bakifrån och som följd av hakningen kommer klubban upp och skär upp ett sår i ansiktet på spelaren i Lag B. Straffslag utdöms och mål görs på straffslaget. Vad blir numerären för Lag A när spelet återstartas? SVAR Lag A ska spela 3 mot 5. Spelaren som redan satt utvisad ska fortsätta avtjäna sin utvisning som vanligt. Dubbla mindre straffet för High Stick ska annonseras, men det första mindre straffet av dessa två ska inte avtjänas eftersom det istället blev straffslag pga. den förlorade målchansen. Den andra delen av det dubbla mindre straffet ska avtjänas oavsett resultatet av straffslaget. Inget straff kan upphöra som resultat av ett straffslag. Regel 24.6. SITUATION 24.20 Lag A har tilldelats ett straffslag. Lag B väljer att byta in sin reservmålvakt inför straffslaget. Kan Lag B byta tillbaka målvakt efter straffslaget eller måste den inbytta målvakten spela till nästa spelstopp? SVAR Den inbytta målvakten måste spela fram till nästa spelstopp. Regel 24.2. SITUATION 24.21 Lag A avtjänar ett mindre straff. Lag A begår en ny förseelse som ska rendera i ett straffslag för Lag B. Under det avvaktande straffslaget gör dock Lag B mål. Ska straffslaget utdömas ändå? SVAR Nej. Målet ska göra att det pågående mindre straffet för Lag A upphör. Utvisning (mindre eller större) ska utdömas för den förseelse som renderade i det avvaktande straffslaget. Syftet med straffslag är att återställa en förlorad målchans, men i och med att det blev mål så anses inte Lag B längre ha förlorat en målchans. Däremot ska själva förseelsen alltså bestraffas ändå, men med utvisning istället för straffslag. Regel 24.6. SITUATION 24.22 Under ett straffslag (eller straffslagsavgörande) råkar målvakten, i samband med ett räddningsförsök, flytta på målburen oavsiktligt. Vad ska huvuddomaren göra? SVAR Huvuddomaren ska ta följande i beaktning: a) Döm mål om det bedöms att spelaren skulle ha gjort mål om målburen hade stått kvar. b) Döm att straffslaget ska slås om ifall det inte går att bedöma om pucken skulle ha gått i mål om målburen hade stått kvar. c) Om målburen lossnar efter att pucken har passerat förlängda mållinjen gäller inte ovanstående; straffslaget är avslutat. SITUATION 24.23 En spelare i Lag A skjuter ett skott precis innanför sin anfallande blålinje. En spelare i Lag B blockerar skottet och pucken studsar ut i neutral zon. Spelaren i Lag B försöker ta sig förbi spelaren i Lag A för att komma först till pucken i ett friläge. Spelaren i Lag A inser detta och hindrar spelaren i Lag B med en Hooking. Huvuddomaren signalerar avvaktande straffslag. Under avvaktningen fortsätter spelaren i Lag B i ett friläge. Samma spelare i Lag A hinner dock ifatt spelaren och begår en ny förseelse bakifrån, vilket tar bort målchansen. Hur ska huvuddomaren döma?
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=