på en spelare som hänger över sargen från sitt spelarbås (i den neutrala zonen). Detta missas av domarna. Pucken går vidare in i anfallszonen och det anfallande laget gör mål. Det försvarande laget vill utmana beslutet med hänvisning till missat spelstopp när pucken träffade handsken. Är detta en utmaning de kan vinna? SVAR Nej, detta ska inte vara en framgångsrik utmaning. Det missade spelstoppet måste äga rum i anfallszonen. Regel 38.2. Kontakten med handsken ägde rum i den neutrala zonen och således var det missade spelstoppet i fel zon. SITUATION 38.12 Pucken skjuts in i anfallszonen från den neutrala zonen. Efter att ha passerat blålinjen träffar pucken en handske på en spelare som hänger över sargen från sitt spelarbås inne i ytterzonen. Domarna missar detta. Pucken blir kvar i anfallszonen och det anfallande laget gör mål. Det försvarande laget utmanar då domslutet med hänvisning till missat spelstopp när pucken träffade handsken. Är detta en utmaning de kan vinna? SVAR Ja, det missade spelstoppet ägde rum i anfallszonen. Regel 38.2. SITUATION 38.13 En försvarande spelare spelar pucken med hög klubba i sin egen försvarszon, men när en medspelare spelar pucken så blåses spelet inte av. Spelet fortsätter och det anfallande laget gör mål. Spelet borde ha stoppats för spel med hög klubba. Är detta en möjlig framgångsrik utmaning? SVAR Nej. Det missade spelstoppet var en händelse orsakad av det försvarande laget och utmaningen kan därför inte vinnas. Regel 38.2. SITUATION 38.14 En anfallande spelare slår pucken med sin hand från neutral zon in i anfallszonen där en medspelare tar emot den. Domarna missar detta. Spelet fortsätter och det anfallande laget gör mål. Spelet borde ha stoppats för handpassning. Kan denna utmaning vinnas? SVAR Ja. Det missade spelstoppet ägde rum när medspelaren tog emot pucken och eftersom detta skedde inne i anfallszonen ska detta räknas som ett missat spelstopp som går att utmana. Regel 38.2. REGEL 39 – ABUSE OF OFFICIALS SITUATION 39.1 Mindre straffet signaleras mot A44. A16 som är i sin försvarszon får kontroll över pucken och spelet stoppas. A16 skjuter då pucken över glaset och ut i publiken. Hur ska domaren hantera denna situation? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Eftersom spelet stoppades när A16 fick kontroll på pucken ska ingen extra utvisning utdömas för att ha spelat pucken över sargen. Regel 15.1. NOTERA: A16 kan utvisas om domaren bedömer att A16 sköt pucken över glaset avsiktligt i syfte att protestera mot domslutet. Regel 39.1 och 63.2.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=