2025 IIHF Ishockey-VM Slutrapport

1 2025 SLUTRAPPORT IIHF ISHOCKEY-VM

2

3

4 När vi 2019 tilldelades mästerskapet av IIHF var det med såväl stor stolthet som ödmjukhet vi tog oss an uppgiften. Några år senare, 2021, krokade vi arm med Stockholms stad och stockholmshockeyn, med sikte på att tillsammans skapa något mer än bara ett evenemang. Vi ville bygga en folkfest för alla, med en robust ekonomisk modell som grund. Vi ville lämna bestående värden – för svensk ishockey, för staden och för våra supportrar. Och tillsammans levererade vi. Arenorna fylldes, fan zones myllrade av liv och internationella gäster från hela världen möttes i Stockholm. Vi skapade ett mästerskap som inte bara lockade tiotusentals besökare, utan också satte ett avtryck som kommer leva kvar länge. Den internationella responsen har varit mycket positiv och vi har stärkt vår position som en pålitlig och uppskattad arrangör på den internationella ishockeyscenen. Jag vet också hur mycket detta VM betydde för våra spelare. Att få kliva ut på hemmaplan, i blågula färger och med Tre Kronor på bröstet, inför svenska fans – det är något alldeles särskilt. Många av våra främsta spelare har själva berättat hur starkt de känt stödet från läktarna och vilken energi det gett i avgörande matcher. Det värmer lite extra i hockeyhjärtat att tänka på att VM inte bara var en turnering, utan också en inspirationskälla. Barn och ungdomar som såg Tre Kronor spela på hemmaplan bär nu med sig nya drömmar om att själva en dag få dra på sig den blågula tröjan. Vi tror att mästerskapet kommer att få effekt idag, imorgon och i framtiden. Intresset för ishockeyn växer, särskilt bland unga. Nya grupper har fått upp ögonen för sporten och vi har tagit ytterligare steg i vårt arbete för att göra ishockeyn mer inkluderande och jämställd. Internationella mästerskap har den kraften – de skapar engagemang och lockar nya generationer till rinken. Ett evenemang av den här storleken bygger inte sig självt. Därför vill jag rikta ett varmt och innerligt tack till alla som gjort detta möjligt. Till Stockholms stad som varit en ovärderlig partner. Till alla våra samarbetspartners som trott på ETT MÄSTERSKAP SOM STÄRKER SVENSK ISHOCKEY Anders Larsson, ordförande, Svenska Ishockeyförbundet Svensk ishockey har höga ambitioner och högt ställda mål. Vi vill vara bäst i världen – på isen, i våra föreningar och i vår förmåga att engagera och inspirera. Vi vill erbjuda en föreningsverksamhet av högsta kvalitet, fostra nästa generations spelare och samtidigt öka intresset för vår sport i alla delar av landet. Det är vår kompass, och det var med den som utgångspunkt vi gick in i resan mot 2025 IIHF Ishockey-VM. FÖRORD

5 projektet och bidragit med resurser och engagemang. Till de hundratals medarbetare och volontärer som arbetat dag och natt, ofta i det tysta, men vars insatser varit helt avgörande för att allt skulle fungera. Och inte minst – till publiken. Alla er supportrar, både svenska och internationella, som skapade stämningen och gjorde detta VM till den folkfest vi drömde om redan när vi la vår ansökan för sex år sedan. Det här världsmästerskapet är en påminnelse om vad vi kan åstadkomma tillsammans. Svensk ishockey står stark, med en tydlig riktning framåt. Vi vill vara bäst i världen, inte bara på att vinna matcher, utan på att skapa förutsättningar för barn och unga att börja spela hockey, på att utveckla våra föreningar och på att bidra till samhällsnyttan i stort. För oss handlar ishockey alltid om mer än spelet på isen. Det handlar om gemenskap, passion och minnen för livet. 2025 IIHF Ishockey-VM gav oss allt detta – och lite till. ANDERS LARSSON, ORDFÖRANDE, SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET FÖRORD Andel med positiv inställning till svensk ishockey före och efter 2025 IIHF Ishockey-VM2 45% 2025 innan VM 2025 efter VM 51% En ökning med 6 procentenheter motsvarar cirka 500 000 människor Arrangemanget bedrevs i ett av Svenska Ishockeyförbundet helägt bolag med en egen styrelse och en operativ organisation där delar av Ishockeyförbundets ordinarie personal ingick. I styrelsen för ishockey-VM i Stockholm AB deltog: • Anders Larsson, Styrelseordförande • Hans Aspgren • Peter Forsberg • Cecilia Hager Larsson • Anders Källström • Christer Plars • Göran Tidström

6 VM SÄTTER STADEN PÅ VÄRLDSKARTAN 2025 IIHF Ishockey-VM i Stockholm blev något långt större än en idrottsfest. Under knappt tre veckor samlades hundratusentals människor på och omkring arenaområdet men också i hela staden, för att ta del av den unika stämning som bara ett mästerskap av den här digniteten kan skapa. För Stockholm var värdskapet en möjlighet att visa upp stadens styrkor på den internationella arenan – som evenemangsstad, som mötesplats och som en attraktiv destination för både invånare, besökare och investerare. Genom ett nära samarbete mellan stadens förvaltningar, bolag, näringsliv, kultur och föreningsliv lyckades vi leverera ett evenemang som kombinerade idrott, kultur och samhällsutveckling. Det var ett VM som satte Stockholm på världskartan, men som också gav direkta värden här och nu: stolthet för invånarna, nya arbetstillfällen och ett rejält lyft för besöksnäringen. Samtidigt blev mästerskapet ett tydligt exempel på vilken kraft som frigörs när många olika aktörer går samman och mobiliserar resurser, idéer och engagemang. En viktig del av framgången var också att Stockholm kunde erbjuda en moderniserad Avicii Arena och ett starkt utvecklat arenaområde – en plats där infrastruktur, tillgänglighet och upplevelse hänger ihop från det att besökarna anländer till staden, under hela vistelsen och tills de reser hem. Detta visar att Stockholm inte bara har kapacitet att arrangera stora internationella evenemang i dag, utan också de rätta förutsättningarna för att utveckla nästa generations evenemangsupplevelser. FÖRORD

7 Som Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård uttrycker det: ”Ishockey-VM 2025 har blivit ett bevis på vad vi kan åstadkomma när idrott, kultur och samhälle förenas i gemensam kraft. Genom VM har vi inte bara skapat arbetstillfällen och stärkt stadens hotell, restauranger och butiker – vi har också satt Stockholm på världskartan. Jag känner stolthet över det engagemang och det värdskap som Stockholms aktörer och arrangörer har uppvisat, och med denna framgång i ryggen tar vi nu nästa steg i att befästa Stockholm som en av norra Europas ledande och mest dynamiska evenemangsstäder.” Stockholm vill vara en av Europas mest attraktiva evenemangsstäder, och ishockey-VM 2025 blev ett tydligt steg på vägen. Mästerskapet har visat hur idrott och näringsliv kan samspela för att skapa långsiktiga värden. Staffan Ingvarsson, VD för Stockholm Business Region sammanfattar det så här: ”Ishockey-VM 2025 har visat att Stockholm kan leverera på högsta nivå som internationell evenemangsdestination. Det stärker inte bara vår attraktionskraft för besökare, utan också för företag och investerare som vill vara en del av en växande och dynamisk stad. Evenemang är en kraftfull motor för besöksnäring, investeringar och utveckling – och en central del i att göra Stockholm ännu mer attraktivt framåt.” Tillsammans har vi visat att evenemang inte bara är fest och underhållning – de är verktyg för att bygga en starkare, mer inkluderande och hållbar stad. Staffan Ingvarsson, VD för Stockholm Business Region Karin Wanngård, Stockholms finansborgarråd FÖRORD

8 INNEHÅLL 4 ETT MÄSTERSKAP SOM STÄRKER SVENSK ISHOCKEY 6 VM SÄTTER STADEN PÅ VÄRLDSKARTAN 11 FEEL THE PULSE! 14 ORGANISATIONSUPPBYGGNAD FÖR 2025 IIHF ISHOCKEY-VM 16 TRE KRONOR PÅ PALLEN FÖR ANDRA ÅRET I RAD 17 ”ARENAUPPLEVELSEN VAR FANTASTISK” 18 KÄNSLOSAMT GULD FÖR USA 19 DANSK DYNAMIT CHOCKADE STORNATIONEN 20 ANGELIKA LARSSON – KONSTFACKSTUDENTEN SOM SKAPADE ISHOCKEYHISTORIA 22 AVICII ARENA – EN IKON I NY SKEPNAD 25 EN INVIGNING SOM SKREV HISTORIA 26 ”MÅLET VAR ATT SKAPA BESTÅENDE EFFEKTER” 27 ”FLER KAN LOCKAS TILL RÖRELSE PÅ IS” 28 FLER PÅ IS 30 FLER PÅ LÄKTAREN 33 PUBLIKENS RESA GENOM 2025 IIHF ISHOCKEY-VM 40 1200 VOLONTÄRER GJORDE ISHOCKEY-VM MÖJLIGT 42 ”DET VAR EN OTROLIGT ROLIG OCH LÄRORIK UPPLEVELSE” 44 STOCKHOLM HOCKEYFEST – ALL HEARTS WELCOME 46 2025 IIHF ISHOCKEY-VM I STOCKHOLM – EN FOLKFEST MED LÅNGSIKTIGA EFFEKTER 48 ETT BEVIS PÅ KRAFTEN I STOCKHOLMS UNIKA SAMVERKANSMODELL 49 2025 IIHF ANNUAL CONGRESS 50 BILJETTER & MARKNADSFÖRING – 2025 IIHF ISHOCKEY-VM 56 AMBASSADÖRER 57 MEDIEBEVAKNING 58 29,5 MILJONER I ÖVERSKOTT STÄRKER SVENSK ISHOCKEY 60 TACK FÖR HOCKEYFESTEN!

9

10 Ishockey-VM 2025 blev en manifestation av svensk ishockeys vision att vara Sveriges mest engagerande idrott. Ett bevis för att starka upplevelser skapar kollektiva minnen som lever vidare i folksjälen i många år framåt. ” Tony Wiréhn, generalsekreterare 2025 IIHF Ishockey-VM FEEL THE PULSE

11 Ishockey-VM är varje år en mötesplats för passionerade hockeysupportrar från hela världen. Som värdland 2025 bar Sverige uppdraget att skapa en identitet och ett varumärkeslöfte som engagerade, berörde och byggde känslomässiga band – både på hemmaplan och internationellt. Ishockey är dramatik i sin renaste form. Fart, styrka och känslor möts i en pulserande rytm och får supportrarnas hjärtan att bulta. Det var utgångspunkten för löftet till alla hockeyintresserade som vi ville skulle komma till 2025 IIHF Ishockey-VM. Feel the Pulse! För att leverera på löftet satte vi lagens och supportrarnas upplevelse i centrum och genom att forma mästerskapet som en festival kunde vi fylla det med aktiviteter både före, under och efter matcherna. Inför turneringen byggde marknadsföringen en dramaturgi där nerv och förväntan växte för varje dag. Det visuella uttrycket – starka färger och en pulserande design – skapade en distinkt och minnesvärd upplevelse, från marknadsföringen till inramningen av hela arenaområdet. FEEL THE PULSE! 2025 IIHF Ishockey-VM – En upplevelse som fick hjärtan att bulta. FEEL THE PULSE

12 Stämningen var magisk – som en enda stor fest i Fan Zone och på läktaren. ” FYRA GRUNDPELARE I FEEL THE PULSE Publikupplevelsen • VM-historiens största Fan Zone var fylld med aktiviteter, underhållning och möten mellan supportrar. • En ny klackkultur bakom målen som lyfte stämningen i arenan. • Maskoten Beaty som personifierade Feel the Pulse hade en fantastisk energi och ett ständigt peppande av publiken. Arenainramningen • Avicii Arena fick en pulserande atmosfär under matcherna genom en välkoordinerad game presentation inför och under match som inkluderade musik, projiceringar på isen, visuella effekter och en DJ som fick publiken att dansa på läktaren. Musiken • Aviciis ikoniska låt ”Levels” blev mästerskapets officiella VM-låt. Den fick publiken på fötter, höjde rytmen i arenan och förenade supportrar från hela världen. Medarbetarna • Varje individ i VM-organisationen levde värderingarna och löftet i sin vardag. Tillsammans byggde vi ett arrangemang där upplevelsen alltid stod i centrum. RESULTAT SOM TALAR • 15 av 34 matcher var slutsålda. • 9 av 10 besökare hade ett gott eller mycket gott övergripande intryck av 2025 IIHF Ishockey-VM... Supporter efter Sveriges 5–0-vinst mot Slovakien i VM-premiären, 9 maj FEEL THE PULSE

13 besökare hade ett gott eller mycket gott övergripande intryck av 2025 IIHF Ishockey-VM1 9 10 a v FEEL THE PULSE

14 ORGANISATIONSUPPBYGGNAD FÖR 2025 IIHF ISHOCKEY-VM Att bygga en organisation för världens största årligen återkommande vinterevenemang innebär omfattande utmaningar. Det krävs spetskompetens och stor erfarenhet i varje ledande position, samtidigt som kostnadskontrollen måste upprätthållas med stor noggrannhet. En ytterligare komplexitet är att organisationens uppdrag är tidsbegränsat – någon månad efter att mästerskapet avslutas upplöses verksamheten. Organisationen för 2025 IIHF Ishockey-VM utvecklades successivt. Fyra år innan mästerskapet bestod den enbart av Generalsekreterare/VD, men växte under de första åren till fyra nyckelpersoner. Året före och under mästerskapet omfattade organisationen närmare 60 tjänster, kompletterade av ett stort antal leverantörer byråer, och inte minst – ca 1200 oersättliga volontärer. Månaden efter turneringens avslut återgick organisationen till fyra personer, för att helt stängas ner några månader senare. Att skapa en organisation som inte bara förstår målen utan också fungerar som ett sammansvetsat team, där medarbetarna stöttar varandra och gemensamt arbetar mot samma resultat, har ställt höga krav på ledarskap och styrning. Samtidigt har det visat sig vara en avgörande förutsättning för ett lyckat genomförande. Utvärderingar visar glädjande nog att arbetet resulterade i en mycket stark känsla av samhörighet och delaktighet inom organisationen. Antal anställda: 1 2021 2022 2023 Antal anställda: 4 ORGANISATIONSUPPBYGGNAD

15 2024 2025 2023 Antal anställda: 30 Antal anställda: 4 Antal anställda: 60 UNDER VM EFTER VM SPORT & COMPETITION VENUE EVENT EXPERIENCE MARKETING & COMMUNICATION TICKETING PARTNER & HOSPITALITY SERVICES Sport Office Arena tech Opening ceremony Marketing Ticket sales Partner sales Accomodation & travel Statistics Construction Transport Service Brand Management Campaign planning Hospitality sales IIHF & MNA Coordination Game Operations Logistics Official Fan Zone Event branding Administration & Coordination Hospitality production VIP Service Team Service ICT Game Presentation PR & Communication Partner activation & development Events Medical Broadcast Accreditation Photo & Film Congress Game Officials Host Coordination City Event Press Officers Office Assistant Annual Congress City Hall reception ORGANISATIONSUPPBYGGNAD Johan Nilsson Johanna Helgesson Robert Tham Calle Stjerna Jesper Björck Tero Kumpulainen Martin Forhaug CREW Alexandra Flink SECURITY Abbe Törsleff SUSTAINABILITY & LEGACY Lisa Engman HUMAN RESOURSES Linda Ekendahl LEGAL & FINANCE & ADMINISTRATION Tommy Edin GENERAL SECRETARY / CEO Tony Wiréhn

16 Den svenska truppen fylldes på med storstjärnor från NHL och när det var dags för premiär mot Slovakien stod spelare som Mika Zibanejad, Filip Forsberg och Lucas Raymond på isen. Tre Kronor var en av guldfavoriterna tillsammans med Kanada som toppats med superstjärnorna Sidney Crosby och Nathan McKinnon samt alltid starka USA, Tjeckien och Finland. I gruppspelet vann Sverige de sex första matcherna och stormade mot kvartsfinal. Komfortabla segrar mot Slovakien (5-0), Lettland (6-0), Slovenien (4-0), Frankrike (4-0) samt tuffare duster mot Finland (2-1) och Österrike (4-2) skapade det som alla väntat på - en ren gruppfinal mot svåra Kanada. Väl där var lönnlöven för starka och vann med 5-3, vilket gav Tre Kronor en andraplacering i grupp A, efter Kanada men före Finland och Österrike som knep den sista slutspelsplatsen. Tre Kronor ställdes mot regerande världsmästarna Tjeckien i kvartsfinal, en tuff match som hemmanationen dock tog kommandot över direkt. Två mål vardera av Lucas Raymond och Leo Carlsson gjorde att Tre Kronor kunde vinna tämligen enkelt med 5-2 och skickade därmed hem tjeckerna. Nu väntade USA med en rad unga NHL-spelare i laget och när pucken släpptes gasade amerikanerna från start. Efter två perioder ledde USA med 4-0 och trots två reduceringar av William Nylander och Elias Lindholm, vann USA till slut med 6-2 och hemmanationens dröm om guld gick i kras. Sverige fick snabbt skaka av sig förlusten och ladda om inför bronsmatchen där man överraskande ställdes mot grannlandet Danmark. Efter en mållös första perioden tog Calgarystjärnan Mikael Backlund initiativet och fixade 2-0 som sedan dubblerades genom mål av Marcus Johansson och Lucas Raymond. Danmark skapade nerv genom två reduceringar men när Marcus Johansson satte sin andra kasse och Mika Zibanejad punkterade matchen med 6-2, var bronset bärgat och Tre Kronor återigen på pallen i ett VM. TRE KRONOR PÅ PALLEN FÖR ANDRA ÅRET I RAD Sverige gick in i 2025 IIHF Ishockey-VM med höga förväntningar. Mästerskapet spelades på hemmaplan, med Avicii Arena som huvudarena och inför en hockeypublik som väntat på att få se sitt kära Tre Kronor. 2025 IIHF ISHOCKEY-VM

17 Hej Sam Hallam, förbundskapten Tre Kronor! Hur summerar du 2025 IIHF Ishockey-VM ur ett sportsligt perspektiv? Vi tog hem en medalj för andra VM:et i rad, vilket är starkt men samtidigt inte den valör vi siktade på. Jag tycker att laget hade en nivå till i sig och därför lämnade vi mästerskapet med en viss besvikelse. Samtidigt fanns det mycket positivt – exempelvis vår kvartsfinal mot Tjeckien där vi tog kommandot och spelade smart hockey. I semifinalen tappade vi delar av vår identitet, vilket vi aktivt analyserar för att förbättra till nästa gång. Vilka spelare utmärkte sig särskilt? Filip Forsberg var fantastisk, både som ledare och spelare och att vi förlorade honom inför semifinalen var ett avbräck. Lucas Raymond fortsätter att utvecklas och etablera sig som en av våra toppspelare. Även Mikael Backlund och Elias Lindholm tog sina roller på ett väldigt bra sätt. Vilka matcher definierade Tre Kronors insats? Två matcher sticker ut - gruppspelsmatchen mot Finland och kvartsfinalen mot Tjeckien. Vi försökte spela energifylld hockey som engagerade både oss själva och publiken – och det lyckades vi med under långa stunder. Däremot hade vi sekvenser i semifinalen som gick åt andra hållet och kostade oss segern. Hur påverkade hemmapublikens stöd laget? Arenaupplevelsen var fantastisk – ett stort gult hav av Tre Kronor-tröjor. Vändningen mot Österrike, kvartsfinalen mot Tjeckien och tredje perioden mot USA… det var magiskt. Efter bronsmatchen kunde jag ställa mig och ta in hela atmosfären och njuta av nationalsången. Vad betydde det för dig personligen att stå i båset inför de svenska fans? Det fanns ögonblick då jag verkligen kände av stödet, som inför nedsläpp och under nationalsången. Under själva matcherna var jag i bubblan men det var aldrig pressande utan bara en enorm stolthet över att få vara en del av Tre Kronor inför hemmapubliken. Jag vaknade varje morgon Att bli uttagen till ett hemma-VM betyder mycket, för alla. och såg fram emot att gå ut i arenan. Hur upplevde du stämningen i staden? Jag tog promenader genom staden, längs Götgatan och såg alla Tre Kronor-­ tröjor och fans som laddade upp inför matcherna. Jag såg kompisgäng och familjer samlas inför matcherna och det fyllde mig och laget med energi. ” Vad har spelarna sagt om sin upplevelse av hemmaVM? Det fanns en stor stolthet – både personligt och från familj och vänner – över att få vara med. Att bli uttagen till ett hemma-VM betyder mycket, för alla. Kan hemma-VM inspirera fler barn att börja spela hockey? Absolut! Jag vet att många föreningar, barn och föräldrar var på plats och fick uppleva närheten till sina idoler och jag är säker på att många föräldrar bestämde sig för att skriva in sina barn i hockeyskolan. Det är jätteviktigt att synas kontinuerligt på hemmaplan, det når utanför den vanliga hockeybubblan och skapar intresse. 2025 IIHF ISHOCKEY-VM ”ARENAUPPLEVELSEN VAR FANTASTISK” Sam Hallam, förbundskapten Tre Kronor

18 USA kom till Sverige men ett starkt men relativt ungt lag och nämndes snarare som en outsider än en huvudfavorit. Efter två enkla segrar mot Danmark och Ungern tog det tvärstopp mot Schweiz (0-3) och när Norge pressade USA var det få som trodde på jänkarna som slutsegrare. Men sista gruppspelsmatchen mot Tjeckien vanns med 5-2 och sen städades Finland av i kvartsfinalen med samma siffror. Nu väntade Sverige i semi och på läktarna i Avicii Arena möttes USA av ett blågult hav. Vad brydde man sig om det? Inte mycket skulle det visa sig och USA vann enkelt mot ett blekt Sverige och ställdes återigen mot Schweiz, nu i VM-­ finalen. Revansch från gruppspelsmatchen fanns att utkräva och inte minst hägrade det där första guldet på 92 år. Finalen blev tight och mållös, mycket tack vare storspel från Schweiz målvakt, 37-årige Leonardo Genoni som senare blev utsedd till hela turneringens MVP. 0-0 efter fulltid innebar förlängning och resten är historia. Tage Thompson spräckte nollan och tystade de schweiziska fansen, som dominerat på läktarna. Segern krönte ett makalöst år för USA hockeymässigt. Guld i JVM i Kanada i januari, guld i damernas VM i Tjeckien i april – och nu herrarnas första VM-guld på 92 år. Men det var inte bara en idrottslig framgång, utan också en känslomässig resa. I centrum fanns minnet av Johnny Gaudreau, USA:s främsta poängplockare i VM-historien, som omkom i en olycka tillsammans med sin bror sommaren 2024. Under hela turneringen hängde hans tröja i omklädningsrummet, och när pokalen skulle lyftas fanns hans tröja med i guldjublet. "Vi spelade för något större än oss själva", sa Cutter Gauthier, som själv föddes i Sverige och Skellefteå. KÄNSLOSAMT GULD FÖR USA En lång väntan var äntligen över. När Tage Thompsons handledsskott hittade nätet bara två minuter in i förlängningen mot Schweiz i finalen av 2025 IIHF Ishockey-VM, betydde det USA:s första guld på 92 år och spelarna kastade sig in på isen för att fira som sig bör. 2025 IIHF ISHOCKEY-VM POÄNGLIGAN 2025 IIHF WM David Pastrnak, Tjeckien 15 p (6+9) Elias Lindholm, Sverige 14 p (8+6) Roman Cervenka, Tjeckien 14 p (6+8) Nathan McKinnon, Kanada 13 p (7+6) Travis Konecny, Kanada 13 p (3+10) ALL STAR TEAM GOALTENDER: Leonardo Genoni, Schweiz DEFENDER: Zach Werenski, USA DEFENDER: Dean Kukan, Schweiz FORWARD: David Pastrnak, Tjeckien FORWARD: Elias Lindholm, Sverige FORWARD: Nick Olesen, Danmark

19 Danmark kom till 2025 IIHF Ishockey-VM som arrangörer tillsammans med Sverige och Stockholm men fick en knackig start med tre raka förluster mot USA, Schweiz och Tjeckien hemma i Jyske Bank Boxen i Herning. Sen vände allt. Matcherna mot Kazakstan, Ungern och Norge vanns och i sista gruppspelsmatchen stod det mellan hemmanationen och Tyskland i en helt avgörande fight. Matchen gick till straffar där Joachim Blichfeld avgjorde för Danmark och nu väntade Kanada i kvartsfinalen, en stornation med Sidney Crosby och Nathan McKinnon i laget och som vunnit grupp A, bland annat efter en övertygande seger mot Sverige. Kanada låg på och vann skotten med 30-11 i de två första perioderna men när tredje gick igång stod det överraskande nog fortfarande 0-0. Och trots att Travis Sanheim satte 1-0 till Kanada tog Danmark långsamt över och Nikolaj Ehlers kvitterade med drygt två minter kvar jublade hemmafansen över att möjligen få till en förlängning. Men de rödvita var inte nöjda där och med 49 sekunder kvar att spela fixade Nick Olesen 2-1 och superskrällen var ett faktum. ”Boxen” i Herning exploderade och chockvågor skickades ut i hockeyvärlden. ”Vi har slagit Kanada förut, men det här känns helt annorlunda. Vi är hemma, det är fullt av rött och vitt på läktarna. Alla våra vänner är här, våra familjer är här och hela Danmark tittade på. Det här var en utslagsmatch, och nu spelar vi om medaljer. Bara att säga det ger mig gåshud och känns helt surrealistiskt” skrek den danske lagkaptenen Jesper Jensen Aabo, ut efter bragden. Detta var utan tvekan en av de största skrällarna i internationell hockeyhistoria och jämfördes snabbt med ”Miracle on Ice” 1980, då amerikanska collegespelare chockade det mäktiga Sovjetunionen med 4–3 i Lake Placid, eller OS-kvartsfinalen 2002 i Salt Lake City, då Belarus slog ut ett stjärnspäckat Sverige med 4–3. Danmark hade tidigare aldrig tagit sig längre än till kvartsfinal. 2010 blev det förlust med 4–2 mot Sverige i Mannheim och 2016 föll man med 5–1 mot Finland i S:t Petersburg. Väl i semifinal tog orken slut och Schweiz körde över Danmark med 7-0 vilket skapade ett nordiskt möte med Sverige i bronsmatchen. Även där var danskarna ett nummer för litet och bronset gick till de gulblåa efter 6-2 i Avicii Arena. Men var så säker, det danskarna kommer att minnas av 2025 IIHF Ishockey-VM på hemmaplan är knappast förlusterna mot Schweiz och Sverige utan bragden i Herning mot Kanada. Ett rödvitt hockeyminne för alltid inskrivet i historieböckerna. DANSK DYNAMIT CHOCKADE STORNATIONEN Tänk dig att du går in i en kvartsfinal mot några av hockeyvärldens största stjärnor och ett lag som är skyhöga favoriter att vinna. Dessutom på hemmaplan i ett hemma-VM. Och sen vinner. En dröm som Danmark fick uppleva. 2025 IIHF ISHOCKEY-VM

20 ANGELIKA LARSSON – KONSTFACKSTUDENTEN SOM SKAPADE ISHOCKEYHISTORIA Angelika Larsson beskriver hur hon först såg information om tävlingen på en anslagstavla på Konstfack och direkt kände att hon ville vara med. Att kombinera sitt intresse för sport med sin designbakgrund kändes som en dröm. Processen började med traditionella skisser på papper, där hon experimenterade med former och detaljer. Därefter omvandlades idéerna till digitala 3D-modeller, där hon kunde utforska djup och proportioner för att skapa den rätta balansen. En mästerskapsmedalj är något alldeles extra och bidrar till att minnen lever kvar långt efter att den sista pucken släppts och slutsignalen ljudit. Angelika hämtade sin inspiration från ett av ishockeyns mest ikoniska element – isen. I stället för att enbart avbilda den som en blank yta, valde hon att arbeta med sprucken is, ett uttryck som bär en djup symbolik. – Det var särskilt spännande att arbeta med idén om sprucken is, eftersom den uppstår genom yttre kraft. Det skapade intressanta kopplingar till sporten, där spelarna ständigt utsätts för påfrestningar och måste hantera både fysiska och mentala utmaningar, förklarar Angelika. Utöver isens struktur innehåller medaljen ett runt hål, en detalj som symboliserar den dynamiska rörelsen hos en puck på isen. Denna detalj representerar inte bara spelets energi, utan även resan och de hinder som lagen måste övervinna för att nå framgång. Och framgång blev det även för Angelika vars bidrag utsågs till vinnare. – Det känns nästan overkligt och svårt att ta in att min design kommer att leva kvar i detta sammanhang. Min yngre bror beskrev det som "det största som någonsin hänt" och på många sätt känns det precis så – en helt fantastisk upplevelse. Jag känner en enorm stolthet och är otroligt hedrad över att få vara en del av ishockeyhistorien, säger Angelika. När världens bästa hockeyspelare fick ta emot medaljerna under 2025 IIHF Ishockey-VM var det skapelser som bär på lika mycket berättelse som glänsande metall. Bakom formgivningen står Angelika Larsson, konstfackstudenten från Täby, som med sin skapelse förenade ishockeyns råa kraft med konstens känslighet. Angelika Larsson MEDALJER

21 Att få sin design vald till något så stort som VM-medaljerna är en milstolpe i Angelikas karriär. Hennes skapelser fick hänga runt halsen på världsmästare, en svindlande känsla för vem som helst. – Sedan jag var liten har jag följt med pappa på BIK Karlskogas matcher när tillfälle getts. Det jag alltid har uppskattat med ishockey är den starka lagkänslan – inte bara på isen, utan även på läktaren. Det skapar en mäktig atmosfär där man verkligen känner sig som en del av något större. MEDALJER

22 AVICII ARENA – EN IKON I NY SKEPNAD Stockholm Globe Arena invigdes 1989 och sedan dess varit en självklar samlingsplats för oförglömliga ögonblick. Från det första stora evenemanget – VM i ishockey 1989 – till otaliga konserter, idrottsevenemang och andra liveupplevelser så har över 25 miljoner människor klivit in i den unika kupolen. År 2021 fick arenan sitt nya namn – Avicii Arena – som en hyllning till en av Sveriges största musikikoner och samtidigt en kraftfull symbol i arbetet för ungas psykiska hälsa. Inför 2025 IIHF Ishockey-VM genomgick arenan den största moderniseringen i sin historia. Efter mer än ett års förvandling återöppnade Avicii Arena i januari 2025 – nu som en av Europas mest moderna och mångsidiga multiarenor. Det här möter besökarna idag: • Banbrytande teknik och akustik – med ett rörligt innertak som skapar en mäktigare atmosfär än någonsin. • Nya barer, restauranger och premiumytor – för en helhetsupplevelse utöver det vanliga. • Närmare läktare – en helt ny sittningslösning som tar publiken närmare arenans centrum och skapar en mer intim och intensiv känsla. Resultatet? En arena i världsklass som hyllas av publiken. I en färsk undersökning efter VM lyfte besökarna fram både den tekniska uppgraderingen och den unika stämningen på plats som avgörande för deras positiva upplevelse. ARENAN

23 av besökarna under ishockey-VM ansåg att helhetsupplevelsen av nya Avicii Arena var bra1 Vi är otroligt stolta och glada över att fått uppleva ishockey-VM i en moderniserad Avicii Arena. Atmosfären, stämningen och spelet var verkligen i världsklass, en folkfest från start till final. Med den här turneringen och en arena i toppklass, befäster Stockholm återigen positionen som en internationell evenemangshuvudstad, och vi ser fram emot många fler stora mästerskap kommande år. ” Tobias Ekman, General Manager Avicii Arena, Stockholm Live 93% ARENAN

24 ARENAN

25 Showen hedrade Tim Bergling, Avicii – Stockholms egen son – som gått bort nästan exakt sju år tidigare. Med hans musik som fond skapades en känslomässig resa där artister som Sandro Cavazza och Ella Tiritiello trollband både publiken på plats och miljontals tittare världen över. Det blev en invigning där artister, stråkorkester, konståkare, ljus och storslagna isprojektioner förvandlade Avicii Arena till ett pulserande hjärta. Publiken fick uppleva en ceremoni som på ett strålande sätt levandegjorde VM:s löfte – Feel The Pulse – och som blev det perfekta avstampet för hela mästerskapet. HÖJDPUNKTER FRÅN INVIGNINGEN Öppningsceremonin bjöd på ett känslodrama i flera akter – från poetisk stillhet till pulserande fest. Ljusstrålar skar genom mörkret, isen blev en levande duk för projektioner och ur eld och rök uppenbarade sig VM-bucklan på isen. Invigningen kulminerade i den officiella VM-låten, Aviciis ikoniska ”Levels” – samtidigt som spelarna gjorde entré och VM var redo att starta. Låtar och artister • ”For a Better Day” – Ella Tiritiello • ”Wake Me Up” – Greg Curtis • ”Addicted to You” – Jasmine Kara • ”Tough Love” – Andreas Jonsson • ”Without You” – Sandro Cavazza • ”Levels” - Instrumental Showen producerades av Hey There People i nära samarbete med VM-organisationen, Avicii AB och Pophouse. Genom Infront sändes den globalt och skapade en invigning som satte en helt ny standard för hur ett världsmästerskap kan öppnas – innovativt, känslosamt och oförglömligt. EN INVIGNING SOM SKREV HISTORIA Invigningen av 2025 IIHF Ishockey-VM inleddes med att Luc Tardif, ordförande för Internationella Ishockeyförbundet, och Anders Larsson, ordförande för Svenska Ishockeyförbundet, hälsade världen välkommen. Därefter tog magin över i Avicii Arena och den mest storslagna invigningen i VM-historien tog sin början. ARENAN

26 Ett ishockey-VM handlar inte bara om mål, segrar och medaljer. Ett modernt evenemang arrangeras med tydliga och hållbara mål där aspekter kring miljö, ekonomi och sociala frågor står i centrum. Organisationen bakom 2025 IIHF Ishockey-VM i Stockholm satte tidigt en plan för att göra ishockey mer hållbart genom miljövänliga initiativ och ansvarsfulla och långsiktiga projekt. Tillsammans med flera olika aktörer, däribland Stockholm stad, skapades bland annat centrala hållbarhetsinitiativ för avfallsreducering, strategier för cirkulär ekonomi, ansvarsfulla matval, sociala projekt till syfte att öppna upp hockeyn för alla samt ett inkluderande volontärprogram som främjar social hållbarhet. ”MÅLET VAR ATT SKAPA BESTÅENDE EFFEKTER” MILJÖINITIATIV • KLIMATSMARTA MÅLTIDER: Vegetariska alternativ fanns i stort utbud i hela arenan. • MINSKNING AV MATSVINN: Över 1 000 portioner överskottsmat från volontärmåltider skänktes till Stockholms Stadsmission. • PÅFYLLNINGSBARA VATTENFLASKOR: All personal, media, hockeyspelare och volontärer fick återanvändbara flaskor och hade tillgång till friskt, lokalt kranvatten. • MILJÖVÄNLIGA TRANSPORTER: 30 elfordon användes inom organisationen och SLkort delades ut till gäster och personal. Vi uppmuntrade även besökare att gå eller cykla till och från arenan. • FÖRNYBAR ENERGI: Våra arenor drevs med grön energi, och batteridrivna generatorer fanns tillgängliga som reserv vid strömavbrott. • ÅTERANVÄNDA MATERIAL: 70 % av all arenadekor (textilier) kommer att återanvändas. Exempelvis sys delar om till väskor och andra föremål genom ett initiativ med Kulturförvaltningen som kommer att använda textilierna till scenografi och scenkostymer. Överblivna volontärkläder delades ut till volontärer, skickades tillbaka till Škoda eller skänktes till Stockholms Stadsmission. • MINSKAD ANVÄNDNING AV ENGÅNGSMATERIAL: Nästan 100 % av all mat och dryck i Fan Zone serverades på återanvändbara tallrikar, muggar och med bestick. • EFFEKTIV AVFALLSSORTERING: Allt avfall sorterades för att minimera förbränning och maximera återvinning i Fan Zone. Alla pantflaskor och burkar från Fan Zone hanterades av Stockholms ishockeyklubbar, som även fick ta del av pantåterbäringen. Det är en tydlig strategi från Stockholms stads sida att arbeta med legacy vid stora evenemang. När vi satsar offentliga medel så ska vi också driva frågan om vilka långsiktiga, kvarvarande effekter (legacy) vi vill nå med det specifika evenemanget som plattform. ” Patrik Tengwall, evenemangsstrateg Stockholms stad HÅLLBARHETSPROJEKT

27 Hej Lisa Engman, hållbarhetsansvarig för 2025 IIHF Ishockey-VM! När ni definierade målen kring hållbarhet inför VM, vad var viktigt då? Vi utgick mycket från frågan ”var och vad har vi störst möjlighet att påverka” och hur kan vi använda evenemanget för att påverka i en positiv riktning? Utifrån det växte vår hållbarhetspolicy fram där vi tittade på ekonomiska, ekologiska och sociala aspekter. Alla aspekter är viktiga och hållbarhet handlar om att se till helheten men vi insåg att just social hållbarhet låg oss nära, där är hockeyn och idrotten i stort starka och har stor möjlighet att påverka positivt. Hur integrerades hållbarhetsarbetet i den övergripande planeringen av evenemanget? Det är viktigt att hållbarhetsarbetet tidigt och tydligt kommer in i hela organisationen och inte bara blir en sidoverksamhet och ”nice to have”. Jag tycker att vi lyckades med det genom att integrera hållbarhetsansvaret i organisationskommittén. Det visade redan från början att hållbarhetsarbetet var viktigt och genomsyrade hela organisationen. Tilläggas ska att Stockholms stad var väldigt aktiva och drev arbetet tillsammans med oss, likaså våra projektpartners, vilket är viktigt. Vi satte snabbt upp referensgrupper, arbetsgrupper och styrgrupper, vilket gjorde att arbetet blev verkligt och inte bara en isolerad del. Hur har ni arbetat med inkludering och tillgänglighet för alla målgrupper? Projektet Fler på läktaren (se sida 30-31) blev väldigt bra och vi arbetade med inkludering på ett sätt som inte gjorts på nationell nivå tidigare, vågar jag påstå. Sättet som vi arbetade med testgrupper, involverade personer med egen erfarenhet och nu tagit fram en metodhandbok som konkret resultat, är jag väldigt stolt över. Även projektet Fler på is (se sida 28-29), med målet att få fler unga att testa hockey och kanske ta sina första skridskoskär, blev väldigt lyckad, inte minst tack vare våra partners i Stockholms stad och Fritidsbanken. Hur ser du att ishockey-VM:s hållbarhetsarbete kan lämna långsiktiga positiva effekter i Stockholm? Först och främst vill jag betona just långsiktigheten vilket var ett tydligt krav från Svenska ishockeyförbundet, VM-­ organisationen och inte minst Stockholms stad. 2025 IIHF Ishockey-VM skulle skapa bestående effekter med lång horisont, det var alla överens om. Det tydligaste exemplet är just Fler på is där målet har varit att få barn att testa att ha kul på is och kanske fastna för skridskoåkning och ishockey och som sträcker sig till våren 2026, alltså inte bara över VM. Under VM fick barn och unga i skolklasser möjligheten att testa på skridskoåkning men också se VM-matcher i Avicii Arena. Vi tror och hoppas att fler kan lockas till rörelse på is men även att effekten kommer att bli större än bara för ishockeyn, utan för hela samhället. Vi vill att 2025 IIHF Ishockey-VM ska bli ett föredöme och något som andra kan dra lärdom av. Lisa Engman ” Hur tänker ni dela erfarenheterna från VM så att de kan användas vid framtida idrottsevenemang i Sverige? Vi vill att 2025 IIHF Ishockey-VM ska bli ett föredöme och något som andra kan dra lärdom av, inte bara i Sverige utan även internationellt. Sett till engagemang, publikupplevelse och en massa andra parametrar men så klart även kring hållbarhet. Inom hockeyn för vi över våra erfarenheter och tankar vidare till Schweiz som arrangerar 2026 IIHF Ishockey-VM och där har man visat särskilt intresse för Fler på Läktaren och hur vi arbetat med inkludering och tillgänglighet. Vi är måna om att det arbetet kan leva vidare och inspirera kommande värdnationer men även evenemang i Sverige och inom andra idrotter och kulturyttringar. HÅLLBARHETSPROJEKT ”FLER KAN LOCKAS TILL RÖRELSE PÅ IS”

28 FLER PÅ IS Initiativet syftade till att utveckla en hållbar modell som över tid uppmuntrar fler barn och unga att bli fysiskt aktiva genom ishockey men också att få uppleva ishockey som åskådare och fans. Projektet är ett samarbete mellan Stockholms stad, Svenska Ishockeyförbundet, Stockholms Ishockeyförbund och Fritidsbanken och kommer att fortsätta även efter VM:s slut. Projektets vision är att locka fler barn in i rörelse och samtidigt skapa en mer inkluderande idrott. Målgruppen är främst skolelever i åldrarna 7–13 år. De övergripande målen är att: 1. ge barn möjlighet att prova skridskoåkning och ishockey, 2. bidra till ökad fysisk aktivitet och bättre folkhälsa, 3. skapa jämlika idrottsmiljöer där alla är välkomna, 4. lägga grunden för ett långsiktigt arv inom svensk ishockey. En av målsättningarna är att nå hälften av Stockholms skolelever i målgruppen och inspirera omkring 30 000 barn till att prova sporten. HÅLLBARHETSPROJEKT FLER PÅ IS • 13 skolklasser, totalt 299 elever, har varit på isen och provat ishockeyutrustning. • 10 olika aktiveringsevent har genomförts för att främja projektet. • Easy Hockey-program planeras att starta i två olika ishockeyklubbar. • En skola har använt konceptet Street Hockey. • 1 500 biljetter har delats ut till de skolklasser som deltagit i projektet. • Två nya Fritidsbanken-anläggningar planeras att öppna i Stockholmsregionen. • Två unga personer har anställts för att stötta projektet genom Arbetsmarknadsförvaltningen i Stockholms stad.

29 GENOMFÖRANDE Fler på Is omfattar flera initiativ som tillsammans gör ishockeyn mer tillgänglig: 1. Skolsatsning: Elever bjuds in till ishallar under skoltid för att testa skridskor, ofta för allra första gången. Instruktörer och föreningar finns på plats och skapar en trygg introduktion. 2. Easy Hockey: En enklare form av ishockey med fokus på lek och rörelse, som gör det lättare för nybörjare att delta. 3. Utrustningspooler: Genom Fritidsbanken erbjuds barn och familjer att låna utrustning kostnadsfritt, vilket minskar de ekonomiska hindren. 4. Föreningssamverkan: Lokala föreningar knyts till projektet och kan ta emot nya medlemmar efter prova-påaktiviteterna. RESULTAT OCH BETYDELSE Fler på is inspirerar barn och unga till goda vanor och mer rörelse i vardagen – med skridskor på fötterna och en förbättrad folkhälsa som långsiktigt mål. Projektet har redan etablerat nya vägar för inkludering inom idrotten. Barn som annars kanske inte hade hittat till ishockeyn får en chans att ta sina första steg på isen, samtidigt som föreningslivet stärks genom nya kontakter. Genom nära samarbete mellan skolor, föreningar och ideella organisationer har projektet lagt grunden för varaktig samverkan. Utrustningspoolerna bidrar både till ökad tillgänglighet och minskad miljöpåverkan, och satsningen öppnar dörrar för fler att delta på sina egna villkor. ETT ARV BORTOM VM Fler på is visar hur ett internationellt storarrangemang kan fungera som katalysator för samhällsutveckling. När världens blickar riktas mot Stockholm under VM får samtidigt tusentals barn möjlighet att upptäcka gemenskapen och glädjen i att röra på sig. Det är detta som blir arvet efter Fler på is: att ishockeyn öppnas upp för fler, folkhälsan stärks och idrottens kraft används för att bygga en mer inkluderande stad. ” Patrik Tengwall, evenemangsstrateg Stockholms stad Både Fler på is och Fler på läktaren har gett goda effekter redan nu. Fler på is har som mål att inspirera barn- och unga till goda vanor med mer rörelse, i det här fallet med skridskor på fötterna, och i förlängningen förbättrad folkhälsa. Projektets första år har gett många lärdomar och nu fortsätter vi ytterligare att samarbeta med Svenska Ishockeyförbundet och Fritidsbanken även året efter VM. Patrik Tengwall, evenemangsstrateg Stockholms stad HÅLLBARHETSPROJEKT

30 FLER PÅ LÄKTAREN Målet med projektet var att göra sportevenemang mer tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Ishockey-VM 2025 i Stockholm användes som en testplattform för att identifiera och utveckla lösningar och projektet genomfördes tillsammans med Parasport Stockholm, Stockholms stad och Svenska Ishockeyförbundet. En metodhandbok för tillgängliga läktarupplevelser kommer att tas fram, med målsättningen att ishockeyföreningar ska arbeta utifrån den. Hej Charlotte Ovefelt, utbildare inom jämställdhet, jämlikhet och normer! Vilka behov och utmaningar såg ni när det gäller tillgänglighet på sportevenemang? Det finns många utmaningar, till exempel fysiska och digitala hinder med allt från biljettköp som kan vara knepig utan bra syntolkning och köer som personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva stressande. Men även toaletter som är otillgängliga och höga bord vid matställen som är svåra för personer i rullstol att utnyttja. Det finns en rad utmaningar och även om det inte är hinder överallt och för alla, är det viktigt att lyfta och belysa dessa för att nå full inkludering. Hur togs projektet emot av besökare med olika funktionsvariationer? Självklart väldigt positivt! 2025 IIHF Ishockey-VM var ett testevent för att se över och undersöka tillgängligheten vilket i sig gör att den inte var optimal. Men testgrupper upplevde att det är otroligt viktigt att känna sig inkluderad i det som just de kan bäst. Att man fick möjlighet att uttrycka sina tankar och idéer i enkäter, är såklart bara det en ”tillgänglighetsaspekt” i sig. Tror du att konceptet Fler på läktaren kan användas även inom andra idrotter och evenemang? Absolut. Som en del i utformandet av en digital utbildning samt metodhandbok följde vi även Stockholm maraton samt granskade lokalen för Stockholm filmfestival och vi ser detta bredare än bara för ishockeyn. Vi måste se evenemang som ett vidare ”begrepp” där tillgängliga miljöer bör skapas så att fler får plats. Vad hoppas du att projektet lämnar efter sig som långsiktig förändring för idrottspubliken i Sverige? Jag väljer att säga publiken och inte bara idrottspubliken, eftersom detta är ett större arbete. För den stora massan tror jag inte att projektet förändrar så mycket eftersom majoriteten är norm och aldrig behöver fundera över detta. Men man ska komma ihåg att alla kan vara i behov av tillgänglighetsanpassning någon gång under livet. Kanske råkar du ut för en olycka, blir äldre och får sämre syn, och helt plötsligt är det du som behöver och inser vikten av tillgänglighetsutformningar. Vad betyder tillgänglighet på sportevenemang för dig personligen och om du fick önska fritt – hur skulle en helt inkluderande läktarupplevelse se ut om fem år? Tillgänglighet betyder att jag vill gå till en inkluderande miljö. Det kan vara så enkelt att du är ett underrepresenterat kön som hör diverse könsord från supportrar för att jag personligen inte ser det som inkluderande och för mig är inkludering tillgänglighet. Om du fick önska fritt – hur skulle en helt inkluderande läktarupplevelse se ut om fem år? Att vi arbetade mycket mer med beteende och konsekvenser av oönskat beteende. Charlotte Ovefelt, utbildare inom jämställdhet, jämlikhet och normer HÅLLBARHETSPROJEKT

31 METODHANDBOK FLER PÅ LÄKTAREN METODHANDBOK FLER PÅ LÄKTAREN För mer tillgängliga och inkluderande evenemang 0 FLER PÅ LÄKTAREN OM TILLGÄNGLIGHET 03OM TILLGÄNGLIGHET Ett tillgängligt samhälle innebär att alla människor, oavsett funktionsförmåga, ges möjlighet att delta i samhällets alla delar på lika villkor. Det handlar både om den fysiska miljön, att kunna ta sig fram och vistas på olika platser och om hur verksamheter, lokaler och tjänster fungerar för personer med funktionsnedsättning. Tillgänglighet omfattar också saker som information, digital teknik, produkter och bemötande. Ofta märks vikten av tillgänglighet först när den saknas. En trappa utan ramp. En biljett som bara kan köpas på ett sätt. Ett ljud som är för starkt. En toalett som inte går att använda. Ett evenemang som för vissa är spännande men för andra helt otillgängligt. Därför behöver tillgänglighet tänkas in redan från början. I den här handboken utgår vi från ett brett tillgänglighetsbegrepp som inkluderar framför allt fysiska, kognitiva och kommunikativa behov.* Vi ser tillgänglighet inte bara som något som rör individen, utan som ett helhetsperspektiv: Hur samverkar miljön, informationen och ’bemötandet? Hur förbereder vi besökaren innan evenemanget? Hur stöttar vi under tiden? Och hur följer vi upp upplevelsen efteråt? Tillgänglighet är också en fråga om rättigheter. Enligt diskrimineringslagen är arrangörer skyldiga att undanröja hinder som kan utestänga personer med funktionsnedsättning. Det är inte en valmöjlighet – det är ett ansvar. Men det är också en möjlighet: att nå nya målgrupper, skapa mer inkluderande upplevelser och bygga starkare, mer levande evenemang. * Beskrivning av dessa i slutet av handboken. 4 FLER PÅ LÄKTAREN BRA ATT VETA 09BRA ATT VETA Tillgänglighet handlar inte bara om rättigheter. Det är också en strategisk satsning som stärker upplevelser, skapar långsiktig delaktighet och breddar målgrupper. Forskning inom tillgänglig kultur, idrott och universell design visar tydligt att inkluderande arbetssätt skapar mervärde för alla inblandade – arrangörer, publik och samhälle. Här följer tre centrala perspektiv från forskningen: PERSPEKTIV 1 TILLGÄNGLIGHET ÖKAR DELTAGANDE OCH UPPLEVD INKLUDERING Evenemang som anpassas efter olika människors behov till exempel genom tydlig kommunikation, sensorisk anpassning Forskning visar att besökare som känner sig trygga och välkomna och flexibla lösningar leder till ökat deltagande och en starkare är benägna att återvända, rekommendera arrangemanget till känsla av tillhörighet. Deltagare upplever inte bara att de “får vara andra och delta aktivt. Enligt WHO:s World Report on Disability med”, utan att de är en del av helheten. Detta gäller särskilt för (2011) är bristande tillgänglighet en av de främsta orsakerna till personer med funktionsnedsättningar, men det gynnar även socialt utanförskap – något som proaktiva arrangörer kan andra grupper som barnfamiljer, äldre eller personer med bidra till att motverka. tillfälliga funktionsnedsättningar. 31 Läs mer och se metodhandboken swehockey.se/biljetter/upplev-hockey/ fler-paa-laektaren/ ANDRA SOCIALA INITIATIV • TRYGGT OCH SÄKERT EVENEMANG: För att säkerställa en trygg miljö genomförde vår volontärplattform automatiskt en bakgrundskontroll av alla sökande. Dessutom skulle alla volontärer ha genomgått IIHF:s utbildningsprogram ”Safety in the Workplace”. • TILLGÄNGLIGT EVENEMANG: Genom differentierade biljettpriser ville vi göra evenemanget tillgängligt och välkomnande för alla. Biljetter tilldelades även olika organisationer, bland annat de som stödjer personer med fysiska och intellektuella funktionsnedsättningar, ideella lokala organisationer samt ungdomar som lever i socioekonomiskt utsatta områden. • VÄLMÅENDE OCH PSYKISK HÄLSA: Mästerskapet hölls i Avicii Arena, där Tim ”Avicii” Bergling hedrades på flera sätt – bland annat genom att använda hans låt Levels som officiell turneringslåt och genom en särskild hyllning under invigningsceremonin för att belysa vikten av psykisk hälsa. • ARBETSMILJÖ: Vi stärkte insatserna kring arbetsmiljön för alla anställda och volontärer. • ÖKAT INTRESSE FÖR FLICK- OCH DAMHOCKEY: Under turneringen arrangerade Svenska Ishockeyförbundet tillsammans med Region Öst ett nätverksevent för kvinnliga ledare. Konceptet kommer att användas i andra regioner framöver. HÅLLBARHETSPROJEKT

32 av de internationella gästerna skulle rekommendera sina vänner att besöka Stockholm1 91% BESÖKSUPPLEVELSEN

33 PUBLIKENS RESA GENOM 2025 IIHF ISHOCKEY-VM När pucken släpptes i Avicii Arena under 2025 IIHF Ishockey-VM var det startskottet för mer än bara en turnering – det blev en folkfest som fyllde hela Globenområdet med liv, energi och oförglömliga minnen. På den gamla Söderstadiontomten möttes besökarna av ett pulserande Fan Zone. Den 10 000 kvm stora Fan Zone blev hjärtat utanför Avicii Arena, där passion, gemenskap och underhållning möttes – helt gratis för alla gäster. Med plats för 8 500 personer samtidigt lockade Fan Zone totalt 125 000 besök, varav ca 89 000 unika besökare. Trots bedrövligt väder de flesta dagar var stämningen elektrisk vid Sveriges matcher. Den Gula Väggen fyllde området med färg, sång och energi och när Tommy Körberg uppträdde med Stad i Ljus måste allsången hörts över hela Södermalm. Genom Stockholm Matmarknad erbjöds ett brett matutbud med smaker från världens alla hörn. Med alkoholrättigheter i hela området, världens längsta bar, återanvändningsbara muggar och smarta återvinningsstationer skapades en trivsam och hållbar helhetsupplevelse. BESÖKSUPPLEVELSEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=