Situationshandbok 2022-2023

utdömer utvisning för delay of game. Målvakten förklarar då för huvuddomaren att agerandet var för att en rem till benskyddet hade gått upp och att spelstoppet skulle göra det möjligt att spänna åt remmen. Domarna samlas och pratar ihop sig och tar sedan bort utvisningen. Lag A fortsätter med sitt powerplay. Gjorde domarna rätt? SVAR Nej. Mindre straffet ska utdömas. En lös rem ska inte ge målvakten rätt att orsaka ett spelstopp. Regel 67.3 säger: ”Utvisning för delay of game ska ådömas den målvakt som avsiktligt håller pucken på ett sätt, som enligt huvuddomarens bedömning, orsakar ett onödigt spelstopp.” SITUATION 67.9 En försvarande spelare ligger i sitt eget målområde. Pucken är utanför målområdet. Spelaren håller eller greppar tag i pucken och drar den in till sin kropp inne i målområdet. Vad är korrekt domslut? SVAR Mindre straffet för delay of game ska utdömas eftersom pucken var utanför målområdet när förseelsen begicks. SITUATION 67.10 En försvarande spelare ligger på isen utanför målområdet. Spelaren håller eller greppar tag i pucken inne i målområdet och drar den in till sin kropp utanför målområdet. Vad är korrekt domslut? SVAR Straffslag eftersom pucken var i målområdet när förseelsen begicks. Notera dock att spelaren är tillåten att slå på pucken med sin hand så länge pucken inte täcks eller blockeras. SITUATION 67.11 Lag A har tagit ut sin målvakt. Lag B skjuter ett skott mot den tomma målburen där en utespelare i Lag A står och försöker rädda skottet. Skottet träffar utespelaren i bröstet och pucken studsar ned till isen bredvid utespelarens fötter. Spelaren går då ned på knä ovanpå pucken. Spelaren använder inte sina händer eller armar för att täcka pucken, men pucken är under spelarens ben när huvuddomaren blåser av. Vad är bedömningen? SVAR Tilldömt mål. Det är irrelevant vad spelaren avvänder för kroppsdel för att otillåtet blockera pucken. Regel 67.5. SITUATION 67.12 Under en stökig situation framför mål står en försvarande spelare inne i målområdet, bakom sin målvakt som fiskar efter pucken längs isen. Pucken skjuts och den försvarande utespelaren fångar pucken i handen när pucken är på väg rakt mot krysset. Spelaren kastar därefter ned pucken i hörnet. Vad är domslutet? SVAR Om en försvarande utespelare faller på pucken, blockerar pucken, håller i pucken, plockar upp pucken från isen eller täcker pucken med kroppen eller händerna när pucken är i målområdet, ska spelet stoppas och straffslag utdömas. Regel 67.4. SITUATION 67.13 Mindre straffet avvaktas på A6. A23 placerar då sin hand över pucken när den är på isen och döljer den därmed för en motståndare från att spela pucken. Ska A23 ådömas mindre straffet så att det blir spel 3 mot 5 eller ska spelet anses stoppat direkt när A23 får besittning och kontroll av pucken och endast 4 mot 5 utdömas?

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=