2025 IIHF Ishockey-VM Slutrapport

61 Men arvet från VM 2025 handlar inte bara om publikrekord eller ekonomiska resultat, utan om att vi tillsammans stärkt svensk ishockeys varumärke, visat att vi kan arrangera på högsta nivå och lagt grunden för hållbara initiativ. Projekt som Fler på läktaren och Fler på is är utmärkta exempel på satsningar som kan leva vidare och inspirera fler att söka sig till våra arenor och där vi tillsammans med vår utmärkta partner Stockholms stad, bidragit till riktig samhällsutveckling. När människor om tio år blickar tillbaka på detta mästerskap hoppas jag att de säger: ”Sverige skapade en hockeyfest med VM som ingen kommer att glömma”. För mig är det den största vinsten – att vi visade världen, och oss själva, att vi är ett arrangörsland i världsklass. Det här mästerskapet var aldrig bara en turnering. Det var ett lagarbete där volontärer, spelare, partners, staden, publiken och vi i organisationen bar varandra. Och i den gemenskapen, mitt i den kallast maj på länge, fann jag värmen. TONY WIRÉHN, GENERALSEKRETERARE 2025 IIHF ISHOCKEY-VM SLUTORD TONYS TAKEAWAYS • Vi såg till att ha rätt personer och partners med rätt kompetens på plats i organisationen och levde efter det berömda uttrycket ”First who, then what”. • Närheten mellas VM-organisationen och Svenska Ishockeyförbundet, samt det när samarbetet med Stockholm live gjorde arbetet effektivt och kraftfullt. • Partnerskapet med Infront och TMG Sport skapade ett tydligt och efterfrågat erbjudande kring partnerskap och hospitality och vi sålde snabbt slut 16 större partnerskap. • Vi identifierade tidigt de hållbarhetsprojekt som skulle ge störst långvariga effekter för ishockeyn och samhället i stort. • Vi gjorde tidigt en marknadsstudie gällande biljetter för att hitta de rätta prisnivåerna mot olika grupper i samhället. När biljetterna väl släpptes kunde vi differentiera prisnivåerna för att erbjuda något för alla. • Arbetet med Verified fans, där mer än 70 000 fans registrerade namn och mejladresser, gav en bas av intressenter att jobba mot och en stark boost i biljettförsäljningen. • För första gången i VM-historien såldes speciella fansbiljetter till utvalda sektioner i Avicii Arena, vilket bidrog till att skapa en härlig stämning arenan. Projektet mottogs väl av fans från olika nationer som fick en egen ”hemvist” på läktaren.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=