SITUATION 83.32 I den andra perioden skjuter Lag B in pucken i sin anfallszon vilket orsakar en avvaktande offside. B23 är offside, men lämnar isen vid sin spelarbänk som sträcker sig in i anfallszonen. Samtidigt kliver hans ersättare, B26, in på isen inne i anfallszonen. Hur ska detta bedömas? SVAR Den avvaktande offsiden kvarstår till dess att zonen är helt rensad från anfallande spelare. Regel 83.3. SITUATION 83.33 I den andra perioden skjuter Lag B in pucken i sin anfallszon vilket orsakar en avvaktande offside. B23 är offside, men lämnar isen vid sin spelarbänk som sträcker sig in i anfallszonen. Samtidigt kliver hans ersättare, B26, in på isen i neutral zon. Hur ska detta bedömas? SVAR Förutsatt att det inte finns någon annan spelare i Lag B kvar inne i anfallszonen så ska zonen nu anses rensad och den avvaktande offsiden ska upphöra. Alla anfallare får nu åka in i anfallszonen. Regel 83.3. SITUATION 83.34 Lag A skjuter in pucken i sin anfallszon vilket orsakar en avvaktande offside. A31 skyndar sig mot blålinjen i ett försök att rensa zonen så snabbt som möjligt. A31 tar ett skutt i luften med ungefär en meter kvar till blålinjen och landar sedan på blålinjen. När anses A31 har rensat zonen? SVAR A31 anses ha rensat zonen i samma ögonblick som han eller hon har kontakt med blålinjen. Regel 83.3. Om en annan spelare i Lag A åker in i anfallszonen medan A31 är i luften, så ska den avvaktande offsiden fortsätta. SITUATION 83.35 Lag A skjuter in pucken i sin anfallszon vilket orsakar en avvaktande offside. A32 skyndar sig mot blålinjen i ett försök att rensa zonen så snabbt som möjligt. A32 slänger sig på isen och glider med fötterna först mot blålinjen. När anses A32 har rensat zonen? SVAR A32 anses ha rensat zonen när någon av skridskorna har kontakt med linjen (måste ha kontakt – det tredimensionella planet gäller inte här). Regel 83.3. Om en annan spelare i Lag A åker in i anfallszonen medan A31 är i luften, så ska den avvaktande offsiden fortsätta. SITUATION 83.36 A67 för pucken framåt genom den neutrala zonen medan A4 grenslar den offensiva blålinjen. När A67 dribblar förbi en spelare i Lag B på blålinjen lyfter A4 sin högra skridsko som var i den neutrala zonen. Den högra foten hovrar nu över blålinjen medan den vänstra foten är i anfallszonen när pucken passerar förs över blålinjen. Var är linjedomarens beslut? SVAR Detta är onside. Regel 83.1.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=