Situationshandbok 2022-2023

SVAR För att ha en röd linje med situation 63.2 ska spelet anses stoppat så snart A23 har kontroll och besittning av pucken och ingen extra utvisning ska utdömas. REGEL 68 – ILLEGAL SUBSTITUTION SITUATION 68.1 En spelare ådöms en kvittad utvisning som inte ska visas på utvisningsklockan. Den utvisade spelaren är skadad och går till sitt omklädningsrum. Efter att utvisningstiden har löpt ut, men innan det har hunnit vara något spelstopp, återvänder spelaren till spelarbänken. Får spelaren deltaga i spelet nu (byta flygande) eller ska spelaren betraktas som otillåten spelare? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Spelaren betraktas som otillåten spelare eftersom inget korrekt spelarbyte har kunnat genomföras. Om spelaren inte varit skadad skulle spelaren fortfarande ha befunnit sig i utvisningsbåset. Regel 8.1, 68.1 och 78.5. SITUATION 68.2 En spelare i Lag är i ett friläge med ingen annan att passera än målvakten. En spelare i Lag B inträder otillåtet på banan och hindrar den fria spelaren. Vad är korrekt straff? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Straffslag. Regel 68.3 och 70.7. SITUATION 68.3 En spelare i Lag A är i utvisningsbåset och släpps av misstag in för tidigt av strafftidtagaren innan utvisningstiden har löpt ut. Lag A har kontroll på pucken i sin anfallszon och en utvisning avvaktas på Lag B. Innan spelet stoppas gör Lag A mål när den felaktigt insläppte spelaren fortfarande är på isen. I spelstoppet informeras huvuddomaren om vad som skett. Vad ska huvuddomaren göra? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Målet ska underkännas. Utvisningen på Lag B ska utdömas. Spelaren i Lag A ska återvända till utvisningsbåset för att avtjäna den tid som återstod när spelaren inträdde felaktigt. Ingen extra utvisning ska utdömas på Lag A eftersom felet begicks av en funktionär. Regel 68.5, 78.5, 70,4, 35.1, och 70.9. SITUATION 68.4 I ett spelstopp ådöms A4 och B2 varsitt mindre straff för roughing. B2 ådöms också misconduct penalty. Lag B placerar #12 på utvisningsbänken för att avtjäna B2:s mindre straff och lagen spelar 4 mot 4. Under pågående spel, när de mindre straffen har löpt ut, lämnar B2 utvisningsbänken felaktigt på grund av strafftidtagarens misstag. Medan B2 är på isen gör Lag B mål. Ska målet räknas? Ska B2 ådömas ytterligare utvisningar? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Målet ska underkännas på grund av otillåten spelare på isen. Spelaren ska återvända till utvisningsbänken och avtjäna sin misconduct-utvisning, men inga ytterligare utvisningar ska utdömas. Regel 68.5. SITUATION 68.5 Efter en större konfrontation ådöms A4 större straffet för fighting vid tiden 16:00 i den första perioden. Det utdöms även andra utvisningar som kvittas mot detta större straff. A4 går till omklädningsrummet på grund av skada. A4

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=