2025 IIHF Ishockey-VM Slutrapport

54 FÖRSÄLJNINGSSTRATEGI Via erfarenheter från tidigare VM och information från den tjeckiska VM-organisationen visste vi att en stor andel av de sålda biljetterna skulle komma att säljas under eller strax innan VM. De som med lång framförhållning kunde tänka sig att köpa biljetter var de mest hockeyintresserade varav många hittades i Folkets Lag och bland alla som anmält sig till Verifed Fan. Under hösten och vintern använde vi PR och riktade känndomskampanjer för att succesivt vidga cirklarna. Under våren övergick fokus från de riktigt hockeyintresserade till att istället vända sig till den del av allmänheten som inte ville missa ett världsevenemang på hemmaplan. MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI Merparten av marknadsföringsbudgeten allokerades i Sverige, därefter följt av Finland, Lettland och övriga länder i Sveriges grupp. Marknadsföringsmixen bestod bland annat av kampanjer i sociala medier, PR, e-postutskick, events, utomhusreklam och influencer marketing. Fokus låg på fan engagement och att så mycket som möjligt skulle konvertera till biljettförsäljning. Totalt gav våra kampanjer: 31,4 miljoner visningar 228 258 klick till IIHFs VM-sajt 150 000 besök till VMs biljettsida BILJETTER & MARKNADSFÖRING

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=