2025 IIHF Ishockey-VM Slutrapport

14 ORGANISATIONSUPPBYGGNAD FÖR 2025 IIHF ISHOCKEY-VM Att bygga en organisation för världens största årligen återkommande vinterevenemang innebär omfattande utmaningar. Det krävs spetskompetens och stor erfarenhet i varje ledande position, samtidigt som kostnadskontrollen måste upprätthållas med stor noggrannhet. En ytterligare komplexitet är att organisationens uppdrag är tidsbegränsat – någon månad efter att mästerskapet avslutas upplöses verksamheten. Organisationen för 2025 IIHF Ishockey-VM utvecklades successivt. Fyra år innan mästerskapet bestod den enbart av Generalsekreterare/VD, men växte under de första åren till fyra nyckelpersoner. Året före och under mästerskapet omfattade organisationen närmare 60 tjänster, kompletterade av ett stort antal leverantörer byråer, och inte minst – ca 1200 oersättliga volontärer. Månaden efter turneringens avslut återgick organisationen till fyra personer, för att helt stängas ner några månader senare. Att skapa en organisation som inte bara förstår målen utan också fungerar som ett sammansvetsat team, där medarbetarna stöttar varandra och gemensamt arbetar mot samma resultat, har ställt höga krav på ledarskap och styrning. Samtidigt har det visat sig vara en avgörande förutsättning för ett lyckat genomförande. Utvärderingar visar glädjande nog att arbetet resulterade i en mycket stark känsla av samhörighet och delaktighet inom organisationen. Antal anställda: 1 2021 2022 2023 Antal anställda: 4 ORGANISATIONSUPPBYGGNAD

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=