Runtom Vinter 2023

Vid en allvarlig händelse behöver du kunna ta emot viktig information från framför allt Sveriges Radio P4. Du behöver också kunna följa mediernas rapportering, ha kontakt med anhöriga och i akuta fall nå räddningstjänst, sjukvård eller polis. Håll dig uppdaterad om läget I en kris är det extra viktigt att du kan ta del av viktig samhällsinformation. Via din lokala P4-kanal får du information om läget, lokala väderprognoser, var du kan hämta vatten, vart du ska bege dig om du behöver hjälp och om evakuering är på gång. Bra att ha för att få information i speciella tider/situationer • radio som drivs med batteri, solceller eller vev • bilradio • papperslista med viktiga telefonnummer • extrabatteri/powerbank till bland annat mobiltelefon • laddare till telefonen att använda i bilen • kommunikationsradio/walkie talkie Förbered dig Alla kommuner är skyldiga att kunna informera alla som bor, verkar eller vistas i kommunen vid en kris eller allvarlig händelse. Men vid ett el- eller internetavbrott blir det svårare och det kanske inte fungerar att informera via kommunens webbplats. Då kan kommunen sprida viktig information via exempelvis flygblad, torgmöten och personliga informatörer. På vissa platser kan det också öppnas trygghetspunkter vid en kris. Där kan man få information, dricksvatten och mat. Förbered dig genom att leta information på din kommuns webbplats om hur kommunen hanterar störningar och om det finns trygghetspunkter. Ta reda på viktiga telefonnummer och vart du ska ta dig i kommunen för att få tillgång till nödtelefon och löpande information om händelsen. Om telefonin slutar fungera där du befinner dig kan du behöva ta dig till en brandstation om du måste ringa 112. Om du vet att det ska bli oväder – ladda powerbank och andra elprylar i förväg. Krisinformation.se samlar viktig information För att det ska vara enkelt att hitta tillförlitlig och uppdaterad information dygnet runt vid en allvarlig händelse finns det en särskild webbplats från de myndigheter som arbetar med det som har hänt: Krisinformation.se. Här finns all myndighetsinformation samlad på ett ställe, så att du själv slipper hålla reda på vilken myndighet som ansvarar för vad och hur du kommer i kontakt med rätt myndighet. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ansvarar för webbplatsen. Viktig lokal information kan finnas på kommunens webbplats och Facebooksida. Ditt elbolag kan också ofta berätta om hur lång tid det beräknas ta innan strömmen är tillbaka. Saklig information Det är viktigt att människor litar på den information som vi myndigheter förmedlar. Det betyder att informationen måste vara korrekt och begriplig så att den inte skapar förvirring och misstro hos människor. Vikten av snabb och pålitlig information vid olyckor och kriser uppmärksammas allt mer. Idag arbetar ansvariga myndigheter aktivt för att bli bra på att informera allmänheten vid svåra händelser. Ring informationsnumret 113 13 113 13 är Sveriges nationella informationsnummer. Dit kan du ringa om du vill få information vid allvarliga olyckor och kriser i samhället. Det kan till exempel handla om en större storm, en influensaepidemi, en stor trafikolycka eller en översvämning. All information som lämnas på 113 13 är verifierad, det vill säga avstämd med till exempel kommunen där händelsen har ägt rum. Ring 113 13 när: • du vill få information om en pågående kris i samhället • du själv vill lämna information om sådana större händelser i samhället. Kommunikation vid kris RUNTOM. GRUNDSUNA TIDNING 48

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=