Runtom 2020

68 RUNTOM. MAGASIN GIDEÄLVDAL I spåren under och efter Coronapan- demins härjningar är det hög tid att syna de nationella besluten som togs efter att muren föll i Berlin 1989 och Sovjetunionens upplösning 1991. De politiska etablissemangen, världen över drog en lättnadens suck, faran är över. Man ansåg att det blev möjligt att dra ner på, främst i Europa och i synnerhet Sverige, det militära- och det civila försvaret. Uppfattningen var att Sovjetunionen/Ryssland var inte längre ett hot mot de väster- ländska staterna. Konsekvensen av besluten, blev bland annat att cirka 200 förråd med livsmedel, läkemedel, även drivmedelsförråd m.m. tömdes i Sverige. Sanningen vi har att ta ställ- ning till är att 50% av de livsmedel vi konsumerar importeras, huvuddelen av läkemedlen och nära 100% av allt drivmedel importeras. Sverige är med andra ord illa ute om importen minskar eller helt uteblir av olika an- ledningar. Läs gärna broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” för att bilda dig en uppfattning om, kanske är det en utopi, vad som skulle kunna hända under ogynnsamma händelser i vår omvärld. Framtidens verkningar av klimat- förändringen, högre medeltemperatur, extrema väderförhållanden, stigande havsnivåer, torka inom vissa områden och riklig nederbörd inom andra behöver analyseras. Hur påverkas im- porten till Sverige och i dess förläng- ning Örnsköldsviks kommun och dess medborgare i framtiden? Beslut att, på nationell nivå, lägga odlingsbar mark i träda är i ett längre perspektiv ohållbart. Nationellt är det tvunget att öka arealerna och produktionen för medborgarnas bästa. Vem skall för- sörja städerna och andra tätorter, vid importstörningar, med livsmedel, om inte landsbygden ges möjlighet att utvecklas? Planering krävs, landsbyg- den är en tillväxt faktor och en förut- sättning för tätorterna i Örnsköldsviks kommun, kanske den enda hållbara tillväxtfaktorn. Den pågående Corona- pandemin bör vara den väckarklocka som förändrar Sveriges och Örn- sköldsviks kommuns syn på framti- den. Planering och verkställande av besluten behövs då världsekonomin efter pandemin kommer att förändra förutsättningarna, frågorna är många inför detta historiska skede. Kommer protektionism och förbud mot export av vissa varor, i ett världsperspektiv, att spegla vår framtida vardag? Ingen vet, men det skulle kunna innebära framtida kriser eller ytterst konfliktris- ker om importen stryps till del. Med ovan som inledning vill jag peka på näringar som måste fungera, oberoende om det ”normala” råder, eller om Sverige befinner sig i någon form av kris eller konflikt som hämmar eller drastiskt minskar vår import. Vår gemensamma självförsörjningsgrad är mycket under en rimlig nivå sedan muren föll och förråden tömdes. Sve- riges samlade möjligheter, att försörja medborgarna med mat, mediciner, skyddsutrustningar och drivmedel till sjukvård, jordbruket, djurhållningen, transporter som inte kan gå på järn- väg, måste avsevärt förbättras. Här kommer landsbygden in, i det här fallet i Örnsköldsviks kommun, som kanske den enda verkliga och hållbara tillväxtfaktorn. Om vi försö- ker analysera den framtida verkliga verkligheten så är det högst troligt att klimatförändringen, hand i hand med ekonomisk nedgång och hög arbetslöshet samt nya pandemiut- brott kommer menligt att förändra för- utsättningarna. Ingen vet, vi kanske måste omvärdera hela vår jordbruks- politik, för att uppnå en högre grad av självförsörjning. Målet på kort sikt är att kommunen som helhet och företag som köper in produkter från jordbruket, ökar andelen inköp av lokalproducerat. En överenskommelse skulle medföra att landsbygden kan leva och framtiden blir ljusare för producenterna och därmed medborgarna i kommunen. Nästa överenskommelse innefattar begreppet ”försörjning” av kommu- nens medborgare vid importstopp av någon anledning. En nära diskussion mellan producenter och intressen- ter för framtida företag för rullande lagerhållning m.m. krävs. Med en stunds eftertanke, vi kanske inte har något val, Sverige som helhet bör eftersträva samma beredskapstankar och återta en stor del av förråden som lades ner efter murens fall. Det handlar ytterst om medborgarnas väl, vi hjälper gärna till att utveckla tankar och utforma beslutsunderlag för en hållbar framtid. Sammanfattningsvis: A: De lång- siktiga trenderna och drivkrafterna har förlorat all sin legitimitet under och efter Coronapandemin, nya analyser krävs. B: De övergripande strategiska osäkerheterna måste hanteras i flera nivåer, för oss innebär det i första hand att staten och alla departement samt myndigheter ges en gemensam omvärldsbild att agera utifrån när pandemin avklingat. C: Självförsörjningsgraden vad avser förnödenheter, läkemedel med m.m. är på en gravt negativ nivå och måste förändras. D: För medborgarna i Örn- sköldsviks kommun är närproducera- de livsmedel en garant för att självför- sörjningsgraden höjs, innebörden är otvivelaktigt att inköp av närprodu- cerat måste öka redan idag. E: Ur ett klimat- och miljöperspektiv är kortare transporter av godo. F: Landsbygden är en tillväxtfaktor, kanske den enda hållbara i ett längre perspektiv. • TEXT: THOMAS AF KLINTEBERG Öppet samtalmellanenmedborgare i kommunen ochbeslutsfattarna i Örnsköldsviks kommun

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=