Mitt Luleå höst 2021
MITT LULEÅ - HÖST 2021/VINTER 2022 31 på Teknikens hus. Filmen har sedan funnits på museerna i Luleå och Övertorneå under flera år. Förutom uppdraget att producera film fick Mitra ett stipendium för att bygga upp den första animationsstudion på Nordkalotten. Via vänner i Stockholm fick hon tag på begag- nad filmutrustning som fraktades upp och hon monterade allt själv på plats parallellt med att hon producerade filmen hon hade påbörjat. – Fördelen med animerad film är att det går att få fram så mycket starkare teman är med traditionell filmteknik. Med animationer kan du skapa bilder och förklara sammanhang som inte skulle gå att få fram som bild, som med den franska expeditionen. När jag tittar tillbaka så ser jag att alla animerade filmer jag gjort genom åren faktiskt har varit dokumen- tärfiler. De har starka teman som väcker käns- lor, visar attityder och är samhällsgranskande, förklarar Mitra. Filmstudion flyttade så småningom till Filmpool Nord som precis var i startgroparna för att bygga upp sin organisation. Mitra följde med och blev Filmpool Nords första anställda. Hon fortsatte att producera film, undervisa och före- läsa. Under den här tiden träffade hon också sin man. De gifte sig och fick sonen Nima. När Mitra återupptog filmskapandet det efter barnledigheten gjorde hon den animerade filmen Mattons mysterium som prisades på festivaler både i Sverige och ute i Europa. Efter den filmen blev det så att Mitra behövde lägga allt fokus på sin familj under några år. – Eftersom jag inte kunde jobba i min anima- tionsstudio på Filmpool Nord och ingen annan heller kunde ta över så lades den ner, vilket var mycket tråkigt. Allt jobb jag lagt ner gick i graven, säger hon med sorg i rösten. En cykeltur som förändrade allt Under tiden som följde gick livet lite på spar- låga, men varannan vecka började hon att göra cykelturer tillsammans med sin väninna Lena. fångat hennes intresse. Efter att hon avslutat gymnasiet sökte hon sig vidare till universite- tet i Teheran. För i Iran hörde det till att man utbildade sig vidare och fick bra jobb. Mitra hade en tanke om att bli läkare, men snabbt insåg hon att det inte var något för henne. Hon provade även att läsa konst på samma universitet men inte heller det var vad hon förväntade sig. Istället bestämde hon sig för att söka till College of Art and Design i London. Hon blev antagen och flyttade dit. För Mitra som rest en hel del under sin uppväxt var det inget stort steg att flytta till ett annat land. Då var hon 18 år. – Först läste jag Fine Art och sedan utbildade jag mig till animatör. Redan under filmutbild- ningens första året fick vi börja med filmprod- uktioner. Jag fick många nya vänner och triv- des verkligen med utbildningen, berättar hon. Ett kvitto på att hon valt rätt var priset hon fick under skoltiden för bästa konst- och film- produktion på Thames Television och direkt efter examen blev hon erbjuden jobb. Efter nio år i London fick hon ett samtal hemifrån. Hennes pappa hade blivit sjuk i cancer, så Mitra bestämde sig för att flytta tillbaka för att vara vid sin pappas sida under hans sista tid. Ödet ville Luleå När Mitras pappa gick bort bestämde hon sig för att återvända till London, men konsulatet i London var som sagt stängt så ödet förde henne till kusinen i Luleå. – Min tanke var bara att mellanlanda här inn- an jag skulle försöka ta mig till London igen, men nästan genast fick jag ett erbjudande om jobb hos Norrbottens Bildningsförbund. Det handlade om att producera en film om den franska expedition som under 1700-talet kom till Sverige för att studera jordens form enligt Newtons teorier. Filmen Journal från en resa i Norden visades på olika filmfestivaler bland annat på Stockholm filmfestival men också
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=