Årsmagasin 2025

49 EVA WILLSTRAND Kommunikativ förmåga – en förutsättning i chefskapet Referat och foto: Gudrun Hjorth Arbetslivet är mer komplext än någonsin och vi översköljs med information från en uppsjö av kanaler. Då måste du som chef stå för enkelhet. Du måste också vara ärlig, mänsklig och vilja dina medarbetare väl, enligt Eva Willstrand, expert på kommunikation. ”Här i rummet sitter en hel kader av erfarna och skickliga ledare. Ni kommunicerar hela tiden, och har en massa goda erfarenheter, och kanske några mindre bra. Mycket som jag ska prata om vet ni redan. Bra, säger jag. Vi behöver repetera. Och sedan gå från ord till praktisk handling. Vi ska knyta ihop saker ni vet med nya insikter, till en gemensam plattform. Ju fler som agerar enhetligt i kommunikation, terminologi och beteende, desto starkare blir avtrycken på er arbetsplats. Det blir tryggare och skapar kraft framåt. FORSKNING GER OSS EN GRUND Numera finns en hel del forskning på kommunikativa organisationer och kommunikativt ledarskap. Sådant som jag och andra har pratat om länge får en mer solid grund. På Lunds universitet har man undersökt vad som krävs för att skapa en kommunikativ organisation. Absolut viktigast är att högsta ledningens kommunikation inte svajar. Men ledare i alla led är förebilder i kommunikation och beteende. 90 procent höll med om att kommunikativ kompetens blir allt viktigare i arbetslivet. Mycket händer, och kommer att hända, vad gäller teknik. Samtidigt fortsätter vi människor att funka likadant som för tusentals år sedan. Vi utvecklas långsamt. Men självklart behöver vi bli bättre på att kommunicera, ju mer komplex omgivningen blir. DETTA EFTERFRÅGAS HOS CHEFER Handelshögskolan i Stockholm höll i en studie där man frågade 100 företag i olika länder vad de efterfrågar vid chefsrekrytering. Svaren blev samma, oavsett bransch. Arbetsgivare efterfrågar individer som: … har djupa fackkunskaper. … förstår vikten av sammanhang och helhet. Som ledare behöver vi lite makroperspektiv, för att se vad teamet behöver för att nå målen. Samarbete med andra enheter är också viktigt. … är både analytiska och kreativa. Vi måste våga testa nytt. … har god kommunikationsförmåga och kan arbeta med många olika typer av människor. Några av oss har enkelt för den biten rent intuitivt, men de allra flesta behöver träna. Lite till mans tycker vi nog att det är skönare att umgås med dem som är lika oss själva, som vi förstår utan ansträngning. Men precis motsatsen behövs på en arbetsplats. Där måste vi kunna arbeta med olika typer av människor, med olika förmågor och styrkor, för att nå våra mål. … förstår vikten av kultur och värderingar. Är det något som kan få potentiella medarbetare att dras till er så är det kulturen ni läcker. Det här handlar inte om marknadsföring eller broschyrer, utan ni och era medarbetare är kulturen. Ni behöver konkretisera för er själva hur ni agerar i vardagen för att leva upp till er värdegrund. Ni behöver vara, leva och andas kulturen

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=