SITUATION 76.21 Båda lagen är uppställda för nedsläpp i en av ytterzonerna. Båda lagen har spelare uppställda bakom ryggen på linjedomaren. I iver inför nedsläppet kliver den anfallande yttern bakom ryggen på linjedomaren in i nedsläppscirkeln, ungefär en meter in, men kliver sedan direkt tillbaka igen när pucken släpps. Den försvarande centern vinner nedsläppet klart och tydligt. Vad ska domarna göra? SVAR Sunt förnuft gör gällande att domarna förmodligen inte vill stoppa spelet eftersom icke felande lag vann tekningen och ingen fördel vanns av felande lag. Om ett otillåtet intrång i nedsläppscirkeln upptäcks i tid innan ett nedsläpp ska normalt sätt centern i felande lag varnas. Regel 76.3, 76.5 och 76.6. SITUATION 76.22 Om ett lag ådöms en utvisning för två fel på samma nedsläpp, vem ska avtjäna denna utvisning? SVAR Detta är ett lagstraff och valfri utespelare i felande lag får utses av tränaren att avtjäna straffet. Regel 17.1 och 76.6. SITUATION 76.23 I samband med ett nedsläpp i ytterzonen har Lag A redan fått sin center varnad för en förseelse vid nedsläppet. Yttern i Lag A begår då ett otillåtet inträde i nedsläppscirkeln och Lag A bestraffas för andra gången under samma nedsläpp. Vem ska avtjäna detta lagstraff? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Valfri utespelare i felande lag får avtjäna lagstraffet. Regel 17.1 och 76.6. SITUATION 76.24 Vilken procedur ska domarna använda sig av om: a) bytesproceduren är avklarad b) linjedomaren har blåst i visselpipan och väntat i fem sekunder c) det försvarande laget är långsamma att ställa upp och är i offsideposition inför nedsläppet? Var hittar du detta i regelboken? SVAR När det försvarande laget är sena att ställa upp och befinner sig i en offsideposition så att linjedomaren inte kan utföra nedsläppet, ska huvuddomaren varna felande lags coach. En ytterligare förseelse av samma slag i samma match av samma lag ska rendera i lagstraff. Regel 76.6 och 82.2. SITUATION 76.25 Linjedomaren förbereder ett nedsläpp i Lag A:s försvarszon. Linjedomaren blåser i visselpipan för att indikera femsekundersvarningen att ställa upp för nedsläppet. När de fem sekunderna har passerat kommer en spelare i Lag A från sin spelarbänk och befinner sig i offsideposition. Detta är första gången i matchen som Lag A felar på detta sätt. Vad ska domarna göra? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Huvuddomaren ska varna felande lags coach. En ytterligare förseelse av samma slag i samma match av samma lag ska rendera i lagstraff. Regel 76.6 och 82.2.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=