Situationshandbok 2022-2023

SITUATION 83.4 En spelare i Lag B är i egen försvarszon och försöker rensa ut pucken. Pucken tar på en annan spelare i Lag B i den neutrala zonen i samband med att en tackling delas ut från en spelare i Lag A. Därefter studsar pucken tillbaka in i Lag B:s försvarszon. Vad ska linjedomarna göra? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Offside ska avvaktas. En handling av en anfallande spelare som orsakar en studs eller retur på en försvarande spelare och tillbaka in i försvarszonen (t.ex. stöta med klubban, kroppstackling, fysisk kontakt) ska resultera i en offsidesituation (om det finns anfallande spelare kvar i anfallszonen). Regel 83.2. SITUATION 83.5 En försvarande spelare åker med pucken ut ur sin försvarszon. Efter att ha passerat blålinjen ut i neutral zon tacklas spelaren av en motståndare, vilket orsakar pucken att åka tillbaka in i försvarszonen, där det fortfarande finns anfallande spelare. Är detta on-side eller ska det bedömas som en avvaktande offside? Var hittar du detta i regelboken? SVAR En handling av en anfallande spelare som orsakar en studs eller en retur på en försvarande spelare i den neutrala zonen tillbaka in i försvarszonen, ska bedömas som en avvaktande offside. Regel 83.2. SITUATION 83.6 Lag A skjuter pucken från sin försvarshalva in i Lag B:s försvarszon, och den bakre linjedomaren avvaktar en icing. Samtidigt avvaktar den främre linjedomaren en offside. En anfallare i Lag A försöker inte rensa zonen utan jagar istället efter pucken. Det är uppenbart för linjedomaren att denne spelare kommer att vara först till pucken. Ska linjedomaren stoppa spelet för offside eller ska linjedomaren låta spelet gå för att ge Lag B chansen att hinna först och få en icing? Var hittar du detta i regelboken? SVAR I detta scenario ska linjedomaren låta Lag B försöka vinna racet och få icing. Detta förutsätter att linjedomaren bedömer att ingen kroppskontakt kommer att ske. NOTERA: Om linjedomaren bedömer att den anfallande spelaren (som är offside) kommer att hinna först eller kommer ta kontakt med en försvarande spelare, ska spelet stoppas för offside. Regel 81.1 och 83.3. SITUATION 83.7 En offside avvaktas på Lag A. I stället för att rensa zonen så väljer en spelare i Lag A att kroppstackla puckföraren i Lag B. Linjedomaren är trygg med att spelaren i Lag A visste om att det förelåg en avvaktande offside. Var sker efterföljande nedsläpp? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Spelet ska stoppas för offside om en anfallande spelare är på väg att ta fysisk kontakt med en försvarande puckförare. Om, enligt linjedomarens bedömning, den anfallande spelaren visste om att det förelåg en offside och valde att inte rensa zonen och i stället tacklade puckföraren, ska avsiktlig offside dömas. Regel 83.3 och 83.6. SITUATION 83.8 Lag A är i offsideposition. Medan offsiden avvaktas väljer den enda spelaren i Lag A som är i offsideposition att

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=