Årsmagasin 2025

51 ni vill uppfattas som. Och det handlar inte om att införa värdeord, som ’effektiva och engagerade’, för ord betyder olika saker för olika personer. Ni måste istället diskutera hur ni gör för att leva upp till dem. Vad ska prägla ert arbetssätt? TROVÄRDIGHET BYGGS INIFRÅN Ni kan inte kan ducka för kommunikation. Från högsta ledningen, genom alla ledarled är ni förebilderna och måste ta ansvar för er kommunikation. Ni är kugghjulen, som får det att funka. Det här är klassiskt och vi vet det: Vi är vad vi gör, inte vad vi säger att vi är. Ändå går vi omkring och säger hur vi måste vi göra, men gör ändå själva lite annorlunda. Det håller inte. Det handlar om trovärdighet, för er personligen, avdelningen och verksamheten i stort. Trovärdighet kan man inte fuska sig till. Är den inte genuin spricker den när man synar den i sömmarna. Bilden av oss själva byggs inifrån och ut. Här kommer det värdefulla arbetet med arbetsmiljö in och den interna kommunikationen. Hur behandlar vi varandra? Det är här som trovärdighet byggs. Det läcker nämligen ut i nästa steg. Äkta trovärdighet skapas när det vi säger externt hänger ihop med vad utomstående upplever av oss. De som blir missnöjda med oss går numera in på sociala medier och talar om vad de tycker. Och det har vi svårt att mota. Därför måste vi börja bakifrån, internt hos oss och säkerställa att vi hamnar i färre sådana situationer. Jag säger inte att vi aldrig ska göra misstag. Men vi kan vara ärliga och mänskliga kring det som händer. Vi kan säkerställa att vi har det bra tillsammans. Då känner de som har kontakt med oss att vi är trovärdiga och får högre tolerans när mötet går mindre bra. Det är när man känner sig lurad, känner att något inte stämmer, som man blir förbannad och börjar twittra. Vi behöver ha i åtanke att varje samtal, mejl eller möte skapar något i den vi pratar med. Ger du personen förståelse för det som inte blev så bra? AI ERSÄTTER INTE MÄNSKLIGHET Jag träffar många som säger: ’Herregud, jag vet inte om jag har jobbet kvar nästa år, snart klarar AI av det.’ Tanken är säkert relevant, men jag påstår att i en digitaliserad era blir mänsklig kommunikation och äkthet en oumbärlig resurs för att upprätthålla trovärdighet och skapa meningsfulla relationer. Under hela vår existens har människan behövt andra människor. Tekniken kan göra mycket, men medmänsklighet får något speciellt att hända i oss. Här har jag fått mothugget att även datorer kan ge detta, att vissa använder datorer som psykologer och det funkar utmärkt. Absolut, till viss del, men vi människor kan inte ersättas helt. BRA KOMMUNIKATION GER TRYGGHET Nu till er! Ni som är närmast era medarbetare är den viktigaste kommunikationskanalen. För några decennier sedan, innan dagens teknik kom, var det enklast att låta en informationsavdelning ta hand om detta, men det funkar inte längre. Därför är det så viktigt att ni får rätt förutsättningar för att axla kommunikationsansvaret. Och som med allt annat vi lär oss behöver vi både få fakta och sedan träna. Vi behöver både teori och praktik. Vår värdeskapande interna kommunikation handlar om att få rätt saker att hända på så rätt sätt som möjligt. Vi behöver ge medarbetarna förståelse för vårt uppdrag, och de aktiviteter vi har framför oss. Då måste vi kommunicera så att det landar rätt. Ju fler omvägar vi tar, desto mer missar vi målet och desto större blir frustrationen. Håller vi fokus skapar vi trygghet både hos medarbetarna och dem vi har att göra med utåt. HAR DU SJÄLVINSIKT? Jag ska plocka ner det ytterligare och gå in på självinsikt. Oavsett vilka direktiv ni har, så är ni möjliggörarna i er verksamhet. Då behöver ni ibland fråga er själva: Hur ser andra på mig? Hur påverkas de av mitt beteende? Hur påverkas jag av andras beteende? Det enda sättet att få lite korn på det här att våga be om feedback. Du kan ha en bild av hur du framstår, men det är långtifrån säkert att den stämmer med andras bild av dig. Vi tenderar tyvärr att ha osynkade självbilder. För att leva som jag lär ber jag själv numera ofta mina vuxna söner om feedback, liksom kolleger och vänner.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=