Situationshandbok 2022-2023

SITUATION 79.4 En spelare i Lag A tappar sin klubba precis innanför sin egen blålinje. Spelaren slår till pucken, som är i luften, med handen så att den studsar ut i neutral zon. Där studsar pucken på kroppen på en motståndare och tas sedan emot av en lagkamrat i Lag A. Vad ska domarna göra? SVAR Domarna ska stoppa spelet för handpassning och nästkommande nedsläpp ska ske i Lag A:s försvarszon. SITUATION 79.5 En spelare i Lag B slår pucken med sin hand i sin egen försvarszon. En annan spelare i Lag B tar emot pucken med sin klubba utanför försvarszonen, men med en fot kvar i försvarszonen. Ska detta betraktas som handpassning? SVAR Ja. Regel 79.2 säger att det är puckens position som är avgörande. SITUATION 79.6 En anfallande spelare slår pucken med handen. Den träffar målvakten i bröstet och studsar tillbaka ut i spel där den tas emot av en annan anfallande spelare. Domarna ska: a) Låta spelet gå vidare eftersom motståndarna är i kontroll på pucken b) Omedelbart stoppa spelet så snart pucken träffar målvakten c) Omedelbart stoppa spelet så snart lagkamraten tar emot pucken efter målvaktsreturen d) Låta spelet gå vidare och om det blir mål så ska det godkännas SVAR Rätt svar är C. Regel 79.1. REGEL 80 – SPEL MED HÖG KLUBBA SITUATION 80.1 En försvarande spelare försöker rensa ut pucken ur egen försvarszon. En anfallande spelare, som befinner sig precis innanför blålinjen, slår ned pucken med en hög klubba och pucken landar precis innanför blålinjen. Båda lagen avstår från att spela pucken. Var sker efterföljande nedsläpp? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Efterföljande nedsläpp ska ske på en av nedsläppspunkterna i den zon spelet stoppades. Eftersom det anfallande laget spelade pucken med hög klubba, så är det försvarande laget det enda lag som tillåtet får spela pucken, men de har avstått från att göra så. Således ska nedsläppet ske på närmsta nedsläppspunkt i försvarande lags ytterzon. Regel 72.3, 76.2 och 80.1. SITUATION 80.2 En spelare i Lag B spelar pucken med hög klubba. Pucken studsar i bröstet på en spelare i Lag A. Får en annan spelare i Lag B spela pucken nu eftersom den vidrörts av en motståndare? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Nej. Studsar på motståndare eller domare innebär inte kontroll på pucken och således ska spelet stoppas. Regel 80.1.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=