2025 IIHF Ishockey-VM Slutrapport

52 BILJETTSTRATEGI Spelschema & gruppindelning Spelschemat är en grundpelare för att bygga ett publikmässigt framgångsrikt mästerskap. Varje värdnation har rätt att välja en motståndare i sin grupp och Sverige valde Finland. Tesen var att närheten och rivaliteten mellan nationerna skulle innebära att finska supportrar skulle vallfärda till Stockholm under VM. Mycket tid lades i övrigt på att optimera spelschemat för att maximera de sportsliga och biljettmässiga förutsättningarna. Prisundersökning & matchkategorier Redan 18 månader före turneringen genomfördes en omfattande prispunkts-undersökning vilket gav organisationen vägledning kring prissättningen av biljetterna. Matcherna delades därefter in i fem priskategorier, med målet att alla supportrar, oavsett budget, skulle ha råd att uppleva ishockey i världsklass. Dagbiljetter Under perioden oktober – februari såldes primärt dagbiljetter, vilket innebar att man fick biljetter till alla matcher som spelades den dagen. Varje dag innehöll minst en toppmatch och en match som på pappret inte var lika attraktiv. Genom att sälja dagbiljetter var förhoppningen att besökarna även skulle besöka flera matcher samma dag. Singelbiljetter När andelen personer som antogs kunna vara intresserade av dagbiljetter hade mättats lanserades under februari möjligheten att köpa biljetter till enskilda matcher. Detta ledde till ytterligare en boost försäljningsmässigt då efterfrågan under vintern hade byggts upp. Supporterbiljetter För att skapa maximal stämning reserverades sektionerna bakom målen för respektive lands supportrar. Det här var första gången i ishockey-VMs historia som en värdnation aktivt sålde biljetter för att samla en nations supportrar på samma sektion istället för att låta dom sitta utspritt. Resultatet blev över förväntan, biljetterna sålde snabbt slut och flera nationer, med Lettland i spetsen, fick ett starkt supportertryck i arenan. Sveriges samarbete med organisationen Gula Väggen skapade bra tryck under hemmamatcherna. Ungdomar & grupper Vi skapade förmånliga biljettpaket för idrottsföreningar och ungdomslag som både bidrog till att fylla läktarna på matcher som var mer svårsålda och gav ungdomar möjlighet att se Sverige spela VM på hemmaplan. BILJETTER & MARKNADSFÖRING

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=