Situationshandbok 2022-2023

träffas av klubban ovanför ribbans höjd. Detta blir det avgörande faktorn i detta fall. Videobedömning kan behövas. Regel 80.3. SITUATION 80.8 En spelare i försvarszonen spelar pucken med hög klubba ovanför den normala axelhöjden. Pucken studsar på den egna målvakten och in i mål. Ska målet godkännas? SVAR Ja, målet ska godkännas. Studsen på målvakten räknas inte som kontroll på pucken och spelet ska inte stoppas. Regel 80.3. SITUATION 80.9 a) En anfallande spelare spelar pucken ovanför ribban, men under den normala axelhöjden. Pucken studsar på en försvarande spelare och in i mål. Ska målet godkännas? b) En anfallande spelare spelar pucken ovanför ribban, men under den normala axelhöjden. Pucken studsar på en lagkamrat och in i mål. Ska målet godkännas? c) En anfallande spelare spelar pucken ovanför ribban, men under den normala axelhöjden. Pucken hamnar hos en lagkamrat som skjuter in pucken i mål. Ska målet godkännas? SVAR a) Nej, eftersom anfallaren spelade pucken ovanför ribbans höjd ska målet underkännas. b) Nej, eftersom anfallaren spelade pucken ovanför ribbans höjd ska målet underkännas. c) Ja, målet ska godkännas eftersom pucken inte sköts i mål utan till en lagkamrat och detta skedde med klubban under den normala axelhöjden. Således ska spelet inte stoppas för spel med hög klubba. Regel 80.3 ger domaren en bra översikt över dessa situationer. SITUATION 80.10 Lag A skjuter in pucken i anfallszonen. Linjedomaren avvaktar en offside. Under avvaktningen gör sig Lag B skyldig till spel med hög klubba. Var sker efterföljande nedsläpp? SVAR I detta fall ska efterföljande nedsläpp ske på någon av nedsläppspunkterna i Lag B:s försvarszon. Regel 80.2. SITUATION 80.11 En anfallande ytterforward dumpar in pucken i ytterzonen. Pucken studsar i sargkanten och landar ovanpå målburens nät (på taket). Den anfallande centern spelar loss pucken med sin klubba underifrån (genom nätet). Pucken landar på isen och center spelar in den i mål med sin klubba. Ska målet godkännas? SVAR Förutsatt att klubban aldrig spelade pucken ovanför den normala axelhöjden så ska detta mål godkännas. Pucken spelades inte i mål från ovanför ribbans höjd. Regel 80. SITUATION 80.12 Lag A spelar power play och är i sin anfallszon när en spelare i Lag A spelar pucken med hög klubba. Pucken går till målvakten i Lag B som omedelbart blockerar pucken. Var sker efterföljande nedsläpp? Var hittar du detta i regelboken?

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=