Situationshandbok 2024-2025

SITUATION 78.17 I samband med en tight situation framför Lag A:s målbur är domaren i en låg position och söker pucken med blicken. Pucken går över linjen och domaren pekar på målburen för att signalera att pucken är över linjen. Omedelbart börjar målvakten i Lag A protestera och hävda goaltender interference. Huvuddomaren åker mot sekretariatet och där samlas hela domarteamet för att diskutera situationen. Övriga tre domare i teamet är överens om att målet ska underkännas på grund av att en anfallare hindrade målvakten att spela sin position i målområdet. En av linjedomarna säger att det var en avsiktlig handling av B47 och att mindre straffet borde utdömas. Vad ska huvuddomarna göra? SVAR Målet ska underkännas, men ingen utvisning ska utdömas eftersom det inte bevittnades av någon av huvuddomarna. Regel 78.5. SITUATION 78.18 En förseelse avvaktas mot Lag A och förseelsen kommer att bestraffas med ett straffslag. Lag B:s målvakt åker mot sin spelarbänk för att ersättas av en extra utespelare. Lag B skjuter då oavsiktligt pucken mot eget mål och gör självmål. Får Lag B fortfarande straffslag? SVAR Endast ett mål kan göras i varje spelstopp (regel 37.2). Därför ska straffslaget göras om till ett mindre straff och avtjänas på vanligt sätt. SITUATION 78.19 Ett mål görs i samband med slutsignalen för den tredje perioden. Huvuddomarna godkänner målet eftersom pucken passerade mållinjen innan tiden gick ut men tidtagaren hade ingen möjlighet att stoppa klockan innan tiden löpte ut. Måste det genomföras ett nedsläpp för att fastställa målet? SVAR Nej. Även om domarna anser at tiden inte var slut när pucken passerade mållinjen behöver ett nedsläpp inte genomföras eftersom klockan står på 00:00. Om målet godkänns efter videobedömning behöver inget nedsläpp utföras om videomaterialet visade att pucken passerade mållinjen när mindre än en sekund återstod. REGEL 79 – HANDPASSNING SITUATION 79.1 Lag A försöker rensa ut pucken ur egen försvarszon genom att flippa den högt upp i luften. En spelare i Lag B försöker behålla pucken i sin anfallszon genom att slå pucken med handen från den neutrala zonen tillbaka in i anfallszonen. Linjedomaren avvaktar då en offside eftersom det finns andra anfallande spelare i anfallszonen. En av spelaren i Lag B spelar då avsiktligt pucken. Avblåsningen sker av två orsaker; avsiktlig offside och handpassning. Vilken förseelse trumfar den andra och var sker nedsläppet? SVAR Den avsiktliga offsiden tar över i denna situation med motivering att nedsläppet ska ske där felande lag får minst spelmässig fördel. Därav ska nedsläppet ske på någon av nedsläppspunkterna i Lag B:s försvarszon. Regel 83.6. SITUATION 79.2 A34 är i sin försvarszon och spelar pucken med handen till en lagkamrat som tar emot pucken med sin klubba i den neutrala zonen. Båda spelarna har dock hela tiden båda sina skridskor inne i försvarszonen. Ska spelet stoppas för handpassning? Var hittar du detta i regelboken?

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=