SITUATION 78.16 Med 3:30 kvar av en 3-2 match kämpar en spelare från varje lag om ytan framför mål. Under denna kamp kommer den ena spelare åt målburen på så sätt att den rubbas en aning genom att fästpluggen reser sig ur hålet. Målburen står nu lite snett, vilande på den ena förhöjda fästpluggen, vilket gör att ribban hamnar någon cm högre än normalt. Den anfallande backen skjuter ett hårt slagskott från blålinjen och pucken tar i ribban och går in i mål. Skottet skulle rimligen ha missat målet om ribban varit i sin normala position. Ska målet godkännas? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Målburen ska anses vara i rätt position förutsatt att som minst en del av fästpluggen är dels inne i stolpen och dels i kontakt med hålet i isen. Pluggen kan vara böjd, men så länge en del av den är i stolpen och en del i isen så ska målburen anses vara i rätt läge. Målburen får vara lite förhöjd vid en stolpe, men om fästpluggen har en del i stolpen och en del i isen så är målburen i rätt läge. Målet ska godkännas. Regel 78.4. SITUATION 78.17 I samband med en tight situation framför Lag A:s målbur är domaren i en låg position och söker pucken med blicken. Pucken går över linjen och domaren pekar på målburen för att signalera att pucken är över linjen. Omedelbart börjar målvakten i Lag A protestera och hävda goaltender interference. Huvuddomaren åker mot sekretariatet och där samlas hela domarteamet för att diskutera situationen. Övriga tre domare i teamet är överens om att målet ska underkännas på grund av att en anfallare hindrade målvakten att spela sin position i målområdet. En av linjedomarna säger att det var en avsiktlig handling av B47 och att mindre straffet borde utdömas. Vad ska huvuddomarna göra? SVAR Målet ska underkännas, men ingen utvisning ska utdömas eftersom det inte bevittnades av någon av huvuddomarna. Regel 78.5. SITUATION 78.18 En förseelse avvaktas mot Lag A och förseelsen kommer att bestraffas med ett straffslag. Lag B:s målvakt åker mot sin spelarbänk för att ersättas av en extra utespelare. Lag B skjuter då oavsiktligt pucken mot eget mål och gör självmål. Får Lag B fortfarande straffslag? SVAR Endast ett mål kan göras i varje spelstopp (regel 37.2). Därför ska straffslaget göras om till ett mindre straff och avtjänas på vanligt sätt. SITUATION 78.19 Lag A spelar powerplay på grund av ett mindre straff som utdömts på en spelare i Lag B. Ett mindre straff avvaktas på Lag A och Lag B ersätter sin målvakt med en extra anfallare. Lag B skjuter oavsiktligt pucken in i sitt eget mål. Vad händer? SVAR Målet ska godkännas för Lag A. Den avvaktande utvisningen på Lag A ska avtjänas. Det mindre straffet på Lag B ska uppföra som ett resultat av målet för Lag A.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=