Situationshandbok 2022-2023

målområdet. En av linjedomarna säger att det var en avsiktlig handling av B47 och att mindre straffet borde utdömas. Vad ska huvuddomarna göra? SVAR Målet ska underkännas, men ingen utvisning ska utdömas eftersom det inte bevittnades av någon av huvuddomarna. Regel 78.5. SITUATION 78.18 En förseelse avvaktas mot Lag A och förseelsen kommer att bestraffas med ett straffslag. Lag B:s målvakt åker mot sin spelarbänk för att ersättas av en extra utespelare. Lag B skjuter då oavsiktligt pucken mot eget mål och gör självmål. Får Lag B fortfarande straffslag? SVAR Endast ett mål kan göras i varje spelstopp (regel 37.2). Därför ska straffslaget göras om till ett mindre straff och avtjänas på vanligt sätt. REGEL 79 – HANDPASSNING SITUATION 79.1 Lag A försöker rensa ut pucken ur egen försvarszon genom att flippa den högt upp i luften. En spelare i Lag B försöker behålla pucken i sin anfallszon genom att slå pucken med handen från den neutrala zonen tillbaka in i anfallszonen. Linjedomaren avvaktar då en offside eftersom det finns andra anfallande spelare i anfallszonen. En av spelaren i Lag B spelar då avsiktligt pucken. Avblåsningen sker av två orsaker; avsiktlig offside och handpassning. Vilken förseelse trumfar den andra och var sker nedsläppet? SVAR Den avsiktliga offsiden tar över i denna situation med motivering att nedsläppet ska ske där felande lag får minst spelmässig fördel. Därav ska nedsläppet ske på någon av nedsläppspunkterna i Lag B:s försvarszon. Regel 83.6. SITUATION 79.2 A34 är i sin försvarszon och spelar pucken med handen till en lagkamrat som tar emot pucken med sin klubba i den neutrala zonen. Båda spelarna har dock hela tiden båda sina skridskor inne i försvarszonen. Ska spelet stoppas för handpassning? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Ja, detta är handpassning. Den avgörande faktorn är puckens position, i detta fall den neutrala zonen. Regel 79.2. SITUATION 79.3 En spelare i Lag A är djupt nere i sin egen försvarszon och försöker passa pucken till en lagkamrat nära blålinjen. Pucken reflekteras upp i luften och en annan spelare i Lag A, med skridskorna i den neutrala zonen, slår pucken med handen medan pucken fortfarande är i försvarszonen. Pucken går till en lagkamrat inne i försvarszonen. Vad ska domarna göra? Var hittar du detta i regelboken? SVAR Spelet ska fortsätta eftersom den avgörande faktorn är puckens placering när den träffas av handen. Regel 79.2.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=