försvarande laget och utmaningen kan därför inte vinnas. Regel 38.2. SITUATION 38.15 En anfallande spelare slår pucken med sin hand (eller med hög klubba) från neutral zon in i anfallszonen där en medspelare tar emot den. Domarna missar detta. Spelet fortsätter och det anfallande laget gör mål. Spelet borde ha stoppats för handpassning (eller hög klubba). Kan denna utmaning vinnas? SVAR Ja. Det missade spelstoppet ägde rum när medspelaren tog emot pucken och eftersom detta skedde inne i anfallszonen ska detta räknas som ett missat spelstopp som går att utmana. Regel 38.2. SITUATION 38.16 En anfallande spelare spelar pucken in i anfallszonen från sin egen planhalva. Icingen slås av och det anfallande
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=