Mitt Luleå höst 2021

MITT LULEÅ - HÖST 2021/VINTER 2022 23 huvuddelen av vår interna kommunikation sker på engelska, fortsätter han. Idag har Spotin byggt upp en kundstock med ett 70-tal skandinaviska modevarumärken, men även företag inom andra branscher börjar se nyttan med de lösningar som bolaget erbjuder. – Med vår plattform utmanar vi de stora globala tech-jättarna och deras klickbaserade affärer och vi för istället tillbaka makten till varumärken och skapare av digitalt innehåll, förklarar Kristoffer. Spotin vill helt enkelt vara med och forma framtiden för handeln på nätet, men också bidra till en sund utveckling av både den digi- tala marknaden och de platser vi verkar på. – Till skillnad mot Facebook, som trots statliga stöd för ut sina vinster, stannar vår vinst kvar i Sverige och de marknader vi är verksamma på. Vi har också fått studenter som kommit hit för att plugga att stanna kvar och vi har fått personer från olika delar av världen att flytta hit. Vi har bland annat Elinor från England, Nazmul från Bangladesh och nu Waqar som är på väg från Pakistan till Luleå. Förutom huvudkontoret i centrala Luleå finns ett kontor i Stockholm och ett nytt kontor har etablerats i Dhaka, Bangladesh. Men även om Spotin arbetar mot en världsmarknad så kommer huvudkontoret dock alltid att finnas kvar i Luleå lovar Kristoffer. Tio år av hårt arbete Att starta ett bolag som utvecklar helt nya tekniska lösningar gör man inte över en natt. Och har man valt att som Kristoffer och Spotin att göra det både kostnadseffektivt och grund- ligt så tar det tid. – Det finns en glorifierad bild av entreprenör- skap, men det många inte tänker på är att det innebär stora uppoffringar och hårt arbete. Vid 31 år valde jag bort en uppåtgående karri- är, en bra lön, ett stort kontaktnät och flyttade från det land jag bodde i till att satsa allt på att bygga vidare på min idé. Att det skulle ta så lång tid som tio år av hårt arbete hade Kristoffer inte riktigt räknat med. Inte heller hade han räknat med att han efter dessa tio år skulle vara huvudägare till ett bo- lag som värderas till 150 miljoner kronor och med 15 miljoner kronor extra i kassan. – Med det tillskott av kapital vi fått via nya partners och de avtal vi har på gång med ett flertal stora kunder har vi växlat upp och bör- jat bygga upp organisationen, säger han. – Vi kan satsa på att växa till en större arbets- givare och senare ta kliven vi behöver för att bli ett globalt bolag. Det är en otroligt spän- nande tid vi har framför oss. Det känns fantas- tiskt att så många tror på oss och vill vara med och satsa, säger Kristoffer med ett leende. Kanske finns nu också äntligen utrymme för Kristoffer att känna att det var helt rätt beslut han tog, då för drygt tio år sedan när han valde att hoppa av sin karriär och istället satsa allt på sin dröm. • Kristoffer bestämde tidigt att all utveckling skulle ske internt inom bolaget.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=