swehockey.se Regelbok Säkerhet 2025/2026 SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET
Produktion & tryck: Ågrenshuset AB, Bjästa. Fastställd av Svenska Ishockeyförbundet maj 2025. SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET Box 5204 121 18 Johanneshov Tel: 08-449 04 00 E-post: info@swehockey.se www.swehockey.se @SWEHOCKEYSE @SWEHOCKEYSE @SWEHOCKEYSE Ladda hem vår app – där kan du hitta regelboken. Android Apple
3 INNEHÅLLSFÖRTECKNING – Regelbok Säkerhet 2025/2026 Inledning.................................................................... 4 Definitioner............................................................. 4 1. Arrangörsansvar.......................................... 5 1.1 Tävlingsbestämmelser och lagstiftning......................5 1.2 Allmänna ordningen och service.................................5 1.3 Uppträdande................................................................5 1.4 Säkerhetsansvarig.......................................................5 1.5 Informationsplikt.........................................................5 1.5.1 Ordningsregler...........................................................5 1.5.2 Förbud att beträda spelplanen.................................6 1.5.3 För din säkerhet........................................................6 1.5.4 Utökad idrottsanläggning.........................................6 1.5.5 Sektionsvisitation......................................................7 1.5.6 Tömma läktare..........................................................7 1.6 Gästande förenings supportrar..................................7 1.6.1 Supporterbiljetter......................................................7 1.6.2 Gästande förenings supporterytor och entré.........7 1.6.2.1 Undantagsförfarande.............................................7 1.7 Glas, glasflaskor och burkar .......................................8 1.8 Säkerhetsstatistik........................................................8 2. Gästande förenings ansvar................. 8 2.1 Tävlingsbestämmelser och lagstiftning......................8 2.2. Uppträdande...............................................................8 2.3 Skadegörelse...............................................................8 2.4 Gästande säkerhetsansvarig.......................................9 3. Anläggning.........................................................9 3.1 Regelbok Anläggningar................................................9 3.2 Certifiering/Klassificering...........................................9 3.3 Besiktningsintervall.....................................................9 3.4 Anläggningsdokument................................................9 3.5 Belysning över supportersektioner..........................10 4. Närvaro............................................................... 10 5. Ackrediteringar.......................................... 10 5.1 Syfte och mål..............................................................10 5.2 Systemets principer..................................................10 5.3 Systemets utformning...............................................11 5.4 Administration och produktion.................................11 5.5 Tillträde till andra anläggningar................................12 5.6 Undantag från ackrediteringskrav............................12 5.7 Information till ackrediterad personal......................12 6. Otillåten påverkan. ...................................12 6.1 Nolltolerans.................................................................12 6.2 Incidentrapportering.................................................13 6.3 Arbetsgång ...............................................................13 6.4 Riktlinjer för att förebygga och hantera våld, hot och andra former av otillåten påverkan mot medarbetare......................................................13 7. Otillbörligt beteende.............................. 14 8. Alkohol och droger................................... 14 8.1 Syfte och bakgrund....................................................14 8.2 Inför match................................................................14 8.2.1 Påverkan/beteende.................................................14 8.2.2 Gästande supportrar..............................................14 8.2.3 Matcher med klassificering 4................................14 8.3 Under match..............................................................15 8.4 Efter match................................................................15 9. Klassificering av matcher.................. 15 9.1 Grundklassificering....................................................15 9.2 Omklassificering........................................................15 9.3 Riskbedömning..........................................................15 9.4 Förutsättningar för klassificering.............................16 9.4.1 Klassificering 1.........................................................16 9.4.2 Klassificering 2.......................................................16 9.4.3 Klassificering 3.......................................................16 9.4.4 Klassificering 4.......................................................16 10. Överenskommelse om match...... 16 10.1 Arrangerande förening.............................................16 10.2 Gästande förening.....................................................17 11. Möten i samband med match. .......17 11.1 Möten i samband med klassificering 1 och 2...........17 11.2 Möten i samband med klassificering klass 3 och 4....17 11.2.1 Planeringsmöte.......................................................17 11.2.2 Förmöte på matchdagen........................................17 11.2.3 Eftermöte ...............................................................17 12. Bemanning. ................................................... 18 12.1 Grundbemanning......................................................18 12.2 Bemanning vid klassificering 1................................18 12.3 Bemanning vid klassificering 2...............................18 12.4 Bemanning vid klassificering 3 och 4.....................18 12.5 Gästande säkerhetsansvarigs närvaro...................18 13. Publikvärdar................................................ 19 13.1 Organisation..............................................................19 13.2 Antal..........................................................................19 13.3 Publikvärdsackreditering........................................19 13.4 Publikvärdsklädsel...................................................20 13.5 Föreskrifter för publikvärdar...................................20 13.6 Uppträdande vid tjänstgöring.................................20 14. Spelarkorridor och domarrum....20 14.1 Spelarkorridorer och angränsande områden till domarrummet och ishockeylagens omklädningsrum......................................................20 14.2 Tillträde till domarrummet......................................21 15. Säkerhet domarteam...........................21 15.1 Rutiner vid klassificering 3........................................21 15.1.1 Rutiner före, under och efter match......................21 15.2 Rutiner vid klassificering 4.......................................21 15.2.1 Domartransport till och från anläggningen.........22 15.2.2 Vid anläggningen..................................................22 15.2.3 Rutiner före, under och efter match....................22 16. Kamerabevakning. ................................. 22 16.1 Kravdefinition...........................................................22 16.2 Tidpunkt för kamerabevakning..............................22 16.3 Kameraoperatör.......................................................22 16.4 Direktiv från polis.....................................................22 16.5 Tillhandahållande av inspelat material...................22 16.6 Prestanda.................................................................22 16.7 Omfattning...............................................................23 17. Krishantering/Utrymning............... 23 17.1 Krisplan......................................................................23 17.2 Evakuering................................................................23 18. Sjukvårdsberedskap/Ambulans..23 18.1 Sjukvårdsberedskap.................................................23 18.2 Ambulans..................................................................23 18.2.1 Lagkrav...................................................................23 18.2.2 Rutiner...................................................................24 19. Bevakning och avsyn inför match................................................... 24 19.1 Avsyn.........................................................................24 19.2 Fordon.......................................................................24 19.3 Gästande förenings utrymme.................................24 19.4 Matcher med klassificering 3 och 4........................25 20. Visitation och kontroll av väskor........................................................ 25 20.1 Visitation...................................................................25 20.1.1 Matcher med klassificering 1 och 2......................25 20.1.2 Matcher med klassificering 3 ..............................25 20.1.3 Matcher med klassificering 4...............................25 20.2 Informationsplikt.....................................................25 20.3 Kontroll av väskor...................................................25 20.4 Kontroll av supporterartiklar..................................25 21. Supporterartiklar...................................26 21.1 Flaggor......................................................................26 21.2 Banderoller...............................................................26 21.3 Overheadflaggor......................................................26 21.4 Tutor, visselpipor och blåsinstrument....................26 21.5 Megafon och trumma..............................................26 21.6 Konfetti.....................................................................26 21.7 Tifo............................................................................26 21.8 Supporterartiklar i samband med ordningsstörningar.................................................. 27 22. Pyroteknik och laserpekare. ........ 27 22.1 Förbud.......................................................................27 22.2 Undantag..................................................................27 22.3 Antändande av illegal pyroteknik...........................27 23. Anstötliga texter, symboler och ramsor/sånger................................ 27 23.1 Grundprincip.............................................................27 23.2 Avståndstagande.....................................................27 23.3 Arbetsgång för avståndstagande...........................28 24. Politiska budskap................................... 28 24.1 Politiska budskap under match..............................28 25. Beträdande av spelplanen och angränsande område................28 25.1 Förbud.......................................................................28 25.2 Behöriga personer...................................................28 25.3 Obehöriga personer................................................28 25.4 Offentlig tillställning/matchevenemang................29 26. Kast av föremål. .......................................29 26.1 Förbud.......................................................................29 26.2 Dispensansökan.......................................................29 26.3 Förutsättningar för dispens....................................29 27. Mediakuben..................................................29 27.1 Grundprincip.............................................................29 27.2 Operatör...................................................................29 27.3 Match med klassificering 3 och 4...........................30 27.4 Säkerhetsansvarig/Ledningsrums direktiv............30 27.5 Match med klassificering 4.....................................30 28. Arbetsgång vid allvarlig händelse...................................30 28.1 Definitioner...............................................................30 28.1.1 Mindre allvarlig händelse......................................30 28.1.2 Allvarlig händelse..................................................30 28.1.3 Mycket allvarlig händelse.....................................30 28.1.4 Matchorganisation................................................30 28.1.5 Liv och hälsa..........................................................31 28.1.6 Säkerhetsfunktion.................................................31 28.2 Förberedande arbetsuppgifter...............................31 28.3 Arbetsgång under ishockeymatch.........................31 28.4 Kommunikation.......................................................32 28.5 Matchmöte...............................................................32 28.6 Speakertext och fördjupade riktlinjer....................33 29. Avstängning av besökare................ 33 29.1 Arrangörsavstängning av förening via arrangörsrätten..................................................33 29.2 Preskriptionstid.......................................................33 29.3 Handläggning av arrangörsavstängning................33 29.4 Riktlinjer för arrangörsavstängning.......................34 30. Särskild händelse...................................34 30.1 Syfte..........................................................................34 30.2 Förenings skyldighet...............................................34
4 Inledning Regelbok Säkerhet är Svenska Ishockeyförbundets officiella regelbok för säkerhetsfrågor inom Svensk Ishockey. Regelboken är fastställd av Svenska Ishockeyförbundets styrelse och innehåller samtliga regler rörande säkerhet för föreningar som är medlem i Svenska Ishockeyförbundet och matcher som lyder under Svenska Ishockeyförbundets Tävlingsbestämmelser. Regelbok Säkerhet har sin förankring i Tävlingsbestämmelserna kapitel 12 och utgör grunden i Säkerhetsföreskrifterna. Med Regelbok Säkerhet eftersträvas att spelare, funktionärer, publik och personal som verkar inom Svensk Ishockey skall känna att de befinner sig i en trygg och säker miljö. Det är dock alltid arrangören som är ytterst ansvarig för säkerheten i samband med matcher. Stockholm i maj 2025 Magnus Mårtensson Tävlingschef, Svenska Ishockeyförbundet Definitioner Svensk Ishockey Ett begrepp för att definiera allt som inkluderas inom Svensk Ishockey såsom bl.a. Svenska Ishockeyförbundet, regioner, distrikt, ligaorganisationer och föreningar. Förening Förening som är medlem i Svenska Ishockeyförbundet. Med förening inkluderas även Idrotts AB som är knutet till förening som är medlem i Svenska Ishockeyförbundet och som verkar som arrangör av ishockeymatcher som lyder under Svenska Ishockeyförbundets Tävlingsbestämmelser. Arrangör Den som anordnar en ishockeymatch som lyder under Svenska Ishockeyförbundets Tävlingsbestämmelser. Match Med match menas samtliga ishockeymatcher som lyder under Svenska Ishockeyförbundets Tävlingsbestämmelser. Funktionär Med funktionär omfattas samtliga personer som har tillträde till matchen för att utföra en arbetsuppgift i någon form.
5 1. Arrangörsansvar 1.1 Tävlingsbestämmelser och lagstiftning Arrangören har ett strikt ansvar att förvissa sig om och följa Svenska Ishockeyförbundets Tävlingsbestämmelser samt svensk lagstiftning. 1.2 Allmänna ordningen och service Arrangören ansvar för upprätthållande av den allmänna ordningen och servicen på hela anläggningen och dessa nära anslutning, med tillhörande entréer och samtliga av anläggningens läktarsektioner. 1.3 Uppträdande Arrangören ansvarar för sina supportrars, ledares, spelares, funktionärers och övriga representanters uppträdande. Det är förbjudet att på anläggningen och dess nära anslutning helt eller delvis täcka ansiktet på ett sätt som försvårar identifikationen av personen. 1.4 Säkerhetsansvarig* Arrangören ansvarar för att en utbildad säkerhetsansvarig, eller utbildad stf säkerhetsansvarig alltid finns på plats vid samtliga matcher, är tillgänglig och endast dedikerad säkerhetsarbetet. För att verka som säkerhetsansvarig under en match skall personen ha skickat in godkänt resultat på RF:s Publikvärdsutbildning, MSB:s webbkurs i Skydd mot terrorism och antagonistiska hot, Idrottens matchfixningsutbildning samt Ren Vinnare till sakerhet@swehockey.se. För att verka som säkerhetsansvarig skall personen även ha närvarat vid den fysiska utbildningen Idrottsrörelsens terrorberedskap efter kallelse. Säkerhetsansvarig eller stf säkerhetsansvarig skall ha goda kunskaper om säkerhetsarbetet, lagstiftning, Svenska Ishockeyförbundets Tävlingsbestämmelser, supportrar och ha mandat att fatta beslut. 1.5 Informationsplikt Det åligger arrangören att säkerställa att samtliga skyltar enligt paragraferna nedan är uppsatta innan entréerna öppnar. Det åligger även arrangören att säkerställa att besökare har kunnat ta del av Regelbok Säkerhet med tillhörande ordningsregler innan biljettköp. Detta kan t.ex. göras via hemsida, i biljettsystem eller via QR-kod. 1.5.1 Ordningsregler Civilrättsliga förhållningsregler skall finnas uppsatta vid samtliga entréer på ett sådant sätt att det tydligt går att finna och läsa budskapet innan scanning av biljett. Skylten rekvireras från Svenska Ishockeyförbundet via sakerhet@swehockey.se. Texten är upprättad av personer med juridisk kompetens inom området och innehållet får därför inte ändras eller på något sätt modifieras från ursprunget. Notering: Paragrafer ändrade sedan Regelbok Säkerhet 2024/2025 är markerade med * i rubriken. • Besökare är skyldig att på anmodan underkasta sig visitation. • Det är inte tillåtet att till arenan medföra alkohol och andra droger. • Det är inte tillåtet att till arenan medföra, inneha, eller använda vapen, laserpekare, pyrotekniska varor, brandfarliga vätskor eller andra farliga föremål. • Den som är påverkad av alkohol, droger eller andra berusningsmedel medges ej tillträde till arenan. • Den som bär klädesplagg med text eller symbol som uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller religion äger inte tillträde till arenan. Detsamma gäller den som önskar medföra flagga, banderoll eller annat föremål med sådan text eller symbol. • Det är enligt lag inte tillåtet att maskera sig på ett sätt som försvårar identifikation och som kan befaras utgöra risk för ordningsstörning. • Det är enligt lag inte tillåtet att inom arenan kasta föremål, om inte handlingen är befogad. • Det är enligt lag inte tillåtet att beträda spelplanen eller angränsande område innanför staketet, om inte handlingen är befogad. • Upptagning samt överföring av ljud och rörliga bilder får endast ske efter medgivande av arrangören. Samma sak gäller alla andra former av fortlöpande textrapportering via Internet eller annat medium. • Arenan är kamerabevakad. Arrangören har tillgång till inspelat material från bevakningskamerorna och använder detta material för att förebygga olyckor och identifiera individer som gör sig skyldiga till överträdelser. Materialet sparas i 30 dagar. • Om arrangören eller gästande förening, i samband med matchen, på grund av en besökares otillbörliga beteende drabbas av böter, straffavgifter enligt Svenska Ishockeyförbundets tävlingsbestämmelser eller annan kostnad, är besökaren skyldig att till fullo stå för denna. • Personer som gör sig skyldiga till överträdelser enligt dessa ordningsregler riskerar att arrangörsavstängas från samtliga ishockeyarenor i upp till tre år och anmälas till åklagare enligt lag om tillträdesförbud vid idrottsevenemang. Brottsliga överträdelser kommer att polisanmälas. • Ishockeymatchen är mediabevakad vilket kan innebära att dina personuppgifter samlas in i form av stillbilds-, rörligt material och ljudupptagningar. Materialet kan komma att användas i press, TV och annan media eller sociala nätverk. Arenans interna och lokala produktion kan innebär förekomst i mediakub, arenans TV-apparater och sociala nätverk. • I det fall ordningsstörning uppstår så kan arrangören avvisa samtliga besökare från ishockeyarenan i sin helhet eller till delar för omvisitation. Vidare så genomförs en avsökning helt eller till delar innan besökarna eventuellt medges återinträde. • Mer information finns på arrangörens hemsida.
6 1.5.2 Förbud att beträda spelplanen Skylt om förbud att beträda spelplanen skall finnas uppsatt mellan åskådarplats och sarg. Skylten skall vara av sådan storlek och synliggöras i sådan omfattning att all publik närmast nämnt område klart och tydligt kan läsa budskapet. Skylten tas fram i lämplig storlek och lämpligt material av arrangören. Skylten kan även rekvireras från Svenska Ishockeyförbundet via sakerhet@swehockey.se. 1.5.3 För din säkerhet I de fall det finns en särskild plats för t.ex. fotografer i/kring spelarbåsen där inget skyddsglas finns monterat på sargen skall skylt om din säkerhet finnas uppsatt. Skylten tas fram i lämplig storlek och lämpligt material av arrangören. Skylten kan även rekvireras från Svenska Ishockeyförbundet via sakerhet@swehockey.se. 1.5.4 Utökad idrottsanläggning I de fall det finns behov av utökad idrottsanläggning enligt Bevis om anmälan skall skylt om utökad idrottsanläggning finnas uppsatt vid gränsen för den offentliga tillställningen. Skylten tas fram i lämplig storlek och lämpligt material av arrangören. Skylten kan även rekvireras från Svenska Ishockeyförbundet via sakerhet@swehockey.se. UTÖKAD IDROTTSANLÄGGNING När du passerar denna gräns befinner du dig inne på idrottsanläggningen och den offentliga tillställningen. Inne på idrottsanläggningen är det enligt ordningslagen inte tillåtet att inneha eller använda pyroteknik utan tillstånd. Det är inte heller tillåtet att maskera sig. Farliga och otillåtna föremål samt lösa föremål som kan användas som tillhyggen eller på annat sätt vålla skada får inte föras in på idrottsanläggningen. Förbud att beträda spelplanen Den som olovligen beträder spelplanen, eller angränsande områden mellan läktaren och sarg, gör sig skyldig till brott och kommer att polisanmälas. Vederbörande riskerar att stängas av från samtliga ishockeyarenor under tre år. /Arrangören Skyltens budskap skall vara: För din säkerhet På denna yta löper man större risk att träffas av puck eller klubba, därav skall hjälm bäras under lagens uppvärmning samt under pågående match. /Arrangören Skyltens budskap skall vara:
7 1.6 Gästande förenings supportrar* 1.6.1 Supporterbiljetter Det åligger arrangören att tillhandahålla gästande förening 150 stycken supporterbiljetter till gästande lags supportersektion. Det nämnda gäller oaktat en supporterresa genomförs eller inte. 1.6.2 Gästande förenings supporterytor och entré* Det åligger arrangören att tillhandahålla klart avgränsade och tillslutna ytor samt separat entré för gästande lags supportrar i enlighet med specifikation i Regelbok Anläggning §3.2.2.1. Med avgränsade och tillslutna ytor menas i detta sammanhang läktarsektion samt tillhörande pausutrymme. Den grundläggande utgångspunkten är att gästande lags supportrar inte medges frånträde från tilldelade ytor och att obehöriga inte medges tillträde till gästande lags ytor. Med obehöriga menas i detta sammanhang besökare som inte har giltig biljett till gästande lags sektion. I det fall gästande supportrar från övriga sektioner medges tillträde till gästande lags ytor skall dessa visiteras innan tillträde medges. 1.6.2.1 Undantagsförfarande* I undantagsfall kan det finnas godtagbara skäl till undantag från att gästande lags supportrar inte medges frånträde. I det fall ett sådant undantag kan medges skall följande vara säkerställt: • Att undantag ej medges innan pucken släpps för första perioden. • A tt en riskbedömning enligt Regelbok Säkerhet §9.3 påvisar att undantaget inte utgör en risk för ordningsstörningar. Undantag kan aldrig medges: • Vid organiserad resa över 50 personer • Vid matcher klassificerade 3 och 4 matcher Undantag kan heller aldrig medges från en separat entré för gästande lags supportrar. Arrangerande förening som nyttjar undantagsregeln avseende gästande supportrars frånträde från tilldelade ytor kan tilldömas ansvar för uppkomna förseelser på upplåtna ytor ämnade gästande förenings supportrar. 1.5.5 Sektionsvisitation I de fall det enligt riskanalysen finns behov av sektionsvisitation skall skylt om sektionsvisitation finnas uppsatt så att det tydligt går att finna och läsa budskapet innan entré till aktuell sektion. Skylten tas fram i lämplig storlek och lämpligt material av arrangören. Skylten kan även rekvireras från Svenska Ishockeyförbundet via sakerhet@swehockey.se. 1.5.6 Tömma läktare I de fall arrangören vill förtydliga möjligheten till att tömma en sektion eller del av läktare kan skylt om möjlig tömning av läktare finnas uppsatt så att det tydligt går att finna och läsa budskapet. Samma budskap finns på ordningsreglerna som skall sitta uppsatta vid samtliga entréer. I det fall ordningsstörning uppstår så kan arrangören avvisa samtliga besökare från ishockeyarenan i sin helhet eller till delar för omvisitation. Vidare så genomförs en avsökning helt eller till delar innan besökarna eventuellt medges återinträde. Skyltens budskap skall vara: Besökare till denna sektion är på anmodan skyldig att underkasta sig visitation. Skyltens budskap skall vara:
8 1.7 Glas, glasflaskor och burkar* Servering av dryck i glas eller glasflaska får ej förekomma i något sammanhang med undantag för slutna utrymmen och loger förutsatt att nämnda föremål inte kommer ut i publik miljö eller i arenarummet i sin helhet. Försäljning av burkar är tillåten i samtliga utrymmen, under förutsättning att burken öppnas innan den överlämnas till besökaren. Burkar får ej medtagas in i anläggningen genom entréerna. 1.8 Säkerhetsstatistik* Förening skall senast den 5e i månaden efter att det förekommit matcher arkivera säkerhetsstatistik. Statistiken för säsongen fram till och med föregående månad arkiveras i klubbmapp på Säkerhetssidan. Statistiken skall vara matchvis och som minst innefatta uppgifterna som framgår av mall framtagen av Svenska Ishockeyförbundet. Mallen kan rekvireras via sakerhet@swehockey.se. 2. Gästande förenings ansvar 2.1 Tävlingsbestämmelser och lagstiftning Gästande förening har ett strikt ansvar för att förvissa sig om och följa Svenska Ishockeyförbundets Tävlingsbestämmelser samt svensk lagstiftning. 2.2. Uppträdande Gästande förening ansvarar för sina supportrars uppträdande på upplåtna ytor ämnade gästande förenings supportrar. Det nämnda gäller även om supporterresa inte arrangeras. Gästande förening ansvarar för sina spelares, ledares, funktionärers och övriga representanters uppträdande i samband med bortamatch. Gästande förening skall, genom omedelbara åtgärder, markera sitt avståndstagande från sina supportrars, spelares, ledares, funktionärers och övriga representanters användande av symboler, attribut samt texter med kränkande och/eller diskriminerade budskap. Gästande förening skall, genom omedelbara åtgärder, markera sitt avståndstagande från sina supportrars, spelares, ledares, funktionärers och övriga representanters diskriminerande och/eller kränkande ramsor/ sånger samt från annat otillbörligt beteende. Det är förbjudet att på anläggningen och dess nära anslutning helt eller delvis täcka ansiktet på ett sätt som försvårar identifikationen av personen. 2.3 Skadegörelse Gästande förening ansvarar för skadegörelse på tilldelad/e sektion/er med tillhörande område för gästande förenings supportrar. Skulle skadegörelse på annan sektion eller område kunna härledas till besökare från gästande sektion, exempelvis genom rusning från gästande sektion mot andra sektioner, eller kastande av pyroteknik, omfattas skadegörelsen av paragrafen. Det åligger gästande förening att reglera kostnader för eventuell skadegörelse inom tilldelad/e sektion/er, med tillhörande område. Exempel på skadegörelse i enlighet med denna paragraf är: • Klistermärken • Klotter • Sönderslagen inredning (toaletter, larmbågar, dörrar, papperskorgar, kiosker, belysning, staket m.m.) • Brännskador från pyroteknik • T rasiga/förstörda nät/tygningar/staketeringar/jalusier som exempelvis avgränsar sektionen eller finns vid exempelvis entréerna till gästande sektion.
9 Arrangören skall senast två (2) dagar efter match, om inte förr, upplysa gästande förening om att skadegörelse inträffat och att skadegörelsefaktura avses skickas till gästande förening. I det fall arrangören inte upplyst gästande förening inom angiven tid faller skadeståndsanspråket på gästande förening. Kostnader för skadegörelsen skall kunna styrkas genom underlag såsom t.ex. kvitto eller specificerad faktura. Fakturan skall tillsändas gästande förening senast två (2) månader efter aktuellt matchtillfälle. För att paragrafen skall bli tillämpbar krävs att villkoren i paragraf 19.3 är uppfyllda. 2.4 Gästande säkerhetsansvarig* Gästande förening ansvarar för att på plats bistå arrangören med minst en utbildad säkerhetsansvarig eller utbildad stf säkerhetsansvarig i enlighet med kapitel 12 Bemanning. För att verka som säkerhetsansvarig under en match skall personen ha skickat in godkänt resultat på RF:s Publikvärdsutbildning, MSB:s webbkurs i Skydd mot terrorism och antagonistiska hot, Idrottens matchfixningsutbildning samt Ren Vinnare till sakerhet@swehockey.se. För att verka som säkerhetsansvarig skall personen även ha närvarat vid den fysiska utbildningen Idrottsrörelsens terrorberedskap efter kallelse. Säkerhetsansvarig eller stf säkerhetsansvarig skall ha goda kunskaper om säkerhetsarbetet, lagstiftning, Svenska Ishockeyförbundets Tävlingsbestämmelser, supportrar och ha mandat att fatta beslut. 3. Anläggning 3.1 Regelbok Anläggningar Regelbok Anläggningar är Svenska Ishockeyförbundets officiella regelbok för anläggningar där ishockey spelas och gäller för all svensk ishockey. Regelbok Anläggningar kan laddas ner i pdf-format via www.swehockey.se och/eller beställas i bokformat via anlaggning@swehockey.se. Vid beställning skall följande uppgifter uppges: • Vilken förening eller anläggning som representeras • Namn på mottagare • Postadress • Önskat antal. 3.2 Certifiering/Klassificering En anläggning skall vara certifierad/klassificerad för att match skall få genomföras. Certifikatet är ett bevis på att anläggningen uppfyller de ställda kraven i regelverket. Certifieringen genomförs av Svenska Ishockeyförbundets Besiktningsgrupp. I händelse av att en anläggning i samband med besiktning underkänns, inte blir certifierad/klassificerad, får inte match genomföras i/på anläggningen innan bristerna åtgärdats. 3.3 Besiktningsintervall Anläggningar klassificerade som så kallad Arena besiktigas minst varje säsong. Övriga anläggningar har ett besiktningsintervall om minst var tredje säsong. 3.4 Anläggningsdokument Förening är på anmodan skyldig att tillsända Svenska Ishockeyförbundet efterfrågade dokument ämnade anläggningsfrågor i sin helhet. Dokumenten skall vara Svenska Ishockeyförbundet till handa senast på utsatt datum.
10 3.5 Belysning över supportersektioner I samband med samtliga matcher skall arrangerande förening tillgodose att området där arrangörens och gästande förenings klackar återfinns är upplysta i samband med matchens så kallade intro. Det nämnda gäller under hela introt och omfattar samtliga sektioner upplåtna till ovannämnda målgrupper. 4. Närvaro Förening skall närvara vid de möten som Svenska Ishockeyförbundets säkerhetsavdelning kallar till. Det kan t.ex. gälla fysiska eller digitala säkerhetskonferenser och säkerhetsmöten etc. Närvaro skall i första hand ske genom den person föreningen utsett som säkerhetsansvarig. Om säkerhetsansvarig har förhinder skall stf säkerhetsansvarig närvara och representera föreningen i de aktuella frågorna. Funktionerna säkerhetsansvarig och stf säkerhetsansvarig skall som minst uppfylla kriterierna som framgår i Regelbok Säkerhet §1.4. Skälet till ovanstående bestämmelse är att skapa förutsättningar för att effektivt kunna driva säkerhetsfrågorna framåt och att se till att alla föreningar inte bara har möjlighet att framföra sin uppfattning utan också att så faktiskt sker för att Svenska Ishockeyförbundets beslut skall vara väl förankrade och kommer genomföras hos föreningarna. Vid uteblivna svar på utskickade/ställda frågor till säkerhetsansvariga skall detta betraktas som ett ja. I det fall säkerhetsansvarig inte kan närvara är denne skyldig att förmedla kallelsen till stf säkerhetsansvarig. 5. Ackrediteringar En viktig del i det förebyggande säkerhetsarbetet är att kunna kontrollera flöden i anläggningarna och dess känsliga områden. Ett verktyg i det arbetet är att systematiskt nyttja ett ackrediteringssystem som reglerar och styr vilka flöden som är önskvärda inom anläggningens olika områden. Ett ackrediteringssystem kan även med fördelaktighet nyttjas som ett inpasseringssystem vilket gör att även skalskyddet håller en högre säkerhet och där en arrangör vet vilka tjänstgörande personer som vistas på arbetsplatsen. I tider där den globala terrorismen skapat en högre sårbarhet fyller ett ackrediteringssystem tillsammans med andra komponenter en viktig funktion i det förebyggande säkerhetsarbetet. 5.1 Syfte och mål Syftet är att ha ett tydligt, enhetligt men samtidigt kostnadseffektivt system som är anpassat för alla matcher. Målsättningen är att ackrediteringssystemet skall vara lättförståeligt för anläggningens funktionärer och säkerhetspersonal, samtidigt som de funktioner vilka utför ett arbete vid alla matcher får bästa tänkbara service och vägledning. Ett annat viktigt mål är att via systemet skapa en bättre kontroll över flödena på de känsligaste ytorna i anläggningen, vilket är en av grundstenarna till ett bra förebyggande säkerhetsarbete. Ackrediteringssystemet bidrar även till enhetlighet vid matcher. 5.2 Systemets principer* Ackrediteringssystemets trovärdighet bygger på två principer. 1. Att alla som rör sig på en yta med ackrediteringskrav skall ha en väl synlig godkänd ackreditering. 2. Att endast de som verkligen skall utföra ett arbete på de olika ytorna blir ackrediterade.
11 5.3 Systemets utformning Systemet innefattar sex kategorier: • All Access (Vit) • Media (Gul) • Evenemang (Blå) • Sporten (Grå) • TV-produktion (Rosa) • Arena (Grön) Fokuseringen ligger på vilka som rör sig på anläggningens känsligaste ytor: spelplan med angränsande ytor, spelargång, domarrum, lagens omklädningsrum samt mediaplatser men även anläggningens övriga delar, inte minst innan anläggningens öppnande. Kategoriseringarna beskriver vilka funktioner som skall ha tillträde till de olika ytorna utifrån den lagstiftning och de regelverk vi har att rätta oss efter. Eftersom anläggningarnas utformning varierar är det föreningens säkerhetsansvariga som är mest lämpade och har bäst kännedom om berörda ytor och avgränsningarna för de olika kategorierna, samt kan bedöma var kontrollen av personerna skall ske. Då väldigt få ”tillfälliga” ackrediteringar återlämnas har vi även tagit fram ett så kallat ”dagpass” utifrån en centralt fastslagen mall där datum anges. Detta bör motverka att tillfälligt utlånade ackrediteringar hamnar hos obehöriga. Det berör i första hand lokal ”MEDIA” (personer där pressansvarig bedömer att de inte behöver kort som täcker hela säsongen) samt ”EVENEMANG” (sponsorer och andra som skall delta vid ceremonier och liknande vid spelplanen). 5.4 Administration och produktion* Säkerhetsansvarig administrerar alla ackrediteringar i respektive förening, och chefen på respektive avdelning i organisationen skall äska ackrediteringar utifrån behoven på dennes avdelning. Ett fåtal kortkategorier (All access och TV-produktion) produceras centralt medan förening har ansvaret att själv producera övriga kortkategorier, antingen med egen utrustning eller via lokal leverantör. Svenska Ishockeyförbundet skickar ut mallar över hur korten skall utformas. De kort som produceras centralt kommer inte att faktureras föreningen. Förening skall skicka in beställning av All Access i enlighet med gällande mall. Beställningar av All Access som inte följer gällande mall kommer inte att hanteras. Beställningen skickas till sakerhet@swehockey.se. Mallen rekvireras av Svenska Ishockeyförbundet på sakerhet@swehockey.se. Vissa kort är ”tidlösa” (personliga All Access), det vill säga att de inte har någon begränsad giltighetstid. Om en innehavare av ett sådant kort lämnar organisationen skall säkerhetsansvarig säkerställa att kortet återlämnas. Förening är ansvarig att oavsett funktion informera person som erhåller ackreditering om det ansvar som följer med ackrediteringskort: • Korten skall alltid bäras väl synliga när personen rör sig på ytor med ackrediteringskrav. • Som ackrediterad förväntas man alltid uppvisa ett gott uppträdande. • Som ackrediterad skall man alltid följa funktionärs eller säkerhetspersonals uppmaningar. • S om ackrediterad skall man bara vistas på ytor där man är satt att fylla en funktion och bara under den tid då man fyller sin funktion. • S om ackrediterad skall man ha god förståelse för och respektera vilka ytor man har rätt att röra sig inom. • Som ackrediterad förväntas man alltid visa sportsligt uppträdande. • A ckrediteringskortet är en personlig värdehandling endast ämnad tilldelad person/funktion tillika nyttjandehavaren. Det är inte tillåtet att i något sammanhang överlåta ackrediteringskortet till annan person eller funktion. • A ckrediteringskortet får under inga som helst omständigheter modifieras eller ändras från sitt ursprung. • D et är inte tillåtet att i något sammanhang kopiera ackrediteringskortet eller skapa kopior på det ursprungliga originalet.
12 5.5 Tillträde till andra anläggningar Ackreditering medger inte per automatik tillträde till samtliga anläggningar utan kräver att personen har en uppgift att fylla på anläggningen alternativt att besöket är meddelat och godkänt i förväg. 5.6 Undantag från ackrediteringskrav* Undantagna från detta ackrediteringskrav är uniformerad blåljus-, och säkerhetspersonal såsom ordningsvakt, polis, räddningstjänst och sjukvårdare, dessa har vid behov tillträde till alla delar av anläggningen utan att behöva uppvisa giltig ackreditering. Dessutom finns ett antal andra funktioner som har rätt att röra sig på berörda ytor i sin tjänsteutövning men som inte erhållit ackreditering: • RF Matchfixning • Antidoping Sverige • Civilpolis. Kommunala och andra samhällsfunktioner med tillsynskrav: • Miljö och hälsa • Alkoholtillsyn • Integritetsskyddsmyndigheten (kamerabevakning) • Regionerna. Alla sådana funktioner skall på anmodan alltid kunna uppvisa en fotolegitimation som styrker personens arbetsuppgifter. 5.7 Information till ackrediterad personal • K orten skall alltid bäras väl synliga, funktionär eller säkerhetspersonal ska inte behöva fråga efter kortet. • Som ackrediterad förväntas man alltid ha ett gott och sportsligt uppträdande. • Som ackrediterad är man skyldig att alltid följa funktionärs eller säkerhetspersonals anvisningar. • S om ackrediterad ska man ha god förståelse för och respektera vilka ytor man har rätt att röra sig inom. • S om ackrediterad ska man bara uppehålla sig på den yta man är ackrediterad till under den tid som man utför en uppgift där. • D en vars ackreditering ger tillträde till spelplanen med tillhörande ytor skall vara införstådd att man har att rätta sig till Ordningslagen kap. 5, 4§. Ackrediteringen kan återkallas om ovanstående inte följs. 6. Otillåten påverkan Otillåten påverkan är ett samlingsbegrepp och menas i detta sammanhang följande områden: våld, hot, ofredande, trakasserier, sexuella trakasserier, matchfixning och andra former av otillåten påverkan och tvång i syfte att påverka den enskilde eller organisation. 6.1 Nolltolerans Inom Svensk Ishockey råder nolltolerans mot alla former av otillåten påverkan.
13 6.2 Incidentrapportering Alla händelser avseende alla former av otillåten påverkan skall omgående rapporteras till förenings säkerhetsansvarig eller motsvarande. Säkerhetsansvarig eller motsvarande har därefter att följa arbetsgång vid otillåten påverkan. 6.3 Arbetsgång 1. I nitial hot- och riskbedömning för att klara ut om det föreligger fara i dröjsmål eller om ärendet kan vänta till nästkommande dag, vardag etc. Vid akut situation skall polis och/eller ordningsvakter kontaktas. I samband med den initiala hot- och riskbedömningen skall också eventuellt behov av hjälp, stöd och skydd klaras ut. Det skall vidare framgå vem som är ansvarig för att åtgärder vidtas och följs upp. Vid allvarliga incidenter skall omgående ordförande, informationsansvarig samt andra berörda i föreningen informeras (måste bestämmas lokalt). 2. V id samtliga händelser avseende våld och hot m.m. som bedöms som allvarliga skall säkerhetsansvarig eller motsvarande omgående underrätta Svenska Ishockeyförbundet via sakerhet@swehockey.se. 3. S äkerhetsansvarig eller motsvarande skall så snart som möjligt genomföra en mer utförlig hot- och riskbedömning (bedöm om det är en akut situation respektive vilka framtida risksituationer som kan uppkomma). 4. S amtliga händelser avseende våld och hot m.m. skall, i samråd med den drabbade och Svenska Ishockeyförbundet, polisanmälas av säkerhetsansvarig eller motsvarande i föreningen. Detta kräver i sin tur att Svenska Ishockeyförbundet i samråd med förening och polisen klarar ut när, var, hur och till vem en sådan polisanmälan skall ske. 5. S äkerhetsansvarig eller motsvarande skall kontinuerligt följa vad som händer med polisanmälan och hålla ordförande, informationsansvarig samt andra berörda i föreningen underrättade (måste bestämmas lokalt) om utvecklingen. Även i denna del skall Svenska Ishockeyförbundet hållas underrättade på sätt som man kommit överens om underhand. 6. A lla händelser avseende våld och hot m.m. skall dokumenteras så noggrant som möjligt för att bland annat kunna användas vid en polisanmälan. Den säkerhetsansvarige eller motsvarande måste beskriva hur en sådan dokumentation skall gå till (i detalj). 6.4 Riktlinjer för att förebygga och hantera alla former av otillåten påverkan mot medarbetare Förening är skyldig att ha nedtecknade riktlinjer för att förebygga och hantera alla former av otillåten påverkan mot medarbetare. Samtliga medarbetare i föreningen, såväl avlönade som ideella, skall vara informerade om och känna till föreningens riktlinjer för att förebygga och hantera otillåten påverkan mot medarbetare. Riktlinjer skall som minst innehålla: • Åtgärder för att förebygga alla former av otillåten påverkan • Åtgärder för att hantera alla former av otillåten påverkan • Rutiner och arbetsmaterial för att vidta interna utredningar • Vad som gäller för chef/motsvarande i föreningen • Vad som gäller för kollega till utsatt • Vad som gäller för den person som är utsatt • Åtgärder om situationen är akut • Råd att tänka på för den som är utsatt för brott • Viktiga telefonnummer och kontakter. Svenska Ishockeyförbundets riktlinjer för att förebygga och hantera otillåten påverkan mot medarbetare kan rekvireras via sakerhet@swehockey.se. Dessa riktlinjer är godkända och får implementeras som föreningens egna riktlinjer om föreningen så beslutar.
14 7. Otillbörligt beteende Arrangörens och gästande förenings organisationer har ett långtgående ansvar i att bemöta och hantera central personal/funktionärer från Svenska Ishockeyförbundet, ligaorganisationerna, antidoping samt andra organisationer på ett respektfullt och professionellt sätt. I sammanhanget innebär ledorden att nedan anses som otillbörligt beteende och är därmed att betrakta som en överträdelse: • Verbala hot (polisanmäles alltid). • Fysiskt våld (polisanmäles alltid). • U tåtagerande beteende mot personal/funktionär genom att exempelvis slå eller sparka på föremål, alternativt obefogat skrika/skälla på personal/funktionär. Omfattar även kasta/slänga föremål och stänga/slå igen dörrar med sådan kraft som uppfattas som raseri. • H indra personal/funktionär från att utföra sin utövning genom att inte bereda dem tillträde till berörda områden. • Tilltala personal/funktionär på ett nedlåtande, kränkande, sexistiskt eller diskriminerande sätt. • A tt ofreda eller på ett annat ovälkommet sätt fysiskt närma sig, eller ta på personal/funktionär (polisanmäles alltid). • A tt via e-post, sms, sociala medier eller via andra försändelser skicka hotfulla, nedlåtande, kränkande, sexistiskt, eller diskriminerande budskap. 8. Alkohol och droger 8.1 Syfte och bakgrund Flertalet anläggningar i Svensk Ishockey erbjuder servering av alkoholhaltiga drycker i en eller flera restauranger och/eller pubar i de publika utrymmena samt för slutna sällskap i VIP-loger. Tillståndsinnehavaren är alltid ansvarig gentemot myndigheterna varför rådande lagstiftning, lokala alkoholpolitiska riktlinjer samt tillståndsenhetens anvisningar alltid skall följas. Det finns ett tydligt samband mellan alkohol och våld - så även vid idrottsevenemang. Ordningsläget på krogar i och i anslutning till idrottsanläggningar, speciellt i samband med matcher med klassificering 3 och 4, kan ibland vara mycket stökigt. 8.2 Inför match 8.2.1 Påverkan/beteende Personer som uppfyller något av följande kriterier skall nekas entré till matchen: • Märkbart alkoholpåverkad • Påverkad av narkotika • Uppvisar ett aggressivt beteende. 8.2.2 Gästande supportrar Vid organiserad bortamatchresa ansvarar gästande säkerhetsansvarig för att information om att personer som uppfyller något av ovan nämnda kriterier kommer att nekas entré till matchen, tydliggörs innan resan påbörjats. 8.2.3 Matcher med klassificering 4 Vid matcher med klassificering 4 förväntas förhöjd påverkan av alkohol och/eller narkotika. För att motverka detta serveras inte starköl, starkcider, vin eller sprit i de publika serveringsutrymmena i anläggningen.
15 8.3 Under match Arrangerande förening skall, i nära samarbete med tillståndsinnehavaren, verka för en måttfull och ansvarsfull alkoholservering. Skäl till avvisningar och övriga sanktioner inne i anläggningen men utanför restauranger och pubar: • M ärkbart påverkade personer avvisas/avlägsnas från anläggningen – och inte bara från restaurangen och/eller puben. • P ersoner som uppfattas påverkade av narkotika, eller ertappas på bar gärning med det nämnda, rapporteras till polis. • Vid påkommen medhavd alkohol uppmanas personen att omedelbart lämna anläggningen. • O m ordningsläget så kräver upphör all försäljning av alkoholhaltiga drycker i de publika områdena. Beslut fattas av polis och/eller arrangerande säkerhetsansvarig och/eller tillståndsinnehavaren. 8.4 Efter match Arrangerande förening ansvarar för att sammanställa statistik i enlighet med Regelbok Säkerhet §1.8. Vid behov genomförs uppföljningsmöte med tillståndsinnehavaren direkt efter match. 9. Klassificering av matcher 9.1 Grundklassificering Inför en matchserie sänder Svenska Ishockeyförbundet ut gällande klassificering. Klassificeringen kan ändras då en riskbedömning skall göras inför varje match. Matchens definitiva klassificering framgår i respektive Överenskommelse om match. 9.2 Omklassificering Vid omklassificering skall arrangören kontakta Svenska Ishockeyförbundet via sakerhet@swehockey.se samt berörd gästande säkerhetsansvarig för redogörelse och godkännande av ändringen. Redogörelsen skall som minst omfatta en riskbedömning med motivation till önskad ändring. Arrangören är ansvarig för att notering om omklassificering görs i Överenskommelse om match. 9.3 Riskbedömning Inför varje match skall arrangören göra en riskbedömning. Ett noggrant utfört analysarbete skall leda till att en säkerhetsorganisation har goda förutsättningar att lyckas med det förebyggande arbetet. Det förebyggande arbetet skall alltid prioriteras. Väl utfört arbete minskar riskerna för incidenter, i synnerhet av oförutsedd art. En mental förberedelse innebär även att säkerhetsorganisationens förutsättningar att hantera konfliktsituationer ökar markant. Riskbedömningens fyra faser skall vara: • Riskidentifiering • Riskanalys • Riskvärdering • Åtgärdande. Som stöd för riskbedömningen rekommenderas MSB:s ”Säkerhetsguide för evenemang” som kan laddas ner via www.msb.se.
16 9.4 Förutsättningar för klassificering Nedan kriterier utgör grundförutsättningarna för respektive klassificering. 9.4.1 Klassificering 1 • Matchen spelas helgfri måndag-torsdag. • Matchen är ej av derbykaraktär. • Gästande förening anordnar ingen organiserad supporterresa. • Analysarbetet påvisar inga indikatorer på avvikelser. • Matchen ingår ej i slut-/kvalspel. 9.4.2 Klassificering 2 • Matchen spelas fredag-söndag alternativt helgdag. • G ästande förening anordnar organiserad supporterresa med antal som hanteras inom ordinarie gästande sektion. • I samband med matchen anordnas särskilda aktiviteter som lockar extra och/eller ovan publik. 9.4.3 Klassificering 3 • G ästande förening anordnar organiserad supporterresa med antal som ej hanteras inom ordinarie gästande sektion. • Matchen är av derbykaraktär och/eller att det finns särskild historik mellan lagen. • Analysarbetet påvisar risk för avvikelser. • Matchen spelas om direkt avgörande placering och/eller upp-/nerflyttning. 9.4.4 Klassificering 4 • M atchen är av en derbykaraktär som går utöver det vanliga och det finns en särskilt riskfylld historik mellan föreningarna. • Analysarbetet påvisar mycket stor risk för avvikelser. • Det finns en särskild hotbild mot matchen. 10. Överenskommelse om match Överenskommelse om match är den civilrättsliga överenskommelsen om match som upprättas mellan föreningar som skall spela match som lyder under Svenska Ishockeyförbundets Tävlingsbestämmelser. Överenskommelse om match upprättas och fylls i på Svenska Ishockeyförbundets Säkerhetssida www.sif.sakerhetishockey.se. Inloggningsuppgifter kan beställas av säkerhetsansvarig, klubbdirektör och ordförande i en förening. Inloggningsuppgifter beställs via sakerhet@swehockey.se, i beställningen skall följande uppgifter framgå: • Namn på person som skall erhålla inloggning • Namn på förening personen representerar • Personens funktion i föreningen • Mailadress och telefonnummer till person som skall erhålla inloggning. 10.1 Arrangerande förening Arrangerande säkerhetsansvarig skall upprätta Överenskommelse om match senast 72 timmar innan matchstart vid träningsmatcher och under grundserie. Vid kval- och slutspel skall Överenskommelse om match upprättas senast 48 timmar innan matchstart. Arrangerande säkerhetsansvarig är ansvarig för att samtliga rutor markerade med orange är ifyllda. Om rubriken ej är aktuell för matchen noteras EA i rutan.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=