SITUATION 82.4 När matchklockan står på 9:52 i den första perioden är Lag A sena till uppställningen för ett nedsläpp och de befinner sig en offsideposition. Vad ska huvuddomarna göra? SVAR Spelarna ska varnas och det ska även felande lags tränare. En till förseelse av samma slag i samma match av samma lag ska resultera i ett lagstraff för delay of game. I denna situation ska centern inte varnas. Regel 82.2. SITUATION 82.5 Samma lag som varnades i situation 82.4 begår samma fel igen i samma match med 1:52 på matchklockan i period 3. Vad händer? SVAR Under de sista två minuterna av ordinarie tid och när som helst under overtime gäller inte denna regel. Linjedomarna ska göra vad de kan för att påskynda spelarna att ställa upp, men spelarna ska ges rimlig tid att göra så. Regel 82.2. REGEL 83 – OFFSIDE SITUATION 83.1 En anfallande spelare i den neutrala zonen försöker skjuta in pucken i anfallszonen. Den anfallande spelaren skjuter pucken, men i luften slår en försvarande spelare till pucken med sin hand. Pucken fortsätter dock framåt i banan och går in i anfallszonen där en anfallande spelare är i offsideposition. Är detta offside? SVAR Om linjedomaren bedömer att pucken gick in i anfallszonen som resultat av den rörelseenergi som pucken gavs av skottet, så ska offside avvaktas. Om linjedomaren däremot bedömer att pucken gick in i anfallszonen som resultat av den rörelseenergi som handpassningen orsakade, ska ingen offside dömas. SITUATION 83.2 Lag A spelar i numerärt underläge beroende av ett mindre straff. Lag B pressar på i sin anfallszon. Lag A får kontroll på pucken och skjuter ut den ur zonen. Pucken går runt hela banan längs sargen och kommer tillbaka in i Lag A:s försvarszon utan att någon spelare har rört den. En spelare i Lag B, som blivit liggande inne i zonen och således är före pucken in i zonen, tar pucken och får en målchans. Vad ska linjedomarna göra? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Linjedomarna ska göra wash out. Regel 83.1. Lag A har på ett tillåtet sätt skjutit pucken tillbaka in i sin egen zon och då gäller inte offside. SITUATION 83.3 En spelare i Lag A skjuter ut pucken ur försvarszonen. Pucken går till en lagkamrat i den neutrala zonen, precis utanför blålinjen. Spelaren tacklas av en spelare i Lag B precis i samband med puckmottagandet. Tacklingen orsakar att pucken hamnar tillbaka in i försvarszonen där det fortfarande finns spelare ifrån Lag B. Får de anfallande spelarna spela pucken? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Nej. En offside ska avvaktas. Regel 83.2.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=