ANSVARIG UTGIVARE:
britt-marie Jafner, Växa Sverige
LAYOUT OCH PRODUKTION:
vahle
+
nikolaisen
FOTO:
elly Geverink, elisabeth Theodorsson, Tiina Tahvonen, Alex Arkink, Växa Sverige medarbetare m.fl.
FRAMSIDA:
888 Hildur (A Linné x Långbo), mor till 3-9633 VR Sparta. med på bilden årets kalv efter Ali
samt ebba och Philip Almerus
ISSN:
1903-6531
Huvudkontor
ebeltoftvej 16, dK-8960 Randers SØ
T: +45 8795 9400, F: +45 8795 9401
Web: vikinggenetics.com
Avdelning Sverige
box 64, S-532 21 Skara
T: 0511-267 00, F: 0511-267 07
Avdelning Finland
PL 95, FI-15871 Hollola
T: +358 40 311 5000, F: +358 40 381 2284
Övriga medarbetare
- se
Redaktör för Avelsnytt
camilla Rosman
T: 0511-267 22
m: 070-201 22 39
Innehåll
Genomiska tjurar klart bättre än
avkommebedömda tjurar
3
Hög andel köttras-semin ger
bättre ekonomi
4
Kalvarna är motorn
i VikingGenetics
5
34% högre avelsframsteg med
nya fertilitets-tekniker
7
det går bra i Australien
8
VikingGenetics i Tjeckien
9
Kättestad Gård - Ser fördelarna
med Pro-cross
10
Rassidorna
JeRSeY
11
HOLSTeIN
12
VIKINGRed
14
Kropp byter namn till
Kroppsstorlek
I föregående nummer av
Avelsnytt, nr 3-14, fanns en
artikel från NAV som beskrev
namnändringen av Kropp. det
rätta namnet ska vara kropps-
storlek och inget annat.
Redaktionen ber om ursäkt för
förväxlingen.
Ny ombord på Vikingaskeppet
Som ny i VikingGenetics-familjen är jag glad över att få möjligheten att ge en
kort presentation av mig själv och mitt första intryck av ett spännande företag –
VikingGenetics.
Tillsammans med min fru Trine bor jag i Aalborg i norra delen av danmark.
Vi har två döttrar på 18 och 21 år och den yngsta bor fortfarande hemma.
För mig är detta en återgång till att jobba inom avel, eftersom jag tidigare har
en 15 år lång karriär hos PIc, som jag lämnade som Vd för Norra europa. PIc är
ett världsledande företag inom svinavel. de senaste 10 åren har jag arbetat inom
IT-branschen med nya samarbetsformer, outsourcing och verksamhetskvalitet.
Sedan grundandet av VikingGenetics har både styrelse och medarbetare ar-
betat målmedvetet och konstruktivt med möjligheterna och utmaningarna att
leverera avelsmaterial i toppklass med syfte att öka vinsten och förbättra villko-
ren för mjölk- och köttproducenter.
Nöjda kunder är nyckeln till alla framgångsrika företag – och här visar vi
dig, ägare till Faba, Växa Sverige och Vikingdanmark, kundens värde. Utöver
detta tror jag även att det är vår skyldighet att överraska våra kunder positivt.
det är vad jag kallar kundnöjdhet.
Alla inom branschen ska vilja arbeta hos oss. Vi ger våra medarbetare utrym-
me att utvecklas, växa och få erfarenhet – och vi förväntar oss att de arbetar för
vårt gemensamma mål. Vi är en attraktiv arbetsplats. Vi vill vara det företag som
alla i branschen vill kopiera, eftersom vi har en utmärkt fungerande process.
detta gäller hela organisationen, från datainsamling och användning till labora-
toriearbete och ledningsrapportering.
Inom alla områden ska vi överväga hur ny teknologi kan användas för att yt-
terligare förbättra verksamheten. Vi ska ge våra ägare optimal service. det är
processeffektivisering. När vi nu pratar om teknologi, så har vi väl fungerande
processer som snabbt kan anpassas till utvecklingen och nya forskningsrön. Vi
kommer fortsätta knyta kontakter och skapa relationer till de viktigaste inom
forskning och utveckling inom branschen – och visa att vi är ledande inom tek-
nologi – och se till att vi kan dela med oss av kunskapen till våra ägare.
Sist men inte minst – få ut mer av vårt solida och professionella värde och
att fortsätta växa som en internationell aktör. det är där vi måste hitta vår till-
växt – och vi kommer alltid se till att det är lönsamt. Vikingaskeppet kommer
segla vidare och jag är glad att vara ombord.
Av Vd Rex A. clausager
2
avelsnytt
| decembeR 2014