Bygga Ishall

Bygga ishall 7 swehockey.se Argumenten Det är viktigt att vara tydlig med argumenten för en ny ishall eller en modernisering av en befintlig. En bra utgångspunkt för en dialog är att utgå från Svenska Ishockeyförbundets Strategi 2030 och koppla den till utvecklingen i den aktuella föreningen och kommunen. Använd gärna både fakta- och känslomässiga argument, men var tydlig med vad som är vad. Exempel på saker att framföra: - Föreningens uppskattade framtida behov av istider och lokaler. Involvera även andra föreningar/sporter i detta arbete. - Hur balansen mellan flickor och pojkar ser ut idag samt hur behoven för både nuvarande och framtida numerär kan täckas i en ny eller moderniserad anläggning. - Hur en hall kan bidra till bättre folkhälsa för barn och ungdomar i tider då fysisk aktivitet minskar bland dessa grupper. - Hur är antalet ishallar i förhållande till invånarantalet jämfört med andra kommuner? - Hur påverkar det kommunens attraktivitet och framtida tillväxt. För att nå framgång är det också viktigt att kunna visa på ett mervärde av en investering i en ishall utöver det som är kopplat direkt till ishockeyspel. Det skulle exempelvis kunna vara erbjudande från föreningen om läxläsning på hallen, förbättrade tider för allmänhetens åkning, en arena för olika evenemang eller mer tider för andra issporter. Det är en klar fördel om projektet kan få stöd av andra föreningar och gärna inom andra sporter som ser ett mervärde av en ny eller moderniserad ishall. Det kan också vara en framgångsfaktor att undersöka skolans behov och om det finns samordningsvinster i form av nyttjande dagtid eller av ytor och lokaler. Kontakt Det är viktigt att tidigt kartlägga vilka som är nyckelpersoner att initialt ta kontakt med. Identifiera “ambassadörer”, viktiga politiker och tjänstepersoner. Den lokala kontexten blir här viktig. Oavsett i vilken ordning olika nyckelaktörer uppvaktas så är det viktigt att budskapet är det samma och gärna framförs av samma personer vid alla tillfällen. Det är en fördel om både den politiska majoriteten och oppositionen informeras. Opinionsbilda Det är viktigt att skapa ett brett stöd och opinion för projektet, men det kan göras på olika sätt och beroende på i vilken fas projektet är. Använd därför lokal och regional media genom debattinlägg, insändare och nyhetsrapportering med eftertanke och försiktighet beroende på hur diskussionen går med de olika intressenterna. Det gäller även användandet av sociala medier i opinionsbildningen och deltagande i andra evenemang som mässor, marknader m.m. där man kan visa upp projektet.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=