SITUATION 67.3 Huvuddomaren avvaktar ett mindre straff på det anfallande laget. Under en kamp om pucken i målområdet ser huvuddomaren hur en försvarande spelare täcker pucken med handen och sveper ut den ur målområdet. Ska huvuddomaren utdöma straffslag? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Ja, straffslag ska utdömas. Regel 63.6 och 67.4. SITUTATION 67.4 Lag A:s målvakt är utanför målområdet för att skära av vinkeln på ett skott. Innan målvakten hinner tillbaka till målområdet för att försvara sitt mål pressar Lag B på med flera skott och en försvarande utespelare i Lag A (#7) står i målområdet och blockerar skotten. Ett av skotten träffar A7 i knähöjd och studsar tillbaka ut i luften. Anfallarna i Lag B stormar då fram till målområdet för att försöka slå in pucken på volley. Innan de hinner göra detta tar A7 pucken med sin hand, vrider sig bort från de anfallande spelarna, släpper ned pucken till isen och skjuter en ut ur försvarszonen. Är detta tillåtet? Vad ska huvuddomaren göra? SVAR Nej, detta är inte tillåtet. Huvuddomaren ska utdöma straffslag. Regel 63.6 och 67.4. SITUATION 67.5 En målvakt som ska bytas ut mot en extra utespelare lämnar kvar sin klubba framför målet. Medan målvakten är i färd att byta, men fortfarande innan bytet är genomfört, skjuts pucken och träffar klubban vilket hindrar pucken från att gå i mål. Vad är domslutet och var hittar du detta i regelboken? SVAR Eftersom målvakten fortfarande är på isen så kan du bara utdöma mindre straffet. Regel 67.3 och 67.5. SITUATION 67.6 Lag A har tagit ut sin målvakt för en extra utespelare. En försvarande spelare i Lag A står i målområdet när en Lag B-forward skjuter pucken mot mål. Lag A-spelaren fångar pucken i midjehöjd och släpper ned pucken utanför målområdet. Vad är huvuddomarens beslut? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Tilldömt mål. Regel 67.5. SITUATION 67.7 En målvakt som är på väg till spelarbänken för att bytas ut mot en extra utespelare lämnar kvar sin klubba på isen en bit framför målet i höjd med uppställningsmarkeringarna för nedsläpp (hash-marks). När målvakten sedan är av isen får motståndarna kontroll på pucken och skjuter den mot det öppna målet. Pucken träffar inte klubban och går utanför målet. Ska huvuddomaren döma tilldömt mål ändå? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Om, enligt huvuddomarens bedömning, klubban placerades i syfte att hindra pucken att gå i mål, ska mål tilldömas. I annat fall ska mindre straffet utdömas. Regel 67.5. SITUATION 67.8 Lag A har powerplay. Pucken skjuts ned längs isen hela vägen ned till målvakten i Lag A. Ingen spelare i Lag B pressar. Målvakten blockerar pucken i ett uppenbart syfte att stoppa spelet. Huvuddomaren blåser av och
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=