26 Ett ishockey-VM handlar inte bara om mål, segrar och medaljer. Ett modernt evenemang arrangeras med tydliga och hållbara mål där aspekter kring miljö, ekonomi och sociala frågor står i centrum. Organisationen bakom 2025 IIHF Ishockey-VM i Stockholm satte tidigt en plan för att göra ishockey mer hållbart genom miljövänliga initiativ och ansvarsfulla och långsiktiga projekt. Tillsammans med flera olika aktörer, däribland Stockholm stad, skapades bland annat centrala hållbarhetsinitiativ för avfallsreducering, strategier för cirkulär ekonomi, ansvarsfulla matval, sociala projekt till syfte att öppna upp hockeyn för alla samt ett inkluderande volontärprogram som främjar social hållbarhet. ”MÅLET VAR ATT SKAPA BESTÅENDE EFFEKTER” MILJÖINITIATIV • KLIMATSMARTA MÅLTIDER: Vegetariska alternativ fanns i stort utbud i hela arenan. • MINSKNING AV MATSVINN: Över 1 000 portioner överskottsmat från volontärmåltider skänktes till Stockholms Stadsmission. • PÅFYLLNINGSBARA VATTENFLASKOR: All personal, media, hockeyspelare och volontärer fick återanvändbara flaskor och hade tillgång till friskt, lokalt kranvatten. • MILJÖVÄNLIGA TRANSPORTER: 30 elfordon användes inom organisationen och SLkort delades ut till gäster och personal. Vi uppmuntrade även besökare att gå eller cykla till och från arenan. • FÖRNYBAR ENERGI: Våra arenor drevs med grön energi, och batteridrivna generatorer fanns tillgängliga som reserv vid strömavbrott. • ÅTERANVÄNDA MATERIAL: 70 % av all arenadekor (textilier) kommer att återanvändas. Exempelvis sys delar om till väskor och andra föremål genom ett initiativ med Kulturförvaltningen som kommer att använda textilierna till scenografi och scenkostymer. Överblivna volontärkläder delades ut till volontärer, skickades tillbaka till Škoda eller skänktes till Stockholms Stadsmission. • MINSKAD ANVÄNDNING AV ENGÅNGSMATERIAL: Nästan 100 % av all mat och dryck i Fan Zone serverades på återanvändbara tallrikar, muggar och med bestick. • EFFEKTIV AVFALLSSORTERING: Allt avfall sorterades för att minimera förbränning och maximera återvinning i Fan Zone. Alla pantflaskor och burkar från Fan Zone hanterades av Stockholms ishockeyklubbar, som även fick ta del av pantåterbäringen. Det är en tydlig strategi från Stockholms stads sida att arbeta med legacy vid stora evenemang. När vi satsar offentliga medel så ska vi också driva frågan om vilka långsiktiga, kvarvarande effekter (legacy) vi vill nå med det specifika evenemanget som plattform. ” Patrik Tengwall, evenemangsstrateg Stockholms stad HÅLLBARHETSPROJEKT
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=