SITUATION 19.11 Med 7:57 kvar att spela av den andra perioden ådöms A3 större straffet för fighting. Även B27 ådöms större straffet för fighting. Samtidigt ådöms A65 och B12 mindre straffet för roughing. Sant eller falskt? De två större straffen kvittas och de två mindre straffen går upp på klockan! SVAR Falskt! Regel 19.1 säger att ”När flera utvisningar ådöms båda lagen, ska lika antal mindre och större straff kvittas och resterande utvisningar ska sättas upp på utvisningsklockan…” SITUATION 19.12 Med 4:15 kvar att spela av den tredje perioden stoppas spelet i Lag B:s försvarszon. En spelare i Lag B ådöms mindre straffet och en spelare i Lag A ådöms större straffet. Vad ska domarna göra? SVAR Tre minuter ska sättas upp på klockan för Lag A. Nedsläppet ska ske i Lag A:s försvarszon. Regel 19.4 och 76.2. SITUATION 19.13 Lagen spelar 4 mot 4. Med 3:30 kvar av den tredje perioden uppstår ett gruff efter en avblåsning. Följande utvisningar utdöms: LAG A LAG B #2 – 2 min #12 – 2 min #6 – 2 min #84 – 2 min #7 – 2 min #68 – 2 min #12 – 5 min #69 – 2+2 min Vad går upp på klockan? Vad blir numerären? SVAR Lag A ska spela med 3 spelare. Lag B ska spela med 4 spelare. A12 1:00 går upp på klockan. Regel 19.4. SITUATION 19.14 Med mindre än fem minuter kvar av den tredje perioden utdöms följande: LAG A LAG B #7 – 5 min #6 – 2+2 #5 – 2 min a) Gäller regel 19.4? b) Om A8 ådöms 2 min – gäller 19.4 då? SVAR a) Nej. Denna regel gäller endast om det är en spelare i varje lag eller om det är kvittade utvisningar där en spelare i varje lag som inte kan kvittas. b) Ja, då gäller 19.4 och en minut ska sättas upp på A7.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=