Runtom stornummer vinter 2022

RUNTOM. COLLAGE NÄTRA 23 I serien Nätterlunds fotspår skrev vi i förra numret av Collage Nätra om det senast invigda konstverket Längs mellanrum vid Herrgårdsparken i Köpmanholmen. Vi vandrar nu bakåt i tiden i Nätterlunds fotspår och besöker Edenborg i Vik, där det näst senaste Nätterlunds-konstverket invigdes 2019. Det finns flera av konstverken som är mäktigare i storlek, men kanske inget som så starkt personifierar de känslor för hembygden, som Jonas Nätterlund säkerligen måste ha haft. I Nätterlunds fotspår – Hembygd Efter sin flytt till Stockholm besökte Jonas Nätterlund sin hemby Rössjö vid några tillfällen och senaste gången var vid mamma Sigrids bortgång 1959. Men hembygden måste ju rimligen ha stått honom väldigt kär, med tanke på att han två år senare, skrev ett testamente som innebar att hans kvarlåtenskap skulle användas för konst och skulpturer inom Nätra och Sidensjö. Känslorna för hembygden är något som konstnären Knutte Wester, tagit fasta på i skapandet av konstverket, som han följaktligen gett just namnet Hembygd. – Hembygden måste ha varit viktigt för Jonas Nätterlund, menar konstnären Knutte Wester och med tanke på hans generösa testamente, så torde han ha burit med sig hembygden inom sig. Den sjuåriga barngestalten med sina barndomsdrömmar i form av en vril i bärselen på ryggen, känns symbolisera de tankar och drömmar vi bär med oss från vår hembygd och symboliken förstärks av den ryggsäck som står på marken någon meter snett bakom. Ur vilken ett livs levande fruktträd växer fram. Hembygd är bland de Nätterlundskonstverk som samlat flest personer NÄTTERLUNDS KONST Solen ger härlig lyster i bronsfiguren och ur ryggsäcken på backen ett par meter bakom, så växer ett alldeles riktigt levande äppelträd. 

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=