57 VÅRA PARTNERS MARKNADSFÖRING En viktig faktor för att skapa kännedom var att vi hade partners som använde ishockey-VM som en kommunikationsplattform i sin egen marknadsföring inför och under VM. De bolag som upplevdes äkta, trovärdiga och generösa samt använde VM som en röd tråd i sin marknadsföring fick störst positiv effekt på sin investering. Undersökning: Hur har din upplevelse av varumärket förändrats genom företagets sponsring av VM? Den största förändringen fick vår partner Lidl: RESULTAT & LÄRDOMAR • 28% av biljetterna såldes under VM-månaden maj, mycket tack vare den starkt positiva närvaron i media i perioden. • Kärnpubliken drev den tidiga försäljningen, medan senare kampanjer attraherade familjer och evenemangsbesökare. • Förhandsreleasen skapade omedelbar hype och satte tonen för hela kampanjen. • 2025 IIHF Ishockey-VM blev inte bara en sportslig höjdpunkt utan också en kommersiell succé. Genom datadrivna insikter, innovativa biljettlösningar och starka kampanjer lyckades vi förvandla passionen för ishockey till en välfylld arena och en publikupplevelse i världsklass. Mästerskapet fick en global räckvidd via 90 sändande tv-bolag. 215 miljoner människor tittade på en livesändning och inkluderar man highlights och nyhetsrapportering så tittade över 551 miljoner människor världen över. 165 skrivande journalister och 35 fotografer rapporterade live på plats i arenan vilket skapade en stor närvaro världen över. Under 2025 har över 5000 artiklar skrivits om VM bara i Sverige till ett värde av cirka 441 miljoner kronor i PR-värde. av respondenterna uttryckte att deras bild av varumärket var mer positiv efter Lidls sponsorskap av VM 21% BILJETTER & MARKNADSFÖRING MEDIEBEVAKNING SÄNDANDE TV-BOLAG: 90 stycken TV-TITTARE VÄRLDEN ÖVER: 551 miljoner ARTIKLAR I SVENSK MEDIA: 5000 PR-VÄRDE: 441 miljoner
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=