SITUATION 83.27 Lag B är pressat av Lag A och lyckas flippa ut pucken ur egen zon. Lag A:s backar samlar ihop sig utanför sin egen blålinje och en passning slås till en forward som tar emot den precis innan Lag B:s blålinje. Efter passningsmottagningen kliver spelaren över blå med pucken under kontroll. Linjedomaren blåser då offside eftersom det fanns en spelare kvar inne i zonen från Lag A. Var sker nedsläppet? SVAR Nedsläppet ska äga rum i neutral zon utanför Lag B:s blålinje. Eftersom spelaren i Lag A tog emot passningen i den neutrala zonen ska detta anses vara en offside där pucken förs över blålinjen och inte passas. Regel 83.6. SITUATION 83.28 En spelare i Lag A befinner sig precis innanför sin egen blålinje och passar pucken till en lagkamrat som står med båda skridskorna i den neutrala zonen, men som tar emot pucken med klubban inne i anfallszonen. En annan spelare i Lag A befinner sig redan inne i anfallszonen och är således offside. Var sker nedsläppet? SVAR Detta ska räknas som en passningsoffside eftersom pucken inte dribblades över blålinjen utan passades över linjen. Även om det är en annan spelare som är offside. Nedsläppet ska äga rum på närmsta punkt i den zon varifrån pucken passades. Regel 83.6. SITUATION 83.29 Samtidigt som pucken går över blålinjen så hoppar en anfallande spelare upp i luften vid blålinjen. Är detta offside? SVAR Skridskorna på den anfallande spelaren får inte vara helt förbi den främre delen av blålinjen oavsett om de är på isen eller i luften, för att räknas som on-side. Regel 83.1. SITUATION 83.30 I den andra perioden skjuter A20 in pucken i sin anfallszon och linjedomaren signalerar en avvaktande offside. A21 är i anfallszonen och åker till sin spelarbänk som sträcker sig in i anfallszonen och klättrar över sargen. När ska A21 anses ha lämnat isen så att zonen anses rensad? SVAR A21 anses ha lämnat isen när ingen av skridskorna längre är i kontakt med isen och när linjedomaren bedömer att spelaren har lämnat isen för att byta. Om A21 lämnar genom dörren ska han eller hon anses ha lämnat isen när den första skridskon är i båset och den bakre skridskon är helt lyft från isen. NOTERA: En anfallare kan inte undvika en offside genom att hoppa upp på sargen i sin anfallszon och väntar där tills pucken har kommit in i zonen. Detta ska betraktas som offside. Regel 83.3. SITUATION 83.31 I den andra perioden är B22 i färd att lämna anfallszonen när en lagkamrat skjuter in pucken i zonen. B22 åker mot sin spelarbänk som sträcker sig in i anfallszonen och hoppar där upp på sargen precis när pucken kommer över linjen. B22 är i luften, men inte inne i spelarbåset. Vad är domslutet? SVAR Detta är avvaktande offside till dess att B22 har lämnat banan. Om en annan spelare i Lag B åker in i zonen innan B22 har lämnat banan så ska den avvaktande offsiden fortsätta. Regel 83.3.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=