 18 COLLAGE NÄTRA NR 1 2025 När inslagen i programmet är från Örnsköldsvik med omnejd är fokus ofta på Stefan Holmgren, platschefen och en av de mest erfarna och populära bärgarna i Frusna vägar. För Tony och Joel handlar det inte bara om att filma en person bakom ratten; det handlar också om att förstå och fånga bärgarens personlighet i de dagliga insatserna, vilket i sin tur innebär att vara nära i både de lugna stunderna och de mer dramatiska ögonblicken. – Stefan är inte bara en bärgare; han är en berättelse i sig själv, och det är vårt jobb att fånga de känslomässiga och roliga ögonblicken som gör honom till en av programmets mest älskade karaktärer, säger Tony Lindqvist, som på uppdrag av Viasat både är filmare och via sitt företag hyr ut den tekniska utrustningen. I likhet med Joel är han van att vara ute på jobb flera veckor i sträck. – Det är min arbetssituation som jag vant mig vid under många år och som självklart ställer krav på familjelivet. Inte minst när jag numera har en nio månaders baby där hemma, säger Tony Lindqvist, som bor i Stockholmsområdet och som för ett flertal år sedan utbildade sig till filmproducent i Örnsköldsvik. När det som filmades vid vårt besök kommer att visas i tv står skrivet i stjärnorna. – Egentligen så spelar vi in till två säsonger samtidigt kan man säga. En del redan i mitten av februari och den andra sparar vi till hösten. Men vilka så kallade larm som kommer i vilken säsong är för tidigt att säga, berättar producenten Charlie Nyblom. De dokumentära tv-serierna, eller som branschen uttrycker det; workplace reality, blir allt vanligare och produktionen bakom Frusna vägar har inga planer på att lägga ner serien. – Absolut inte. Den är uppskattad av många tittare och den bidrar även till en rad andra härliga bonuseffekter som exempelvis att våra bärgare märkt att folk kör långsammare vid trafikolyckor och har koll på var dragkroken ligger, avslutar Charlie.■ TEXT: ULF EKLUND FOTO: HÅKAN NORDSTRÖM

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=