Situationshandbok 2022-2023

SITUATION 80.3 Spelet är i Lag A:s försvarszon. Pucken skjuts på mål och studsar upp i luften. A49 slår till pucken med hög klubba i ett försök att få ut pucken ur sin försvarszon. Medan pucken fortfarande är i luften så utför B37 också en hög klubba och pucken går tillbaka till en spelare i Lag A som tar emot den. Vad är domslutet? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Eftersom den höga klubban för B37 inte räknas som kontroll på pucken ska spelet stoppas när spelaren i Lag A tar emot pucken med hänvisning till spel med hög klubba på A49. Efterföljande nedsläpp ska ske i Lag A:s försvarszon. Regel 80.1 och 80.2. SITUATION 80.4 Lag A är i anfallszonen. Pucken går upp i luften och en spelare i Lag A slår ned pucken med sin klubba. Huvuddomaren i ytterzonen gör wash out och tycker inte att det är hög klubba, men huvuddomaren i neutral zon blåser av för spel med hög klubba. Var sker efterföljande nedsläpp? SVAR Om detta inträffar så måste domarna prata ihop sig för att komma fram till rätt beslut. Om det bestäms att spel med hög klubba ägde rum, så ska nedsläppet ske i neutral zon utanför blålinjen. Om det bestäms att spel med hög klubba inte ägde rum, så ska nedsläppet ske på närmsta nedsläppspunkt i den zon pucken befann sig när spelet felaktigt stoppades. Regel 80.2, 80.4 och 76. SITUATION 80.5 En anfallande spelare spelar pucken ovanför ribbans höjd, men under sin egen axelhöjd. Pucken studsar på en lagkamrats ben och går in i mål. Mål eller ej mål? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Ej mål. Om en anfallande spelare orsakar att pucken går i mål genom att kontakta pucken ovanför ribbans höjd med sin klubba, antingen direkt eller via en studs på någon spelare eller domare, ska målet underkännas. Regel 80.3. SITUATION 80.6 En anfallande spelare bär sin klubba så att bladet är över ribbans höjd. Pucken skjuts från blålinjen och träffar klubbans skaft, nära höften på spelaren. Pucken går därefter i mål. Ska målet dömas bort för hög klubba? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Nej. Målet ska godkännas. Den avgörande faktorn är var pucken träffar klubban. Om pucken träffar klubban under ribbans överkant och går i mål, ska målet godkännas. Regel 80.3. Se också Regel 37. SITUATION 80.7 En spelare i Lag A ligger på rygg framför Lag B:s mål efter att ha blivit crosscheckad. Liggande på isen träffar spelaren pucken med sin klubba över axelhöjd. Pucken går i mål. Ska målet godkännas eller ska spelet stoppas för spel med hög klubba? SVAR Ett mål kan inte göras om klubban spelar pucken över den ”normala” axelhöjden. I detta fall skulle pucken inte träffas över den ”normala” axelhöjden eftersom spelaren ligger på isen. Ett mål kan heller inte göras om pucken

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=