Situationshandbok 2022-2023

åka till spelarbänken för att byta. Bänkens dörr är inne i anfallszonen och ersättaren kliver in i spel genom samma dörr. Ska den avvaktande offsiden fortsätta att gälla? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Om spelaren lämnar isen innan ersättaren har hunnit kliva in på isen (eller om ersättaren kliver in på isen i neutral zon) ska zonen anses rensad om ingen anfallare befinner sig inne i anfallszonen. Om ersättaren kliver in på isen inne i anfallszonen innan spelaren som ska bytas ut lämnar isen, ska den avvaktande offsiden fortsätta att gälla. Regel 83.3. SITUATION 83.9 En anfallande spelare skjuter in pucken i försvarande lags försvarszon. En anfallande spelare är före pucken in i zonen och orsakar därmed en avvaktande offside. Pucken studsar på målburen och går ur spel. Var sker nedsläppet? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Nedsläppet ska ske på närmsta nedsläppspunkt i den zon varifrån pucken sköts. Regel 83.6. SITUATION 83.10 Det anfallande laget skjuter in pucken in i anfallszonen. En anfallande spelare befinner sig inne i anfallszonen när pucken kommer in och således avvaktar linjedomaren en offside. Spelaren som var offside åker ut ur zonen och linjedomaren tar ned sin arm. Det ursprungliga skottet går in i mål. Eftersom linjedomaren hunnit ta ned armen innan pucken gick i mål, ska målet då godkännas? Var hittar du detta i regelboken? Skulle beslutet bli annorlunda om pucken studsade i mål via en försvarande spelare? SVAR Nej, målet ska inte godkännas. Inget mål kan göras i denna situation, antingen direkt eller via en studs på målvakten, sargen, en domare, någon utrustningsdetalj eller en spelare eftersom det ursprungliga skottet var offside. Det faktum att linjedomaren hunnit ta ned armen spelar ingen roll. Regel 83.4. SITUATION 83.11 Lag A dumpar in pucken i anfallszonen samtidigt som en spelare i Lag A befinner sig därinne. Efter att spelaren i Lag A har rensat zonen, studsar pucken på en spelare i Lag B och går i mål. Vad är domslutet? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Ej mål. Regel 83.4. SITUATION 83.12 Lag A skjuter in pucken från sin anfallssida av mittlinjen in i anfallszonen. Linjedomaren avvaktar en offside. Pucken går i mål. Vi vet att detta mål ska underkännas på grund av avvaktande offside. Men var ska nedsläppet ske? SVAR Nedsläppet ska ske på närmsta nedsläppspunkt i den zon varifrån pucken sköts där felande lag inte får någon spelmässig fördel. Regel 83.4. SITUATION 83.13 En spelare i Lag A kommer fram till mittpunkten och flippar då pucken vidare högt upp i luften och in i

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=