8 De rev stuprören för att möta personalkrisen Referat och foto: Gudrun Hjorth Ljungby kommun och Region Kronoberg gjorde det som alla pratar om – rev stuprören och började jobba ihop – på riktigt. Idag delar de data kring kommunens alla 65-plussare, något som både förenklar patienternas vårdresor väsentligt och kan revolutionera förebyggande hälso- och sjukvård. Jennie: Jag tror vi alla känner igen den klassiska diskussionen på sommaren när man har svårt att bemanna. Regionen säger: ’Ta hem patienterna snabbare’. Kommunerna säger: ’Nej, de är inte färdigbehandlade.’ Det var i ett sådant läge jag valde att knacka på din dörr, Martin. Martin: Du snarare sparkade, och sa att ”så här kan vi inte kan hålla på längre”. Vi har stora gemensamma utmaningar. Andelen äldre i Kronoberg ökar med 40 procent till 2030, samtidigt som 1 415 unga når arbetsför ålder. Av dem skulle Region Kronoberg behöva anställa 1 391. Hur sannolikt är det? Jennie: När vi diskuterade patienter som skickas emellan oss, samtidigt som vi delar personalutmaningen, insåg vi att nu måste vi göra annorlunda. Vi är så duktiga på att optimera inom respektive stuprör. Men invånarna rör sig mellan oss, och vi har saknat hela bilden. Martin: De är helt ointresserade av hur vi organiserar oss. De vill bara tas omhand. Det är vi som har skapat de organisatoriska mellanrummen. TVÅ GEMENSAMMA PROJEKT Jennie: Vi slog fast att vi måste lägga ekonomin åt sidan och bara fokusera på invånarna. Lyckas vi se till att de får rätt vård, på rätt plats, i rätt tid och av rätt profession, oavsett kommun eller region, och inte slussas runt i onödan, blir det bättre för både patienten och samhällsekonomiskt. Och vi bestämde att jobba gemensamt med två olika projekt. Övergripande kallade vi dem God och nära vård. Den ena delen är Informationsdriven vård, som vi strax ska prata om. Den andra är Sensorer och smarta hems-lösningar. Det handlar om att kommunens personal samlar in enkla mätvärden i hemmet, som blodtryck, puls och lungkapacitet, och skickar till vårdcentral eller sjukhus, där en läkare kan justera medicin på distans. Det tror vi är framtiden. Det minimerar besöken på vårdcentralen, dit många har åkt fram och tillbaka, ofta med färdtjänst. Ju bättre stöd från regionen, desto bättre blir kommunen på vård i hemmet. För samtidigt som svårt sjuka patienter får avancerad vård hemma, har kommunen ofta den mest outbildade personalen. Därför måste vi jobba ihop. Vi jobbar även med kommunens bostadsbolag, så att digital infrastruktur för välfärdstjänster installeras i alla nya äldre- och trygghetsboenden. Alla dörrar får sensorer. På natten kan ledbelysning tändas. Och de äldre får en Ipad för kontakt med vårdcentral och nära och kära. De allra flesta äldre vill ha ett självständigt liv hemma, och det underlättar vi. INFORMATIONSDRIVEN VÅRD Martin: Informationsdriven vård tar sin utgångspunkt i att regionen har sitt journalsystem, samtidigt som kommunen också har en väldig massa egen information. Jennie: Vi beslöt att vi måste få en helhetsbild, ta ut data från båda systemen. De patienter som redan rörde sig mellan oss hade lämnat samtycken, men vi ville läsa av en större bild. Vårt syfte är att jobba förebyggande och möta patienterna innan de blir riktigt sjuka. Det ligger också i linje
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=