SITUATION 39.2 En spelare i Lag A och en spelare i Lag B ådöms sammanfallande mindre straff. Efter att spelet återstartas ofredar spelaren i Lag A domarna verbalt. Vad ska spelaren ådömas? Krävs en ytterligare spelare från Lag A för att avtjäna utvisningen? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Huvuddomarna har flertalet verktyg under Regel 39 för denna typ av situation. Om domarna bedömer att ofredandet bör föranleda ytterligare ett mindre straff så ska denna utvisning läggas på utöver den utvisning som redan avtjänas. Om detta händer innan spelet hunnit återstarta efter de sammanfallande utvisningarna ska Lag A placera en ersättare för att avtjäna abuse of official-utvisningen. Lagen skulle då spela 5 mot 4. Om det skulle hända efter att spelet redan återstartat ska utvisningen läggas på den återstående tiden på spelaren och de båda utvisade spelarna skulle återvända i spel när deras respektive totala utvisningstid löpt ut. Regel 39.2. Om domarna bedömer att ofredandet är i paritet med misconduct penalty måste Lag A placera en ersättare i utvisningsbåset för att avtjäna återstoden av det mindre straffet och lagen skulle då fortsätta 4 mot 4. Regel 39.4. SITUATION 39.3 En spelare gör sig verbalt skyldig till abuse of officials efter att matchen har tagit slut. Vilken utvisning ska utdömas. SVAR Om abuse of officials inträffar efter att matchen tagit slut ska felande spelare (eller ledare) ådömas Game misconduct under regel 39.5 (ii). SITUATION 39.4 En spelare avtjänar ett mindre straff för tripping och 30 sekunder in i utvisningen förolämpar spelaren domaren verbalt från utvisningsbåset. Spelaren ådöms mindre straffet för abuse of officials. Måste en ersättare avtjäna detta mindre straff eller läggs det bara på den redan pågående utvisningen? SVAR Om en utvisad spelare ådöms ett ytterligare mindre straff för abuse of officials antingen innan eller efter att utvisningen har börjat avtjänas, ska det ytterligare mindre straffet adderas till den återstående tiden och avtjänas i direkt följd. Regel 75.2 och 39.2. SITUATION 39.5 Slutsignaler ljuder och matchen är slut. Det förlorande lagets assisterande tränare ställer sig då i dörröppningen och riktar kränkande kommentarer mot domarna. Vilket straff ska ådömas den assisterande tränaren? SVAR Game misconduct ska ådömas den assisterande tränaren. Regel 39.5 (ii). SITUATION 39.6 Två spelare kämpar om en puck och i samband med detta går den ena spelarens klubba sönder. Domaren bedömer att det är en schysst kamp och tar ingen utvisning. Spelaren vars klubba gått sönder skriker då på domaren och kastar iväg sin klubba så att den landar utanför banan. Vilket straff ska ådömas spelaren? SVAR Mindre straffet + game misconduct. Regel 39.5 och 39.4.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=