44 RUNTOM. COLLAGE NÄTRA TEXT: LENNART SUNDWALL – Jag ville ha en så bred grund som möjligt och det blev rätt. Jens säger att han hamnade i en rolig klass, det här med drama och teater dök upp igen. – Det blev en seriös grupp på skolan som ville köra revy. Vi jobbade fram sketcher och vi fyllde vid tillfällen Folkanlokalen. Medelbetyg i skolan enligt Jens själv. Dock ett IG i svenska vilket förvånar. Efter gymnasiet var Jens rätt övertygad om att det här med teater var framtiden för honom. Han klarade av en ettårig utbildning i Stockholm innan han sökte scenskolan: – Jag hamnade i Luleå och gick den då fyraåriga utbildningen. En härlig tid i mitt liv, poängterar Jens. Vi var bara åtta personer i klassen. Vi hade väldigt roligt och kom varandra nära. I utbildningen ingick att prova egna projekt och jag lärde mig mycket under den här tiden. Examensarbetet gick ut på att gestalta stycket Det kalla barnet. – Det kalla barnet var en föreställning där man som publik utmanade sina fördomar. Jag spelade en blottare, säger Jens. – En pervers blottare som var den mänskligaste av dem alla visade sig. Barnet som det refereras till visade sig vara levande för en person men död för en annan. Det är en komplex, mörk komedi som handlar om livsvalen vi gör och att våga gå sin egen väg, fortsätter Jens. Det här gick så bra att Dagens Nyheter skrev en väldigt plusbetonad artikel om hur Luleåeleverna skötte sig: – Luleå slog knockout på den uppsättning som Dramaten visade upp, säger Jens. Klart vi var omåttligt stolta. Under studietiden i Luleå säger Jens idag att han befann sig i en bubbla: – Vad vill jag var en fråga som ofta dök upp i mitt medvetande, säger Jens. Skådisen från Köpmanholmen blev kvar ytterligare ett år innan han hann med en kort sejour till i Stockholm. 2007 var det dags att bege sig norrut igen. Nu till Sundsvall och Teater Västernorrland. Där fick ha lite av ett genombrott när han 2014 gestaltade Vildhussen. Under den här tiden stötte han ihop med Lars T Johansson från Härnösand. En av grundarna till Härnösandsrevyn. – Just föreställningen om Vildhussen är det som jag idag är mest stolt över, säger Jens. Vildhussen var stort för att det är en föreställning som spelades på 90-talet, med Ingmar Virta i titelrollen och Sven Wollter som Helzén. – Att axla en roll som Ingmar gjort är stort. Jag har den största respekt för honom som skådespelare. Att få göra rollen är lite av ett självmord, säger Jens. Jens vänskap med Lars T Johansson innebar bland annat att han hamnade på revyscenen i Härnösand. 2019 kunde han skriva revydirektör på sitt CV. Jens köpte företaget för en symbolisk summa. Fortfarande är det så att Nils-Gunnar Nilsson från Ullånger står för merparten av texterna i denna omtalade revy. Jens Nilsson själv bidrar också med en del av materialet. – Totalt är vi idag 25 personer som är involverade i revyarbetet, säger Jens. I detta finns sedan en kärntrupp på tre-fyra personer. Pandemin ställde till det rejält för många nöjesarrangörer. Så också för Härnösandsrevyn. – Vi tappade väldigt mycket av vår publik. Och det tar tid att jobba tillbaka folket. Innan pandemin hade vi 5000 besökare totalt under en säsong. Nu handlar det om 2000 människor. Nu är Jens en obotlig optimist enligt egen utsago: – När det gäller innehållet i revyerna ligger vi i framkant, säger han. Vi har tagit guld i revy-SM och nu börjar vi märka att det blir allt fler som hör av sig igen. Vid sidan av jobbet som lustigkurre på allehanda scener jobbar också Jens en hel del åt P4 Västernorrland. Jens fick en förfrågan om att göra satir i den lokala kanalen och så har det blivit under fredagarna. Framtiden då – Vad händer? – Får jag önska något så blir det att jag kommer att jobba lite mindre. Och att jag skulle ägna lite mer tid åt revyarbetet.■ , Önskar att jag kan ägna lite mer tid åt revyarbetet
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=