Situationshandbok 2022-2023

SVAR Efterföljande nedsläpp ska ske på någon av nedsläppspunkterna i Lag B:s försvarszon. Regel 80.1. SITUATION 80.13 En anfallande spelare spelar pucken i mål med hög klubba (ovanför ribbans höjd) vilket resulterar i att målet underkänns. Var ska spelet återstartas? SVAR Eftersom spelet stoppades på grund av att pucken otillåtet spelats i mål, ska nedsläppet ske på närmsta nedsläppspunkt i den neutrala zonen. Regel 76.2 och 80.4. SITUATION 80.14 Under ett straffslag för en spelare upp pucken på bladet och genomför en rörelse med pucken placerad på bladet (zorro). I samband med detta förs pucken ovanför axelhöjd innan pucken skjuts mot mål. Vad händer? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Straffslaget ska stoppas omedelbart och anses avslutat (ej mål). Regel 80.1. REGEL 81 – ICING SITUATION 81.1 Lag A skjuter pucken från sin försvarshalva in i Lag B:s försvarszon, och den bakre linjedomaren avvaktar en icing. Samtidigt avvaktar den främre linjedomaren en offside. En anfallare i Lag A försöker inte rensa zonen utan jagar istället efter pucken. Det är uppenbart för linjedomaren att denne spelare kommer att vara först till pucken. Ska linjedomaren stoppa spelet för offside eller ska linjedomaren låta spelet gå för att ge Lag B chansen att hinna först och få en icing? Var hittar du detta i regelboken? SVAR I detta scenario ska linjedomaren låta Lag B försöka vinna racet och få icing. Detta förutsätter att linjedomaren bedömer att ingen kroppskontakt kommer att ske. NOTERA: Om linjedomaren bedömer att den anfallande spelaren (som är offside) kommer att hinna först eller kommer ta kontakt med en försvarande spelare, ska spelet stoppas för offside. Regel 81.1 och 83.3. SITUATION 81.2 Pucken skjuts från försvarshalvan och den bakre linjedomaren avvaktar en icing. Pucken träffar målstolpen och går sedan utanför målet förbi mållinjen. Ska icingsituationen fortfarande vara aktiv? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Ja, icingen är fortfarande aktiv. Eftersom pucken inte har träffat någon spelare i något lag, ska icingen fortfarande vara aktiv. Regel 81.1 och 81.5. SITUATION 81.3 Lag B skjuter pucken till en potentiell icing. Pucken träffar en domare och fortsätter ned förbi mållinjen. Ska icingen fortfarande vara aktiv? Var hittar du detta i regelboken?

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=